کد خبر: ۴۲۱۲۷
زمان انتشار: ۲۱:۲۴     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
ارائه آماری از جنایات چهار هفته اخیر نیروهای امنیتی سعودی از سوی فعالان حقوق بشری و بیانیه توهین آمیز وزارت کشور عربستان درباره تظاهرات کنندگان و تهدید به سرکوب شدید تظاهرات از مهمترین تحولات این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه راصد و نهرین نت، منابع حقوق بشری عربستانی اعلام کردند: طی چهار هفته اخیر دو نفر شهید و دوازده نفر دیگر زخمی و در این مدت 28 نفر دیگر بازداشت شده اند.

این منابع افزودند: "منیر المیدانی" و "زهیر السعید" هنگام مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز در روزهای نهم و دهم فوریه در شهرهای القطیف و العوامیه در اثر شلیک گلوله از سوی نیروهای امنیتی سعودی به شهادت رسیده اند.

منابع مذکور بیان کردند: در این مدت دوازده نفر با گلوله نیروهای امنیتی زخمی شده اند که بسیاری از آنها از ناحیه فوقانی بدن که نشان دهنده تلاش ماموران امنیتی برای کشتن عمدی تظاهرات کنندگان است هدف قرار گرفته اند.

این منابع اعلام کردند: در این مدت، 28 نفر در مراکز ایست بازرسی که از یک سال قبل به طور بی سابقه ای ایجاد شده، دستگیر شده اند.

منابع فوق بیان کردند: بیشتر این افراد در استان القطیف دستگیر شده اند و سن آنها بین 16 تا 45 است و در زندانهای الدمام، الاحساء و القطیف به سر می برند.

این منابع اعلام کردند: از مشهورترین افراد بازداشت شده می توان به "نذیر الماجد" نویسنده و "فاضل المناسف" فعال حقوقی اشاره کرد.

از سوی دیگر وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه ای تهدید آمیز بار دیگر اعلام کرد هر حرکت مردمی در این کشور را سرکوب خواهد کرد.

در این بیانیه در تلاش برای توجیه سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان شرق عربستان ادعا شده است: نیروهای امنیتی با تروریسم جدید با شدت برخورد خواهد کرد و اقلیتی که با خارجی ها مرتبط هستند نمی توانند کاری از پیش ببرند.

ناظران امور عربستان این موضعگیری وزارت کشور را نشانه نگرانی عمیق مقامات آل سعود از از ادامه حرکتهای مردمی با وجود سیاستهای سرکوبگرانه شدید رژیم می دانند.

این ناظران تاکید کردند: تظاهرات مردم القطیف سبب شده است که ترس شهروندان اهل سنت مخالف رژیم در دیگر مناطق عربستان نیز از بین برود و دست به تظاهرات علیه آل سعود بزنند.

ناظران مذکور بیان کردند: مردم عربستان از همسویی رژیم سعودی با آمریکا و اسرائیل به تنگ آمده اند و از سوی دیگر شکاف طبقاتی، انحصار ثروت در دست گروه خاص و افزایش بیکاری موجب  نارضایتی شدید مردم عربستان را فراهم کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها