کد خبر: ۴۲۱۰۳
زمان انتشار: ۲۱:۴۵     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان اینکه زیر سیستم های ماهواره نوید در حال فعالیت هستند، گفت: به زودی تصاویر فراز ایران که از سوی این ماهواره ارسال و توسط ایستگاههای کنترل دریافت شده است، عرضه خواهد شد.

مهر، ماهواره نوید که از سوی مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شد در 14 بهمن سال 88 مصادف با روز فناوری فضایی رونمایی شد. ماموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است. ماهواره نوید علم و صنعت در ساعت 3:30 بامداد روز جمعه 14 بهمن سال 90 از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد.

ایستگاه های کنترل و دریافت در شهرهای ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده ها از ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

مشخصات ماهواره نوید

سازنده مرکز تحقیقات ماهواره ای دانشگاه علم و صنعت
کارکرد سنجش از راه دور ، تصویر برداری طیفی
درازا 50 CM
قطر 50 CM
وزن 50 Kg
مختصات مداری
اوج 375 Km
حضیض 250 Km

ایستگاه مرکز فضایی البرز، مرکز کنترل عملیات و فرمان ماهواره نوید علم و صنعت محسوب شده و ایستگاه های دیگر را مدیریت می کند. ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

بر اساس جدیدترین ردیابی از ماهواره نوید، این ماهواره هم اکنون بر فراز اقیانوس هند قرار دارد.

دکتر حمید فاضلی - رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره نوید، افزود: در حال حاضر این ماهواره در مدار خود در حال حرکت است و زیر سیستم های آن نیز به خوبی در حال کار هستند.

سرپرست سازمان فضایی ماموریت ماهواره نوید را ارسال تصویر ذکر کرد و اظهار داشت: داده ها و تصاویر این ماهواره توسط ایستگاه های کنترل و دریافت در حال دریافت هستند و به زودی تصاویر ارسال شده از فراز ایران عرضه می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها