به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار
2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد برای اقدام عملی همه کشورها برای
تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت
کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی
آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامهریزی دفتر یونسکو در
ایران با تشکیل 30 کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ 20 آذر 95
رونمایی شد.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در
اجلاس عالی رتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار
2030 را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016
اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری
مادامالعمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده
که ایران نیز متعهد به اجرای آن است.مؤلفههای کلیدی در برنامه آموزش 2030
عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت،
برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادامالعمر.
در چارچوب عمل
2030 به واژههایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که
این مباحث از سوی برخی صاحبنظران و کارشناسان به ویژه در شورای عالی انقلاب
فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند
دگرگونیهای بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن
میتوان به حذف کلیشههای جنسی و ارائه آموزشهای جنسی به کودکان و حذف
برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتابهای درسی به بهانه ترویج صلح و نبود
خشونت اشاره کرد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان کشور با
اشاره به سند آموزش 2030 اشاره کردند: جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی
مانند 2030 یونسکو نخواهد شد. به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بینالمللی
که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست این حق را داشته باشد که برای ملتهای
دنیا تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است اینکه سندی را امضا کنیم و بعد
بیاییم بی سروصدا آن را اجرا کنیم، نخیر مطلقاً مجاز نیست.
در همین
رابطه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به تسنیم
گفت: بر اساس ماده 79 برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش باید فقط سند
تحول بنیادین را اجرا کند و نمیتواند هیچ چیز دیگری غیر از سند تحول را
اجرا کند درحقیقت اجرای 2030 طبق برنامه ششم توسعه تخلف قانونی است.
وی
افزود: تفکراتی در کشور وجود دارد که تصور میکند نگاه ما در تعلیم و
تربیت باید به سمت غرب باشد و با سند تحول بنیادین مخالفت میکنند اما در
مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی برنامه ششم متن کاملی را برای آموزشوپرورش
نوشتیم تا هیچ فردی نتواند از آن گریز داشته باشد و براین اساس اجرای سند
2030 از نظر قانونی لغو است و شورای عالی آموزشوپرورش و مسئولان ذیربط نمی
توانند مصوباتی داشته باشند که مغایر با برنامه ششم باشد.