فارس، یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با
اشاره به مصوبه مهرماه امسال هیئت دولت برای اتصال مدارس به «شبکه ملی
اطلاعات» اظهار داشت: براساس این مصوبه، وزارت ارتباطات موظف شده است که 60
هزار مدرسه را تا پایان سال 91 با پهنای باند اختصاصی «2 میگابیت بر
ثانیه» به شبکه متصل کند که بخشی از این مصوبه محقق شده است.
وی با
اشاره به مراحل مختلف انجام این کار گفت: در گام نخست باید یک «مرکز داده»
(data center) در نظر گرفته شود که در این رابطه «شبکه ملی مدارس ایران»
(رشد) مدنظر قرار دارد و تمام محتوای آموزشی و پرورشی لازم در آنجا گردآوری
شده است؛ همچنین در کنار این مسئله تبدیل کتابهای کاغذی به کتابهای
الکترونیک نیز مدنظر قرار دارد که بر این اساس در سال جاری 50 عنوان از
کتابهای موجود با رعایت چهارچوبها و با هدف تسهیل یادگیری به صورت
«موبایلبیس» به بهرهبرداری رسیده است.
نوری خاطرنشان کرد: شبکه
رشد به تمام مدارس سرویس خواهد داد و پس از تکمیل فرایندها، تمام مدارس
میتوانند از منابع موجود در این شبکه استفاده کنند که البته در حال حاضر
نیز بخشی از مدارس از این شبکه استفاده میکنند.
اتصال 60 هزار مدرسه به "شبکه ملی اطلاعات" تا پایان سال 91
رئیس
مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش هدف اصلی و
کلی در این پروژهها را سرعت دادن و عمقبخشی به یادگیری عنوان و خاطرنشان
کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در فرایند یادگیری و یاددهی حضور
داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم؛ برای رسیدن به این هدف، باید
مجموعهای از بسترها و ابزارها فراهم شود که نخستین بستر لازم، تأمین «خطوط
ارتباطی» است که در این زمینه 60 هزار مدرسه باید به شبکه متصل شوند.
وی
افزود: برای این هدف 24 میلیارد ریال اعتبار به استانها ابلاغ شده است و
شرکت ملی مخابرات نیز در حال انجام کارهای مربوط به این پروژه است؛ برای
اتصال این تعداد مدرسه به شبکه تاکنون 6 هزار و 89 نقطه به طور کامل با
پهنای باند مورد نظر به شبکه متصل شدهاند و سایر مدارس نیز باید تا پایان
سال 91 به شبکه متصل شوند.
نوری اظهار داشت: گام دوم در این فرایند،
تأمین تجهیزات لازم برای هوشمندسازی مدارس است که در این رابطه 20 میلیارد
تومان اعتبار به ادارات کل استانها ابلاغ شده است و علاوه بر ابلاغ
دستورالعمل هوشمندسازی مدارس در تابستان امسال، شبکه راهبری این طرح نیز در
سطح مدرسه تا ستاد تعیین شده است.
کتابهای کاغذی در کنار "کتابهای الکترونیک" باقی میماند
رئیس
مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه فناوری
اطلاعات و ارتباطات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای
این منظور باید «شبکه رشد» تقویت شود و یک «مرکز داده» مناسب برای آن ایجاد
شده و گسترش یابد و در مرحله بعد، تمام کتابها به محتوای الکترونیک تبدیل
شوند.
وی اضافه کرد: بر اساس سند فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و
پرورش باید تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام کتابهای درسی به محتوای
الکترونیک تبدیل شود.
نوری خاطرنشان کرد: در این زمینه محتوای مکتوب
(کتابهای کاغذی) همچنان معیار ارزشیابی نظام آموزش و پرورش خواهد بود و
محتوای الکترونیک برای سرعت دادن و عمقبخشی و کمک به معلم و دانشآموز در
فرایند یادگیری و یاددهی تولید خواهد شد.