به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، احداث راهآهن از تبریز به میانه یکی از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حملونقلی کشور است که از سال 1379 عملیات احداث آن آغاز شده و طی 16 سال گذشته سه رئیسجمهور وعدههای متفاوتی برای بهرهبرداری از آن دادهاند، ولی هیچ وعدهای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمهتمام است.
راهآهن دوخطه میانه - بستانآباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راهآهن موجود تهران - تبریز آغاز شده و با گذر از مسیری بیشتر کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج عبور میکند، به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
بیستم آذر ماه 95 در اخبار خبرگزاری آمده بود، ریل گذاری مسیر قطار میانه - بستان آباد - تبریز امروز همزمان با سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آغاز شد.
عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آن سفر نوبخت به استان گفت: مرحله نخست این طرح از میانه تا بستان آباد حدود 95 درصد زیرسازی شده و 106 کیلومتر از مسیر 200 کیلومتری مسیر قطار میانه - تبریز آماده ریلگذاری است.
جبارعلی ذاکری افزود: از این 200 کیلومتر هم 136 کیلومتر تا بستان آباد در مرحله اول، 50 کیلومتر در مرحله دوم تا ائل گولی تبریز و 20 کیلومتر هم در فاز آخر از ائل گولی تا ایستگاه فعلی راه آهن تبریز اجرا میشود.
وی گفت: در صورت رفع موانع موجود و مساعد بودن شراطی جوی، مسیر ریلی میانه تا بستان آباد در 3 ماه نخست سال 96 به اتمام خواهد رسید.
گزارش فارس حاکی است، مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راهآهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش میدهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری 120 کیلومتر و برای واگنهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
15 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز که ریل ترانزیتی کشور به شمار میرود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل میکند، میگذرد.
خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژههای بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در 10 قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول 200 کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته میشود و تاکنون بیش از 89 درصد از عملیات زیرساختهای آن به پایان رسیده است.
در مسیر این پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و 10 گالری در مجموع به طول 14.34 کیلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر 515 آبرو با طول حدود 10 کیلومتر ساخته میشود.
با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقهای این پروژه را نشان میدهد.
با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل میشود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.
مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت.
احداث این خط آهن باعث صرفهجویی در سوخت، کاهش توقفهای مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلایندههای محیطی میشود.
کارشناسان صنعت حمل و نقل نیز معتقدند که در صورت بهرهبرداری از این پروژه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به 20 درصد میرسد و بدون شک این یعنی رشد بی سابقه صنعت حمل و نقل و کاهش وابستگی به حمل و نقل قدیمی و پرهزینه کامیونی خواهد شد.
وعده جدید افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد تا هفته دولت امسال
آخوندی وزیر راه در آغاز مراسم ریلگذاری راه آهن میانه- بستانآباد- تبریز با اشاره به اینکه اجرای این طرح به طول 205 کیلومتر در مسیر میانه - تبریز نقش مهمی در ارتقای حمل و نقل ریلی منطقه خواهد داشت، اظهار کرد: این طرح در سه فاز اجرا میشود که امیدوارم فاز نخست در مسیر میانه - بستانآباد تا هفته دولت امسال بهرهبرداری شود.