کد خبر: ۴۱۷۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیش همایش حرم مطهر رضوی؛ جلوه گاه هنر شیعی، از سوی گروه هنر پژوهی رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با حضور علاقه مندان به هنر شیعی صبح یک شنبه در تالار همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این همایش محمد رجبی، مشاور علمی کتابخانه ملی ایران، حسن بلخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، طبسی، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد، داداشی، رییس پژوهشکده فرهن گو هنر اسلامی حوزه هنری به ارائه نظریات و مقالات خود پرداختند.

رجبی در این همایش گفت: مسأله هنر به عنوان موضوع هنر به معنای جمال(زیبایی) بوده است، به بیان دیگر هنر به زیبایی می پرداخته و هنر را بخشی از وجود آدمی تلقی می کنند، یعنی انسان همانطور که علم دارد از هنر هم برخوردار است، اما پیشینیان ما در شرق و غرب جهان علم و حکمت را به عقل ارجاع و هنر را به دل اجرا می دادند، بنابراین هر چیز زیبا را به عنوان دلپذیر و دل آرام می دانیم.

وی ادامه داد: در دین مسائل عقلانی و همچنین مسائلی که به دل معطوف می شود وجود دارد؛ پیامبر گرامی اسلام می فرمایند «دل یک رشته ابریشمی آویخته از شاخه درخت در مسیر نسیم است»، این سخن بدین معنا است که هر چیزی می تواند دل را تکان دهد؛ چنین تلقی از دل یک تلقی والا از جمال را تجسم می کند و جمال دین جمالی است که دل قبول می کند و ما هیچ وجهی از دین را نداریم که در آن جمال نباشد.

در ادامه بلخاری با اشاره به موضوع «مسأله نور و نار در رساله نوریه علاء الدوله سمنانی و تأثیر آن بر نگار گری اسلامی و ایرانی»، گفت: ما نسبت به تمدن ها و ملل دیگر در تبیین نظریه خود فقیر هستیم، بر خلاف شرق و غرب پیرامون تبیین نظریه های این هنر کم کاری کرده ایم و بزرگترین مشکل ناشی از آن این است که در انتقال آن به نسل های آینده ناتوان بوده ایم، بنابراین ضرورت تامه دارد که در تبیین بنیان های نظری و تدوین و تبیین مکتب شیعی تلاش های تفصیلی صورت گیرد.

در ادامه همایش داداشی، با طرح این پرسش که به چه چیزی هنر گفته می شود، پاسخ داد: هنر اسلامی به معنای پرهیزکاری و تقوا است، اما با تحولاتی که در جامعه بعد از دوره قاجار رخ می دهد هنر با آنچه که در غرب گفته می شود، معادل شده است.

وی با یادوری این که نخستین جرقه های هنر اسلامی با فرمان پروردگار به رسول اکرم(ص) در قرائت قرآن بوده است، ابراز داشت: هنر نوعی مناسک دینی است؛ اما هنر سنتی دارای اصول و مبانی است، یکی از مشخصات آن بحث الهام در هنر است؛ اما اگر بخواهد الهام ربانی داشته باشد یکی از شروط آن ولایت است، زیرا بدون اعتقاد به ائمه اطهار نمی توان در مورد هنر اسلامی صحبت کرد و هنر اسلامی مدیون مقام ولایت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها