به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، این روزها در حوزه توسعه حملونقل و مسافرتهای درون شهری، راهحلهایی در
قالب اپلیکیشن ارائه شدهاند که شهروندان با استفاده از آنها دیگر نیازی به
تماسهای پیاپی و پشت خط ماندن یا انتظار طولانی مدت برای استفاده از
تاکسی نداشته و تنها با استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی میتوانند در اسرع
وقت به مقصد مورد نظر خود برسند.
شاید بتوان پیدایش این ابزارکهای
خدمترسان را نقطه عطفی در شروع کوچ از سنت به مدرنیته دانست. اما نباید به
راحتی چشم بر روی چالشهای پیش روی تکنولوژیهای نوظهور بست.
در اینکه
چنین اپلیکیشنهایی میتوانند در آینده با توسعه شبکه خدمترسانی خود
چارهای برای حل معضل بزرگ کلانشهرها یعنی ترافیک و آلودگی هوای ناشی از
آن باشند تردیدی نیست اما حذف سیستم های سنتی تاکسیرانی بدون در نظر گرفتن
مخاطرات آن همچون از بین بردن چرخه کار در صنعت حملونقل، چالشی
جبرانناپذیر است.
به تازگی اپلیکیشن جدید حوزه خدمترسانی سفرهای درون
شهری با نام کارپینو همانند اسنپ و تپسی فعالیت خود را آغاز کرده است که
میتواند راهکاری برای این نوع ارائه سرویس باشد.
این اپلیکیشن درخواست
تاکسی، با اخذ مجوزهای قانونی از شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی تلفیق
مدرنیته و سنت را با استفاده از ناوگان تاکسیرانی محقق کرده است.
وجه
تمایز کارپینو، استفاده از ناوگان تاکسیرانی است. بنا بر اعلام این شرکت
قرار است در مرحله اول هشت هزار راننده تاکسی آموزشهای لازم را برای ورود
به این سامانه، در دانشکده تاکسیرانی ببینند.
به گزارش تسنیم، پیش از
این تاکسیرانی، رانندگان تاکسی، آژانسها و رانندگان آنها مخالفت زیادی با
نرمافزارهای اسنپ و تپسی که خدمات حملونقل شهری با قیمت بسیار پایینتر
به نسبت تاکسی و آژانسها ارائه میدهند، کردند و حتی با چندین بار تجمع
جلوی مجلس شورای اسلامی خواهان بسته شدن اسنپ و تپسی شدند.
اما این
مخالفتها راه به جایی نبرد و اعضای کابینه دولت یکی پس از دیگری با حمایت
همه جانبه از استارتآپها، دفاع خود از فعالیتهای امثال اسنپ و تپسی را
نشان دادند.