در رابطه با مناسببودن نرخهای سفر با این
سیستمها صحبت کردید، دلیل نرخهای ارزانتر این نوع تاکسیها نسبت به
آژانسها و تاکسیهای دربستی چیست؟
ما بهعنوان یک پلتفرم تا زمانی میتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم که کاربران مسافر و کاربران راننده را راضی نگه داریم. تاکنون نیز دلیل موفقیت ما بسیار ساده بوده است، چراکه مدل کسبوکارمان این اجازه را میدهد که بهرهوری خودروی رانندگانمان را بالا ببریم تا هزینه سفر مسافر این خودروها کاهش داشته باشد. به این معنی که ما برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابتی را حذف کردهایم و یک راننده بعد از رساندن مسافرش میتواند بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر بگیرد، بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر میشود. به همینخاطر نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالیکه درآمد راننده افزایش داشته است.
آقای شاهکار در شرایط فعلی هنوز سیستمهای سنتی با تکنولوژی
نوین منطبق نشدهاند، به دلیل همین تضادها در حوزه حملونقل گاهیاوقات
شایعات زیادی مبنی بر پلمپ کردن این شرکتها شنیده میشود، در این شرایط
چطور میتوان بازار تکنولوژی نوین را حفظ کرد؟
مهمترین چیزی که باید یادآوری کنم این است که این نوع کسبوکار نوین است و ما هم بهعنوان یک شرکت دانشبنیان تلاش کردیم تمام مجوزهای قانونی فعلی را که در حیطه کاری ما است، اخذ کنیم. مجوز نماد الکترونیک از صنعت معدن و تجارت، پروانه کسب مجازی از اتاق اصناف تهران، مجوز مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز سازمان نظام صنفی رایانهای کشور همه مجوزهای قانونی بودند که در حالحاضر برای کسبوکارهای اینچنینی تعریف شده است. حالا روی دیگر سکه تفسیر کسانی است که در سیستم سنتی حوزه حملونقل فعالیت میکنند و آنها معتقدند در سیستمشان دو نوع فعالیت وجود دارد؛ یکی تاکسیهای سبز و زرد و دیگری آژانسها. با این تفاسیر مدل کسبوکار ما هیچ شباهتی با سیستم سنتی ندارد، بنابراین جایگاهی نیز برای آن تعریف نشده و این طبیعی است که برخیها واکنشهای تندی نسبت به کسبوکار نوین نشان دهند. درنهایت همه ما میدانیم که این مدل کسبوکار نهتنها در حوزه حملونقل ایجاد مزیت کرده، بلکه به محیطزیست، ترافیک و درآمد خانوارها نیز کمک میکند. منافع مصرفکننده در برنامهریزیهای شرکت ما اولویت دارد، بنابراین فکر میکنم موفقیتی که در این دوسالونیم کسب کردهایم یکی از دلایلی است که میتواند این تکنولوژی را در کشور حفظ کند.
اگرچه استارآپ اسنپ نخستین شرکتی بود که اپلیکیشن درخواست خودرو
را به ایران وارد کرد و حدود یکسالونیم بعد تپسی نیز وارد بازار
حملونقل نوین شد؛ با این تعریف شما حدود یکسال بدون رقیب در این صنعت کار
کردید، حالا شرایط کاری و استراتژی با ورود رقیب چه تغییر کرده است؟
رقابت بازار را بزرگتر میکند و درنهایت به نفع مصرفکننده است. به همین خاطر من از داشتن رقیب بسیار خوشحال هستم. در سال نخست که ما بدون رقیب کارمان را انجام میدادیم، بسیار متعجب بودم که چرا کسی وارد بازار رقابتی نشد، چراکه چنین شرایطی به مراتب انگیزههای بیشتری برای کار و ارایه بهتر خدمات ایجاد میکند.