کد خبر: ۴۱۳۵۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
با آن‌که دستورالعمل رعایت حقوق مسافران اوایل سال ۹۴ توسط وزیر راه ابلاغ شدکه اتفاقات اخیر فرودگاه مشهد نشان داد ایرلاین‌ها برای حقوق مسافران تره خورد نمی‌کنند،به نظر می رسد در روز استیضاح بحران جدیدی برای آخوندی به وجود آمده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در تاخیر‌های بیش از 4 ساعت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می‌شود، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران است.

بر اساس این دستورالعمل در پروازهای داخلی، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت می باشد و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می کند.

در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه  این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

در تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی،  فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام قدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر  یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

در حالی حدود 22 ماه از ابلاغ این دستورالعمل می گذرد که در این مدت نه تنها حقوق مسافران بخش هوایی بهبود نیافته که هر روز بدتر از دیروز شده است. نمونه‌های بسیاری در این باره وجود دارد که گرفتاری 24 ساعته مسافران  پروازهای خروجی فرودگاه هاشمی نژاد مشتی از خروار است.

در حالی این گزارش نگارش می‌شود که مسافران پروازهای خروجی این فرودگاه به مقصد تهران، خرم آباد، یزد و... ساعت‌های در داخل هواپیما محبوس شده‌اند تا پس از انجام عملیات یخ‌زدایی که البته نشات گرفته از کم کاری عوامل فرودگاه مشهد است، بتوانند پرواز خود را انجام دهند.

 در این میان به دلیل حبس بیش از 7 ساعته، حال تعدادی از مسافران وخیم شده و اورژانس وارد هواپیما ماهان شده و سه مسافر بدحال را به بیمارستان منتقل کرده است.

اتفاقات چند روز گذشته فرودگاه مشهد نشان داد نه زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی و نه شرکت های هواپیمایی کوچکترین توجهی به حقوق مسافران که وزیر راه و شهرسازی تاکید بسیاری بر آن داشته، ندارند.

همه این رویدادها در فاصله یک روز مانده به استیضاح وزیر راه  و شهرسازی به وقوع پیوسته است. به نظر می‌رسد آخوندی با یک بحران جدید روبرو شده، بحرانی که سالهاست مصرف‌کنندگان حمل و نقل هوایی مسافری کشور را کلافه کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها