کد خبر: ۴۰۸۳۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر در آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا کنون بواسطه استفاده نیروهای پلیس این کشور از شوکر خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل از نهادهای مجری قانون و پلیس آمریکا خواست تا استفاده از شوکر را که از سال 2001 تا کنون به مرگ دست کم 500 نفر در این کشور منجر شده است، کاهش دهد.
 
این درخواست عفو بین‌الملل یک روز پس از فوت پانصدمین نفر بر اثر استفاده پلیس از باتون برقی درایالت آلاباما مطرح شد.
 
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: از سال 2001 دست کم 500 نفر بر اثر استفاده از شوکر در حین دستگیری و یا در زندان کشته شده‌اند.
 
این سازمان در ادامه بیانیه خود اضافه کرد: تعداد تلفات بسیار زیاد استفاده از این تجهیزات در آمریکا، بر ضرورت قوانین سخت‌گیرانه‌تر در محدودیت استفاده از چنین سلاح‌هایی تأکید دارد.
 
عفو بین‌الملل اعلام کرد بررسی آمار مربوط به چنین مرگ و میرهایی در داخل آمریکا نشان دهنده استفاده غیرضروری از زور توسط نیروهای پلیس این کشور است.
 
"سوزان لی" مدیر برنامه‌های آمریکا در سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد: صدها تن از افرادی که پس از استفاده پلیس از شوکر در آمریکا کشته شدند، دهها یا احتمالا تعداد زیادی از مرگ‌ها بر اثر استفاده غیرضروری پلیس از این سلاح صورت گرفته است. چنین اقداماتی غیرقابل قبول است.
 
هرچند پلیس آمریکا از به کارگیری شوکر توسط نیروهای خود دفاع می‌کند و تاکید دارد که این سلاح می‌تواند زندگی بسیاری را نجات دهد و برای مهار مظنونین خطرناک مورد استفاده قرار گیرد.
 
عفو بین‌الملل در پایان بیانیه خود تأکید کرد: نیروهای امنیتی تنها در شرایطی مجاز به استفاده از این سلاح هستند که به عنوان جایگزینی برای عدم استفاده از سلاح گرم مورد استفاده قرار گیرد.
 
محققان با استناد به اسناد به دست آمده تحت قانون آزادی اطلاعات به دهها مورد استفاده پلیس از شوکرها اشاره کرده‌اند که از نقض قوانین دولتی در آمریکا حکایت دارد.
 
"جانی کاماهی وارن" به عنوان آخرین قربانی به کارگیری باتون توسط پلیس آمریکا در 13 فوریه در ایالت آلاباما کشته شد. پلیس آمریکا دست کم دوبار از باتون در برخورد با وی استفاده کرده بود. وی 2 ساعت بعد از مورد اصابت قرار گرفتن در بیمارستان جان باخت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها