به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، برجام ظاهراً برای صنعت خودرو در مقایسه با سایر بخشهایی تولیدی
کشور بسیار خوش یمن بود، زیرا هنوز جوهر امضای توافق هستهای ایران خشک
نشده بود که خودروسازان دور جدید همکاری خود را با فرانسویها آغاز کردند.
اگر از بیان تجربه سخت همکاری و بدقولی شریک فرانسوی با خودروسازان کشور
بگذریم، این بار فرانسویها قول دادند، برای از دست ندادن بازار ایران فاز
جدید همکاری خود را با سرمایه گذاری و تولید مشترک آغاز کنند تا از این
طریق از رقبای خود پیشی گرفته و با تصاحب بازار ایران بخشی از مشکلات خود
را برطرف کنند.
ولی با گذشت 11 ماه از امضاء این قرارداد چند و چون
همکاری پژو با ایران خودرو همچنان با ابهاماتی همراه است و گویا هنوز
فرانسوی ها از گذشته درس نگرفته و به دنبال بیشترین سود در همکاری خود با
خودروسازان ایرانی هستند.
بهمن ماه سال گذشته بود که همزمان با سفر
روحانی قرارداد جدید از سرگیری همکاری ایران خودرو و پژو نهائی شد به این
صورت که با حضور رییس جمهور ، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت
این قرارداد به امضای مدیران عامل دو شرکت خودروساز رسید. ایجاد شرکت مشترک
ایرانی فرانسوی با سهامداری 50درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این
قرارداد است که به انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده
از بازارهای صادراتی منتهی خواهد شد.
در این قرارداد طی 5 سال تا
400 میلیون یورو (451 میلیون دلار) سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات
جدید جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت. تولید مشترک سه نوع خودروی
208، 2008 و 301 در این قرارداد تعریف شده که قرار است در شرکت
مشترک"ایکاپ" با سهم پنجاه درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات 30 درصد
از محصولات انجام خواهد شد. مطابق قرارداد تولید این محصولات از اردیبهشت
96 آغاز میشود و این شرکت جدید 200هزار خودرو در سال تولید و روانه بازار
میکند.
در حال حاضر بیش از 11 ماه از امضاء این قرارداد میگذرد
ولی هنوز روند داخلی سازی تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو
(2008) با مشکلاتی همراه است. براساس اعلام وزارت صنعت و مسئولان ایران
خودرو اولین تولید مشترک باید در سال نخست به 40 درصد ساخت داخل برسد ولی
هنوز تعامل قطعه سازان کشور و تأمین کننده های زنجیره پژو با کندی همراه
است و همچنان خبری از تأیید نهایی قطعه ساز داخلی توسط شرکت پژو نیست.
کندی
همکاری پژو در قرارداد جدید در حالی است که بنا به اعلام رئیس جمهور و
مسئولان وزارت صنعت خط تولید 2008 اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد. این در
حالی است که هنوز قطعه ساز داخلی در کش و قوس دریافت تأییدیه از سوی شرکت
پژو برای تولید قطعات محصولات مشترک است.
بنا بر اعلام قطعه سازان
قرار شده بخشی از قطعات خودروی 2008 به صورت سی کی دی وارد کشور شده و بعد
از مونتاژ بدنه و رنگ راهی بازار شود و به مرور روند داخلی سازی قطعات
انجام شود.
محمدی یکی از قطعه سازان در همین ارتباط به تسنیم
میگوید: با توجه به شرایط تولید 2008 در اسفند ماه به صورت سی کی دی شروع و
به مرور محصولات 208 و 301 نیز تولید می شوند، نکته قابل تأمل اینجاست که
تعداد محدودی از قطعه سازان کشور حائز شرایط پژو هستند و همین موضوع ساخت
داخل 40 درصدی را با مشکلاتی همراه میکند.
به اعتقاد این قطعه ساز
در خوشبینانه ترین حالت شاید بتوانیم در نیمه دوم سال 2017 به 40 درصد ساخت
داخل دست پیدا کنیم، زیرا حدود 60 قطعه ساز برای همکاری اعلام آمادگی کرده
اند اما تأیید پژو آنهم در قراردادهای اولیه به بیش از انگشتان دست هم
نمیرسد.
در کنار این موضوعات پژو در تعاملات خود با قطعه سازان
داخلی همچنان تمایلی به تولید مشترک قطعات "های تک" و استراتژیک ندارد که
این امر خود این نگرانی را به وجود میآورد که آنها همچنان روال گذشته رو
طی کرده و خواستار وابستگی تولید محصولات مشترک به زنجیره تأمین قطعات خود
باشند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به
اینکه در همکاری مشترک شرکتهای خودروسازی همیشه روال استعلام وضعیت قطعه
سازان و آنالیز قیمتها انجام می شود، به تسنیم گفته است: در دور جدید
همکاری مشترک با شرکت پژو برای تولید محصول هم در این مرحله قرار داریم.
طرف فرانسوی همچنان مشغول آنالیز قطعه سازان و قیمتها است. به نحوی که
اکنون استعلام قطعه سازان ایرانی برای تولید قطعات مشترک توسط پژو به اتمام
رسیده اما هنوز به قراردادنهایی منتهی نشده است.
با توجه به این که
انجمن قطعه سازان چندین بار تأکید کرده، اگر محصولات مشترک با ساخت داخل
40 درصدی تولید نشوند مانع خط تولید آنها خواهد شد، باید دید آیا پژو
همچنان در دور جدید همکاری ها مانع تراشی کرده و با تعلل حاضر به تأیید
قطعه ساز داخلی برای تولید محصولات است یا روال جدیدتری را برای حضور پررنگ
در بازار ایران دنبال خواهد کرد.