آیت الله جوادی آملی با تجلیل از شهدای
بحرین گفت: این که می بینیم در بحرین و دیگر کشورها کشته روی کشته و شهید
روی شهید می دهند اما دست بردار نیستند و راه را ادامه می دهند به خاطر این
است که امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی دل آنها را بیدار کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله جوادی
آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه
فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره
به آیه شریفه «و لو شئنا لبعثنا فی کل قریة نذیرا» گفت: با توجه به این که
یکی از محورهای اصلی سوره های مکی وحی است و سوره فرقان هم در مکه نازل
شده، خداوند در این آیه از وحی می گوید و می فرماید اگر می خواستیم برای
هر قریه ای انذار کننده ای می فرستادیم. اما از آنجا که خداوند شخصیت و
عظمت فروانی به رسول خدا صلی الله علیه و آله عنایت فرموده، او را به
تنهایی فرستاده است و لذا وظیفه حضرت بسیار سنگین و خطیر است.
وی ادامه داد: با توجه به این آیه
شریفه و با توجه به این که سوره فرقان در مکه نازل شده و در آنجا جهاد
نظامی نبوده معلوم می شود که منظور از جهاد کبیر در آیه 52، جهاد فرهنگی و
این تعلیم و تزکیه دشواری است که بر عهده حضرت نهاده شده است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره
به آیه شریفه «و یعبدون من دون الله ما لا ینفعهم و لا یضرهم و کان الکافر
علی ربه ظهیرا» گفت: هر معبودی غیر از خدای متعال نه می تواند نفعی برساند
و نه ضرری اما او را عبادت کردن، سراسر ضرر است. عبادت اکثر مردم یا به
خاطر غضب است یا به خاطر شهوت. کسی که می خواهد از خود دفاع کند و غضب را
از خود دفع کند، به خاطر فرار از آتش دوزخ عبادت می کند. کسی هم که شهوت
جلب منفعت دارد به خاطر بهشت خدا را می پرستد و فقط اوحدی از مردم هستند که
محبت خدا و شکر خدا آنان را به عبادت می کشاند.
وی افزود: همان طور که مطابق آیه قرآن
«إن تنصروا الله ینصرکم» نصرت و یاری دین خدا روا و ممکن است، جلوی دین خدا
ایستادن و چند روزی جلوی پیشرفت دین خدا را گرفتن هم امکان دارد. «و کان
الکافر علی ربه ظهیرا» کافر علیه دین پشتیبان می شود و یا پشتوانه تعیین می
کند. هر چند که عاقبت دین خدا پیروز می شود؛ «والعاقبة للمتقین».
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه
شریفه «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ إلی ربه سبیلا» خاطر
نشان کرد: ما در این دنیا در حال معامله هستیم و سرمایه خود را داریم می
دهیم و طبق روایت امیر المؤمنین علیه السلام، هر نفسی که می کشیم یک قدم
به مرگ نزدیک می شویم. اگر با خدا معامله کردیم هم عوض و هم معوض را به ما
می دهد یعنی هم اصل سرمایه را به ما بر میگرداند و هم سود سرشاری عاید ما
می شود. در این صورت انسان مالک خود و مالک بهشت می شود. تعبیر «لهم جنات»
اشاره به مالکیت بر بهشت دارد و کسی که مالک بهشت شد حق شفاعت هم دارد.
وی افزود: اما اگر کسی با شیطان معامله
کرد، شیطان هویت انسان را تسخیر می کند و از او سواری می گیرد و عوضی که
می دهد بردگی اوست یعنی عوض و معوض و سرمایه و سود، هر دو را از انسان می
گیرد. اگر کسی بردگی شیطان را پذیرفت این گونه نیست که به راحتی بتواند
برگردد زیرا شیطان او را به بند کشیده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: نخواستن
اجری برای رسالت، حرف بسیاری از انبیاست ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
حرفی دارد که مختص اوست و می فرماید «لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی
القربی» حضرت ولایت را به عنوان اجر خود تعیین می فرماید. البته این اجر هم
به نفع خود مردم است. محبت و مودت و دشمنی و بغض هم چون مبادی اختیاریه
دارند مورد تکلیفند.
وی گفت: اگر کسی در کارهای ساختمانی
اجیر شود، بعد از اتمام کار مزد خود را می گیرد. در این جا هم اجیر سود
کرده و هم موجر ولی اگر کسی به فرزند خود می گوید اگر درس بخوانی به تو
فلان جایزه را می دهم، وقتی فرزند درس خواند و در امتحان قبول شد، هم علم
را به دست آورده و هم جایزه را. البته در این مثال خدشه ای وجود دارد و آن
این است که پدر از دانشمند شدن فرزند خود نفع می برد ولی خدا و رسولش صلی
الله علیه و آله از کار ما بی نیازند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر
نشان کرد: کار انبیا علیهم السلام این است که دفائن العقول را بالا
بیاورند. دفینه آن شیء قیمتی است که در زیر خاک مانده و یک کارشناس باید آن
را از زیر خاک بالا بیاورد. این بیداری که در خاورمیانه مشاهده می کنیم
همان دفینه هایی است که امام رضوان الله علیه با انقلاب اسلامی بالا آورد.
آیت الله جوادی آملی با تجلیل از
شهدای بحرین گفت: این که می بینیم در بحرین و دیگر کشورها کشته روی کشته و
شهید روی شهید می دهند اما دست بردار نیستند و راه را ادامه می دهند به
خاطر این است که امام رضوان الله علیه با انقلاب اسلامی این دل ها را بیدار
کرده است. همان طور که ما به شهدا می گوییم ای کاش با شما بودیم و به فیض
عظیم می رسیدیم، شهدا هم به ما می گویند: «یا لیت قومی یعلمون بما غفر لی
ربی و جعلنی من المکرمین» ای کاش شما هم با ما بودید و می دیدید این جا چه
خبر است و خدا چه کرامتی به ما داده است.