کد خبر: ۴۰۴۹۰
زمان انتشار: ۰۴:۲۲     ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
منابع خبري از خسارت هاي سنگين شورش اخير يونان بر اقتصاد بحران زده اين كشور خبر مي دهند.
از آخرين ساعات روز يكشنبه گذشته تا دوشنبه شب، شهرهاي مختلف يونان در اعتراض به «تصويب لايحه پيشنهادي اتحاديه اروپا» در پارلمان اين كشور شاهد وقوع شورش و درگيري هاي خونيني بود كه تبعات و خسارت هاي آن رفته رفته و در قالب آمارهاي رسمي خود را نشان مي دهد.
آنگونه كه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشته، اوضاع در پايتخت يونان بسيار وخيم تر از ساير شهرهاست و آتش نشانان همچنان در حال خاموش كردن بقاياي آتش خشم معترضان و تميزكردن خيابان ها و ميادين هستند.
پليس آتن مي گويد بيش از110 ساختمان تخريب شده كه 50 دستگاه آن به طور كامل در آتش سوخته است. در اين ميان 9 ساختمان كه علاوه بر ارزش مالي، داراي ارزش تاريخي و ملي است نيز دچار خسارات قابل توجهي شده است.برخي از اين ساختمان ها همچنان در آتش مي سوزند و حدود 30 فروشگاه نيز دچار خسارت جدي شده است. بوي دود و گاز اشك آور همچنان در فضاي آتن استشمام مي شود و آنگونه كه شهردار مي گويد، تنها تا روز دوشنبه بيش از 40 تن سنگ از سطح خيابان هاي شهر جمع آوري شده است.
170نفر در آتن و چند شهر ديگر دچار جراحاتي شده اند كه از اين تعداد، حال 70 نفر نسبتا وخيم گزارش شده است. 190 نيروي پليس نيز به دليل شدت درگيري ها و برخورد بمب هاي دست ساز دچار جراحت شده اند.
اين گزارش در ادامه آخرين آمار از شمار بازداشتي ها را اينگونه بيان مي دارد كه: 171 نفر در آتن و ديگر شهرها بازداشت شده اند، از جمله يك نوجوان 14ساله. پليس يونان با صدور بيانيه اي در اين باره اعلام كرد، دستگيرشدگان با اتهام هاي گوناگوني مواجه هستند از جمله تلاش براي قتل، ايجاد آتش سوزي و انفجار، حمله به پليس و دزدي... خسارت هاي وارده به برخي فروشگاهها و ساختمانها به حدي جدي است كه اميدي به بازسازي آن وجود ندارد.
آسوشيتدپرس اما گزارش خود را با اين جمله به پايان مي رساند كه: شورش از عصر روز يكشنبه و پس از حضور بيش از 100 هزار معترض به لايحه تصويبي پارلمان در خيابان ها و اطراف ساختمان پارلمان شروع شد.لايحه تصويب شده، اجراي رياضت هاي جديد اقتصادي را به دنبال دارد كه باعث افزايش زياد شمار بيكاران، ماليات ها و سن بازنشستگي مي شود.به عنوان مثال طبق اين لايحه، طي 3 سال، از هر پنج كارمند دولتي، يك نفر اخراج مي شود و يا حقوق كاركنان حدود 22درصد كاهش مي يابد.
نمايندگان پارلمان با 199 راي موافق در مقابل 74 راي مخالف شرط لازم براي دريافت وام 172 ميليارد دلاري را كسب كردند.همزمان با اوج گيري اين اعتراض ها، اما «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان از تصويب اين لايحه استقبال كرد. «مركل» روز دوشنبه گفت: «اين راي بسيار مهم بود.» وي سپس تاكيد كرد كه برنامه تروئيكا فقط در رياضت هاي اقتصادي خلاصه نمي شود بلكه شامل اصلاحات ساختاري خواهد بود كه باعث رقابتي تر شدن اقتصاد يونان مي شود. وقتي از صدراعظم آلمان در خصوص شورش هاي كم سابقه خياباني و احتمال تغيير برنامه هاي تروئيكا در مواجهه با بحران اقتصادي يونان سؤال شد، وي پاسخ داد: در اين برنامه (اجراي رياضت هاي اقتصادي) هيچ تغييري ايجاد نخواهد شد چرا كه چنين امكاني براي آنها وجود ندارد.»
وزير دارايي آلمان نيز در پاسخ به سؤال مشابهي گفت: «وام دهندگان قصد شكنجه كردن كسي را ندارند، بلكه اين كارها فقط براي نجات يونان است!»
گفتني است، تصويب و اجراي پي درپي رياضت هاي اقتصادي در كشورهاي بحران زده اروپايي تاكنون به شكل اخراج صدها هزار كارمند و كارگر، كاهش شديد حقوق و دستمزد، افزايش ماليات، افزايش موارد مشمول ماليات دنبال شده است. سؤالي كه مطرح مي شود اين كه آيا بيكاركردن خيل عظيمي از مردم سطح متوسط جامعه و تحت فشار قرار دادن آنها- طوري كه تاكنون به خودسوزي چندين نفر در اين كشورها منجر شده- به معني نجات آنهاست؟ به نظر مي رسد وزير دارايي آلمان بايد به پرسش خبرنگاران اينگونه پاسخ مي داد كه: وام دهندگان در حال شكنجه كردن مردم هستند چرا كه قصد نجات بانك ها و شركت هاي غول پيكر، بورس بازان و به طور كلي ميلياردرها را دارند و براي رسيدن به اين هدف بايد قشر ضعيف را قرباني كرد!
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها