وی انسانیت را دومین نعمت انسانها عنوان کرد و تأکید کرد: ما انسان شدیم و در احسن تقویم که از الطاف الهی است و از آنجا که انسان شدیم امکان شقاوت و سعادت یافتیم و نیازمند راهنمایی شدیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نعمت سوم انسان را نیز هدایت و بهرهمندی از آن عنوان و تصریح کرد: خداوند در هدایت انسان مصر بوده است.
لاریجانی در ادامه سخنان خود بصیرت را نکته کلیدی و شاه کلیدی برای توفیقات انسانی دانست، تأکید کرد: بصریت علامتش شناخت و معرفت خداست.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تأکید کرد: آنچه باید در دین به آن تأکید کنیم باید مبتنی بر کتاب خدا و رهنمودهای اهل بیت باشد.
وی تصریح کرد: دین داشتنی نیست بلکه دین داری یعنی اقامه دین و اقامه به دین مخصوص به حوزه خصوصی نیست یعنی دین اسلام محصور در سپهر خصوصی نیست. بلکه در برابر سپهر عمومی تعریف شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه تأکید کرد: این تفکر که تبلیغ هم میشود مبنی بر اینکه انسان دین داشته باشد اما به امور جامعه کاری نداشته باشد در تکفر مکتب اهل بیت مردود است.
لاریجانی در ادامه گفت: فردی میگوید که نمیخواهیم به زور کسی را به بهشت ببریم و دیگری میگوید اصلاً به خاطر اینکه سعی کردیم دین را اقامه کنیم مردم را از دین زده کردهایم.
وی ادامه داد: اینکه امر دین امر خصوصی است باید توجه کرد که خصوصیترین منظور حب و عشق است که باید در راستای الهی باشد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه به معنی اقامه صلاة پرداخت و گفت: آیا کسی که اقامه صلاة میکند جزو متکین است. اقامه صلاة چیست؟ برخی از آنها که از مکتب اهل بیت نیز تبعیت نمیکنند مثل امام محمد غزالی این قیام را و اقامه را بر قیام خود نماز مطرح کردهاند و به خضوع و خشوع در آن اشاره داشته است اما اینها تقوا را ایجاد نمیکند. در دوره ائمه افرادی را داشتهایم که حضور نداشته اما در مقابل حق و باطل اقدامی نمیکردند.
لاریجانی در ادامه تأکید کرد: اقامه صلاة فراتر از این امور است اقامه صلاة کامل نیست مگر اینکه مدافع حق ولایت باشیم. لاریجانی گفت: اما ولایت چیست؟
وی در پاسخ گفت: این ولایت ارکانی دارد یکی از ارکانش دغدغه مشروعیت حکومت است که در مکتب اهل بیت این مشروعیت دارای چارچوب است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه رکن دیگر ولایت را مصداق ولایت عنوان کرد و تأکید کرد: اگر کسی بمیرد و امام عصر خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
لاریجانی در ادامه صحبتهای خود براین نکته تأکید کرد که در برخی ادبیات سیاسی و مطبوعاتیمان برخی میگویند که مهربان باشید و در مقابل اشکالات چیزی نگویید. اینها خیلی خوب است اما ظلم را نمیپوشاند.نمیشود کسانی باشند که منکر پایههای دین باشند و منکر حق ولایت باشند اما چیزی نگویند.
وی تأکید کرد: ظلمی که بالاترین ظلم است در حق ولایت است.
در ادامه دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به اختلاف مبنایی غرب با انقلاب اسلامی پرداخت و تأکید کرد: آنچه که غرب با آن مشکل دارد این است که نظام ما براساس تفکر اسلامی و دینی پایه گذاری شده است. دعوای ما با غرب فقط براین اساس که میگوییم براساس اسلام یک جامعه مدنی راه اندازی کردهایم. اما غرب میگوید که این نظام مخالف فردیت انسان است.
لاریجانی با تأکید براینکه امروزه ما در جهان عزتمند هستیم تأکید کرد که لذتی که امروزه نظام اسلامی دارد به حدی است که غربیها می گویند باید نفوذ ایران را کم کنیم.
وی سرچشمه این عزت را توسل به اهل بیت عنوان کرد.
در ادامه دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تفکر سکولار ریبرال را مسلط بر دنیای امروز عنوان کرد و تأکید کرد که این دیدگاه مبنی بر این است که باید تلاش کرد بیشترین لذت را با کمترین زحمت کسب کرد و مرز علم بهرهمندی از آن است که به دایره آزادی دیگران ورود نکند.
لاریجانی ملاک تضییع آزادی دیگران در سیستم قضایی غرب را سلب اختیار عنوان کرد و تأکید کرد: حتی در این چارچوب که غرب برای آزادی ایجاد کرده ما با آنها مشکل داریم.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص جدیترین تهدید آینده انقلاب، گفت: نباید سرنخ دعا را گم کنیم اگر عزت میخواهیم باید فراموش نکنیم که عزت در ولایت است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اینکه وقتی مسئولیت میگیریم باید ناظر به این چارچوب مسئولیت عمل کنیم، تصریح کرد:اخیراً هر کسی رئیس جمهور میشود فیلسوف میشود در دوره اصلاحات رئیسجمهور مردم در خصوص جامعه مدنی صحبت میکرد.
لاریجانی ادامه داد: من مخالف فیلسوفی نیستم اما مسئولیت اجرایی مهمتر است. رئیسجمهور بعدی هم در سالهای اول به خوبی عمل میکرد اما بعدها مطرح کرد که به جایی بندم اگر کسی وصل شد که دیگر از او خبری نمیآید الان هم بحثهای فلسفی را در صحبتها میبینیم. که به جای مباحث اجرایی و مدیریت اجرا میشود. کسانی که در سیاست فعال هستند و در لباس روحانیت حضور دارند باید بدانند که تفکر لیبرال سکولار برای نظام خطری مهلک است. خیلی بد است کسی به این جریانهای طرفدار سکولار گرایش داشته باشد و دم از اهل بیت بزند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه تأکید کرد: علما باید حصین دین باشند.