کد خبر: ۴۰۲۲۴
زمان انتشار: ۰۴:۳۵     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
همزمان با تصويب طرح رياضت اقتصادي در پارلمان يونان، شورش و ناآرامي شهرهاي اين كشور را فرا گرفت.
80 مجروح، 50 زنداني و ده ها ساختمان دولتي سوخته و نيمه سوخته، نتايج اوليه شورش بزرگ و ضد دولتي يوناني هاست كه از يكشنبه شب و به دنبال تصويب طرح رياضت اقتصادي از سوي پارلمان، دامن اين كشور بحران زده اروپايي را گرفته است.
به گفته معترضان، اخراج 150 هزار نيروي انساني (خصوصي و دولتي)، كاهش 22 درصدي حقوق كاركنان، كاهش شديد حقوق بازنشستگان، انحلال بيش از 40 سازمان و نهاد دولتي و واگذاري بخشي از آن به بخش خصوصي دليل اين شورش، اعتصاب و درگيري با پليس ضد شورش است و اين روند تا عقب نشيني دولتمردان ادامه خواهد داشت.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، نمايندگان پارلمان با 199 رأي موافق در مقابل 74 رأي مخالف و تصويب اين لايحه به دريافت بسته كمكي 130 ميليارد يورويي (170 ميليارد دلاري) از صندوق بين المللي پول رأي مثبت دادند.
انتشار نخستين خبرها از تصويب اين لايحه، به عنوان تنها شرط تروئيكاي اروپا (صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا) كافي بود تا ده ها هزار نفر از مردم آتن كه در اطراف ساختمان پارلمان اين كشور تجمع كرده بودند به قصد تصرف ساختمان به سمت نيروهاي امنيتي يورش ببرند. برخي گزارش ها حاكي است، بيش از 80 هزار يوناني در تظاهرات آتن و 20 هزار نفر در تظاهرات «تسالونيكي» شركت كردند كه پليس يونان با باتوم، گاز اشك آور، نارنجك هاي صوتي و مشت و لگد، به مقابله با آنها پرداخت.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت، در جريان درگيري هاي شديد بين پليس و مردم، ده ها نيروي پليس نيز مجروح شدند، نزديك به 40 بانك فروشگاه و سازمان دولتي و خصوصي در آتش سوختند و خودروهاي زيادي نيز تخريب شدند. مردم براي مقابله با پليس از كوكتل مولوتوف، سنگ، چوب و بطري استفاده كردند. از نكات قابل توجه درباره لايحه تصويبي اينكه، 43 نفر از نمايندگان دو حزب اصلي يونان پس از اينكه رأي مخالف دادند، از ائتلاف اخراج شدند! يكي از نمايندگان محافظه كار پارلمان يونان پس از مشاهده اوضاع طي يك سخنراني گفت: «ما با نابودي مواجه هستيم. كشور ما مستعد آتش سوزي شده، آتن در آتش مي سوزد، نمي توانيم اجازه دهيم پوپوليسم كشور را بسوزاند.»
آخرين گزارش ها حاكي است، خشونت ها به شهر «هراكليون، ولوس و آگرينيو» گسترش يافته و توريست هاي وحشت زده براي نجات خود به داخل ساختمان ها و برخي هتل ها پناه برده اند.
به گزارش ايسنا، لوكاس پاپادموس، نخست وزير يونان هنگامي كه پارلمان خود را براي رأي گيري اين بسته آماده مي كرد خطاب به نمايندگان يوناني گفت: خرابكاري، خشونت و تخريب هيچ جايي در يك كشور دموكراتيك ندارند و تحمل نخواهند شد. اما از طرف ديگر پذيرفت كه اعمال رياضت اقتصادي بر كشوري كه چندين سال است كاهش هاي فراگير را تحمل مي كند سخت خواهد شد.
وي تصريح كرد: اجراي كامل زمانمند و موثر اين برنامه آسان نخواهد بود. ما كاملا آگاه هستيم كه اين برنامه اقتصادي در كوتاه مدت به معني فداكاري هايي از سوي مردم يونان خواهد بود.
اين در حالي است كه يونان پيش از 20 مارس احتياج به كمك بين المللي دارد تا به بازپرداخت بدهي 5/14 ميليارد يورويي خود بپردازد و در غير اين صورت قصور در پرداخت بدهي يونان حتي منطقه يورو را نيز به لرزه درخواهد آورد.
يادآور مي شود، طي روزهاي گذشته اسپانيا نيز شاهد ناآرامي ها و اعتراض هاي گسترده ضد دولتي بخاطر بحران عميق اقتصادي بود.
اين كشورها نيز مثل يونان و بنا به درخواست اتحاديه اروپا مدت هاست مجبور به اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي شده است بدون اينكه به نتيجه مورد نظر حتي نزديك شود. به اعتقاد گروهي از كارشناسان، اجراي چنين سياست هايي فقط مرگ اتحاديه اروپا و پول واحد يورو را به تأخير مي اندازد چرا كه مردم اروپا بيش از اين توان تحمل اين بحران را ندارند.
به عبارت ديگر، عمده دليل اعتراض ها و شورش هاي خياباني، نبود شغل و تورم است اما سياست هاي مورد استفاده از سوي دولت ها بيش از اينكه به حل اين معضلات بپردازد، باعث دامن زدن به همين مشكلات مي شود. دولتمردان آمريكايي بيش از هرچيز به فكر نجات بانك ها و به طور كلي ثروتمندان جامعه هستند تا مردم!
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها