کد خبر: ۴۰۰۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۲۴ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری داو جونز، یک منبع نفتی دولت کویت روز دوشنبه گفت، کشورهای تولید کننده نفت حاشیه خلیج فارس به صورت رسمی به دنبال طرحی جهت کاستن از تاثیرات احتمالی بسته شدن تنگه هرمز نیستند و هیچ طرحی در این زمینه تهیه نکرده اند.

 

بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند راهی برای دور زدن تنگه هرمز وجود ندارد.

ایران تهدید کرده است چنانچه در اثر سیاست های خصمانه غرب نتواند نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کند کشورهای دیگر منطقه نیز نمی توانند از تنگه هرمز برای عبور نفت خود استفاده کنند. کشتی های بزرگ نفتی برای عبور از این تنگه مجبورند از آب های سرزمینی ایران استفاده کنند.

این مقام کویتی که نخواست نامش فاش شود گفت: «هیچ گفتگوی رسمی ای در این خصوص انجام نگرفته است. من فکر می کنم هر کشوری خود به تنهایی در این باره اقدام خواهد کرد.»

وی افزود: «کویت بعید می داند که شرایط به چنین مرحله ای برسد و یا جنگی درگیرد و به تاسیسات نفتی در منطقه صدمه ای برسد.»

تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، که تنها 34 مایل عرض دارد و حدود یک پنجم مصرف روزانه نفت جهان از آن می گذرد، پس از آن مطرح شد که آمریکا و متحدانش فشارها بر ایران را برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور افزایش دادند.

این مقام کویتی همچنین اظهار داشت، اگر کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال یک طرح احتمالی بودند، افزایش استفاده از خط لوله 745 مایلی عربستان، که به دریای سرخ می رسد و یا خط لوله امارات در جنوب تنگه که قرار است روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به بندر فجیره  منتقل کند، را بررسی می کردند.

به گفته این مقام کویتی، مشتریان نفت ایران در اتحادیه اروپا، که قصد دارند واردات خود از این کشور را متوقف کنند، تا کنون قراردادی برای افزایش واردات نفت از کویت منعقد نکرده اند.

وی همچنین اضافه کرد، کویت از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که در حال حاضر روزانه حدود 2.9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند. این حجم تولید می تواند بدون هیچ مسئله ای برای مدت زمانی طولانی تداوم یابد.

ظرفیت کنونی تولید نفت کویت حدود 3.1 میلیون بشکه در روز است، اما برخی کارشناسان معتقدند، صدور نفت این کشور به میزان حداکثر ظرفیت تولید، ممکن است نتواند در دراز مدت ادامه یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها