*افزایش قیمت بلیط، باز هم تکرار می شود
افزایش قیمت بلیط در طول سالیا ن اخیر در آستانه اربعین، به یک قانون و قاعده نانوشته تبدیل شده است، موضوعی که بعضا باعث طرح گلایه و انتقاداتی از متقاضیان سفر به عتبات عالیات می شود.
فاطمه شرف السادات، یکی از متقاضیان سفر به کربلا در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم ارائه خدمات مطلوب و حداکثری به مسافران اربعین عنوان کرد:انتظار می رود با اتخاذ تمهیدات و تدابیر موثر، کارآمد و سازنده، بستر ارائه خدمات شایسته به مسافران، آنچنان که شان این ایام و جایگاه برجسته این سفر زیارتی اقتضاء می کند در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود:البته نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت، در شرایطی که حجم انبوهی از جمعیت و عاشاقان امام سوم شیعیان، عزم خود را برای سفر به عراق جزم می کنند، ارائه خدمات با دشواری ها و محدودیت هایی همراه خواهد شد، اما این نافی ضرورت ارائه مطلوب ترین خدمات به متقاضیان سفر مذکور نخواهد بود.
اشرف السادات عنوان کرد:با توجه به سوابق گذشته حجم انبوه و کثرت عظیم متقاضیان سفر به کربلا، امر غیر قابل پیش بینی و ناگهانی نیست که از آن به عنوان پدیده ای غافل گیر کننده یاد شود.
این مشتاق و متقاضی سفر به کربلا گفت:بعد از سقوط صدام ملعون و باز شدن مسیر کربلا، هر ساله سیل عظیمی از مردم روانه آن دیار می شوند و این وضعیت ایجاب می کند تا مسئولان به فراخور تقاضای موجود و حتی فراتر از آن، پیش بینی های لازم را لحاظ کنند.
وی افزود:با وجود تمامی تلاش هایی که در این خصوص انجام می شود، اما همچنان برخی کاستی ها و نارسایی ها مشاهده می شود که باید برای رفع آن اقدامات لازم عملیاتی شود.
اشرف السادات ضمن انتقاد از افزایش قیمت بلیط اتوبوس برای سفر به عراق گفت:به هر حال اقشار متعدد و گوناگونی از مردم و طبقات اجتماعی در آستانه اربعین، بار سفر می بندند تا با حضور در حرم سید و سالار شهیدان، سلام و احترام خود را به حضرت ابا عبدا...الحسن(ع) و یاران با وفایش اعلام کنند و قاعدتا باید تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود تا چنین افزایش قیمتی تکرار نشود.
وی افزود:مسئولان و برخی رانندگان اتوبوس ها در سنوات گذشته، علت افزایش قیمت را در خالی برگشتن اتوبوس ها و یک طرفه بودن مسافر اعلام می کنند، اما این دلیل منطقی برای افزایش قیمت ها نیست و باید دستگاه های متولی با ارائه تسهیلات ویژه ای به مناسبت این ایام، ثبات لازم در قیمت و هزینه این سفر را حفظ کنند.
این متقاضی سفر به کربلا عنوان کرد:بدون تردید ما و دیگر مسافران این سفر زیارتی، قائل به متضرر شدن رانندگان و مالکان اتوبوس ها نیستیم، اما باید ساز وکاری طراحی شود تا با تامین بخشی از هزینه ها توسط نهادها و دستگاه های فرهنگی، از افزایش قیمت مذکور در آستانه اربعین، جلوگیری شود.
*مرز مهران، جوابگوی افزایش فزاینده مسافران در اربعین را ندارد
داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری در خصوص بروز برخی کمبودها و کاستی ها عنوان می کند:در مرز مهران در شرایطی عادی، امکان عبور ۱۵ هزار مسافر در روز وجود دارد، اما افزایش مسافران برای عزیمت به عراق از این محدوده(مهران) تا ۲۵۰ هزار نفر در روز، با میزان ظرفیت موجود در این خطه همخوان نیست و طبیعتا این افزایش چشمگیر و برجسته، ارائه خدمات را با دشواری هایی همراه می سازد.
وی افزود:علیرغم وجود برخی مبادی ورودی دیگر، اما تمایل شدیدی برای عبور از مرز مهران وجود دارد که البته علت اصلی این رغبت، به بُعد مسافتی محدودتری معطوف می شود که طبیعتا باعث انباشت و عزیمت جمعیت افزون تر از این محور می شود.
حسن محبی نیا، کارشناس حوزه حمل و نقل که خود، عزیمت به عراق در سه سال گذشته و در ایام اربعین را تجربه کرده است در خصوص حجم انبوه جمعیت در مرز مهران گفت:این حجم انبوه و متکثر از مسافران، ارائه خدمات مطلوب و عادی را در این خطه با چالش مواجه می سازد و در صورت عزیمت برخی از متقاضیان به دیگر مبادی ورودی، قطعا روند ارائه خدمات بهبود می یابد.
با همه این اوصاف، قریب به ۱۵ روز تا اربعین حسینی باقیمانده و در حال حاضر نمی توان تحلیل و قضاوت دقیق و روشنی از خدمات ارائه شده ارائه کرد، اما قطعا در هفته های آتی، عیار و ضریب وعده ای طرح شده و امکانات پیش بینی شده برای مسافران اربعین در نقاط صفر مرزی و خودروهای تامین شده برای نقل و انتقال مسافران محرز و مشخص خواهد شد، امید آن می رود امسال شاهد توفیقات هر چه بیشتری در تسهیل ارائه خدمات باشیم که یقینا با حصول شایسته تر این امر، نظم و انتظام افزون تری تجربه خواهد شد که مسئولان و متولیان و متقاضیان این سفر زیارتی از آن بهره مند خواهند شد.