کد خبر: ۳۹۸۷۸۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
سايپا با واگذاري ۵۰درصد از سهام مجهزترين كارخانه خودرو ايران به پژو از توليد خودروهاي وطني در آن چشم‌پوشي كرد تا سرنوشت توسعه محصول بومي، توليد خودروهاي با پلتفرم داخلي و رقابت‌پذيري با ابهامات زيادي همراه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، كارلوس تاوارس مهرماه امسال در سفر به تهران علاوه بر بازديد از كارخانه مشترك پژو و ايران خودرو از كارخانه سايپاكاشان هم بازديد و به صورت رسمي تفاهمنامه تيرماه خود را با اين شركت به امضاء رساند. 

ميزان سرمايه‌گذاري در قرارداد مشترك سايپا با شركت سيتروئن 300 ميليون يورو براي شروع كار تعريف شده و محصولات توليدي شركت سايپاي كاشان شامل «تيبا2» و «پرايد» طي 5 سال آينده توسط خودروهاي مشترك توليد شده جايگزين خواهد شد و نخستين خودروي مشترك سايپا و پژو سيتروئن اوايل سال 2018 ميلادي وارد بازار خواهد شد به اين ترتيب كارخانه داخلي به كام محصولات فرانسوي شده و آنها با آزادي عمل بيشتري نسبت به گذشته به تصاحب بازار ايران خواهند پرداخت.

در اين قرارداد جديد وزارت صنعت يكي ديگر از 4 كارخانه سايپا را به طرف خارجي واگذار كرد كه اين مورد مي تواند تاثير جدي بر توسعه داخلي سايپا در آينده بگذارد چرا كه ساخت و تجهيز چنين كارخانه اي علاوه بر سرمايه بالا، بسيار زمان بر است.

در اينجا بد نيست به مرور برخي ويژگي‌هاي سايپاكاشان بپردازيم تا مشخص شود پژو در اين قرارداد چه بدست آورده و سايپا چه از دست داده است.

*بزرگترين كارخانه توليد خودرو خاورميانه

سايت خودروسازي سايپا كاشان بزرگترين كارخانه صنعتي ايران به لحاظ وسعت محسوب مي شود و در حال حاضر به عنوان بزرگترين سايت توليدخودرو در خاورميانه شناخته شده و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، قابليت توليد 150 هزار دستگاه انواع خودرو در سال را دارد. اين درحالي‌ست كه برخي معتقدند در همين كارخانه مي‌توان 200 هزار دستگاه خودرو در سال توليد كرد.

اين كارخانه در سال 89 افتتاح شد تا نوسازترين كارخانه خودروي ايران لقب بگيرد. در عين حال اين كارخانه به‌روزترين كارخانه‌اي است كه در ايران ساخته شده است. سالن بدنه شركت سايپا كاشان نيز به لحاظ اتوماسيون و خطوط توليد از بالاترين سطح فناوري در ميان خطوط توليد شركت‌هاي ايراني خودروساز برخوردار است .

خطوط رباتيك اين مزيت را دارد كه كار با سرعت، دقت ، امنيت و ظرافت و هزينه كمتري انجام مي شود و نظم و كارايي نيز بهتر از ساير شرايط توليد بوده و خطاي انساني و اشتباهات كمتر اتفاق مي افتد و در نتيجه اتلاف وقت و مواد اوليه و قطعات نيز كمتر مي شود و استفاده از سرمايه وماشين آلات وساعت توليد و در مجموع بهره وري كل بهتر مي شود.

سالن‌هاي مونتاژ و روتوش نيز در ابعادي به مساحت 42هزار و500 متر مربع از سيستم هاي الكترونيكي انتقال بدنه (EMS) برخورداراست واز منعطف ترين خطوط براي توليد مدل هاي مختلف خودرو در ايران به شمار مي آيد. در اين مجموعه از در بخش سالن‌هاي توليدي، سالن بدنه با مساحت 22000 متر مربع و بهره گيري از بالاترين سطح اتوماسيون در ميان خطوط توليد ايراني، شامل دو خط توليدي مي‌باشد.

دومين سالن توليدي، سالن رنگ مي‌باشد كه با مساحت 50000 مترمربع در سه طبقه احداث شده است. مديريت ساخت و نصب تجهيزات در اين سالن بر عهده شركتهاي ايراني و متخصصان گروه سايپا بوده است. استفاده از 16 دستگاه ربات جهت پاشش رنگ و بهره گيري از تجهيزات پيشرفته خطوط PT، ED، PMR و SMR، قابليت رنگ آميزي 30 بدنه در ساعت را براي اين سالن فراهم كرده است.

سالن مونتاژ شركت سايپا كاشان 21000 متر مربع مساحت دارد. اين سالن شامل دو خط توليدي است كه خط توليد خودروي جديد و ايراني تيبا، با قابليت توليد 35 دستگاه در ساعت و با بهره گيري از سيستم‌هاي الكترونيكي انتقال بدنه (EMS)، يكي از منعطف ترين خطوط براي توليد مدلهاي مختلف خودرو در ايران به شمار مي رود و خط توليد سايپا111 آن، ظرفيت توليد 20 دستگاه خودرو در ساعت را داراست.

همچنين انبارهاي توليدي و غير توليدي شركت سايپا كاشان، هر كدام به مساحت 22000 مترمربع از تجهيزات و ابزار آلات با تكنولوژي مورد نياز روز بهره مي برند.

*قرار گرفتن در مسير شاهراه حمل و نقل ريلي و جاده اي

وجود اين كارخانه در كريدور شمال-جنوب جاده‌اي و همچنين امكان دسترسي ريلي، امكان حمل‌ و نقل بهينه مواد اوليه و قطعات از يكسو و انتقال خودروهاي توليد شده به مراكز فروش را فراهم مي‌كند.

*وضعيت سايپا بعد از واگذاري سايپاكاشان

گروه سايپا دو كارخانه "سايپا كاشان" و "بن رو" از ميان 4 كارخانه توليد سواري خود (سايپا تهران، سايپا كاشان، بن رو و پارس خودرو) را در قرارداد هاي خود با پژو و قرارداد ايدرو با رنو، واگذار كرده است. دو كارخانه سايپا كاشان و كارخانه بن رو از تجهيزات و تأسيسات به روز تري نسبت به دو كارخانه ديگر سايپا بهره مي‌برند و حتي مقامات پژو نيز اذعان داشتند كه سايپا كاشان مدرن‌ترين كارخانه توليد خودروي ايران و داراي بالاترين سطح استانداردهاي زيست‌محيطي است از همين رو واگذاري آنها تأثير جدي بر توسعه داخلي سايپا در آينده دارد چرا كه ساخت و تجهيز چنين كارخانه‌اي علاوه بر سرمايه بالا، بسيار زمان بر مي باشد.

البته با توجه به قديمي بودن كارخانه سايپا تهران، توليد محصول جديد در اين كارخانه با هزينه ها و مشكلات هاي فراوان رو به رو خواهد بود. از همين رو با واگذاري سهام سايپاكاشان به پژو برنامه توسعه محصول بومي سايپا در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد. در حال حاضر دو طرف قرارداد مشغول مقدمات اجراي دور جديد همكاري‌ها هستند اما اين پرسش ها مطرح است كه سايپا با توجه به كارخانه هاي فعلي خود چه برنامه اي براي توليد خودروهاي با پلتفرم داخلي دارد و اينكه آيا همانند سال‌هاي گذشته شاهد توليد محصولات قديمي در اين شركت خواهيم بود يا سايپا به دليل نداشتن كارخانه مجهز براي از دست ندادن مشتريان خود به سمت مونتاژ كاري محصولات مختلف خواهد رفت و همچنان خبري از توسعه صنعت خودروي كشور در اين كارخانه نخواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها