کد خبر: ۳۹۸۷۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۰۴ آبان ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه خراسان از طرح‌هاي خروج از ركود انتقاد كرده است:‌ دولت در سال جاري و براي غلبه بر فشار هاي ركودي بنگاه هاي اقتصادي كشور، تامين مالي بنگاه هاي كوچك و متوسط اقتصادي كشور را هدف قرارداده است. طبق آمار ها، بيش از 75 درصد مشكلات واحد هاي توليدي و صنعتي كشور مربوط به نقدينگي و مسائل بانكي، مالياتي و بيمه اي است. لذا هم اينك بانك مركزي پاي كار آمده و در آماري قابل توجه، طبق سخنان ديروز رئيس جمهور، به بيش از 12 هزار واحد صنعتي كوچك و بزرگ، تسهيلات اعطا كرده است.شايد اين، انتظار بي جايي نباشد كه اميدوار باشيم با اين آمار تسهيلات، واقعاً گرهي از گره هاي توليد، از جمله اشتغال در كشور گشوده شود، به خصوص اين كه صنايع كوچك و متوسط، بيش از 90 درصد تعداد بنگاه هاي اقتصادي كشور را تشكيل مي دهند اما بايد گفت متاسفانه هم اكنون چراغ خطر هايي وجود دارد كه احساس خوشايند ما را مشروط مي كند...

تسهيلات اخير براي بنگاه هاي كوچك و متوسط جزو آخرين تير هاي تركش نظام بانكي براي احياي پايدار صنعت و توليد در كشور است و اگر اين تسهيلات دهي در توان بانك مركزي هم باشد، ضرر آن بيش از منفعت خواهد بود.

تجربه كشور هاي پيشرو نشان مي دهد كه براي حفظ و حمايت از رشد پايدار صنعت، چاره اي جز قوام صنايع كوچك و متوسط نيست. مطالعات اقتصادي هم نشان مي دهد آن چه ما از آينده مطلوب صنعت و توليد كشور انتظار داريم، با ترميم اين بخش مرتفع خواهد شد. چرا كه نقش و كاركرد اين بنگاه ها در هدايت بازار غير رسمي به بخش مولد اقتصاد، سرعت قابل قبول در اجراي طرح هاي نوآورانه، رشد صادرات، تجميع پس انداز هاي خرد و كمك به رشد اشتغال زاي اقتصاد، غير قابل انكار است.


با اين حال نيم نگاهي به آن چه ما تاكنون در اين راستا انجام داده ايم با آن چه مي شده انجام داد، مبين فاصله هاي زياد است. اين شده كه طبق گزارش مركز پژوهش هاي مجلس، بنگاه هاي خرد در ايران عمدتاً نمي توانند مراحل بلوغ خود در فضاي كسب و كار را طي كنند و لذا دو اتفاق مي افتد. يا اين بنگاه ها از چرخه كسب و كار كشور حذف مي شوند و يا به بازار غير رسمي كشيده مي شوند.در اين رابطه نكته مهم، به طرز تفكر اشتباهي بر مي گردد كه سال هاي زيادي گريبانگير توليد و صنعت است و آن اين است كه حمايت يعني وام و تسهيلات بانكي! همين هم شده كه از يك سو، دولت و شبه دولتي ها هم اينك بيش از 80 درصد اقتصاد را در قبضه خود گرفته اند و از سوي ديگر، دولت ها هم براي نشان دادن حمايت هاي خود، عمدتاً بر آمار تسهيلات بانكي تكيه كرده اند.اين ها همه در شرايطي رخ مي دهد كه در كشور هاي ديگر، تنوع حمايت از بنگاه ها در مراحل مختلف بلوغ اقتصادي، تعريف نقش هايي مانند مشاور براي بانك ها علاوه بر نقش مالي، حمايت از آموزش هاي شغلي و حرفه اي ضمن اتصال نظام آموزش هاي حرفه اي صنعتي به بنگاه ها، ارائه خدمات مشاوره اي متنوع و... نمونه اي از اين حمايت ها و خدمات دولت براي تقويت بنگاه ها اقتصادي است.همه اين موارد بيانگر كار هاي نكرده يا كم كاري ها در حوزه بهبود فضاي توليد و صنعت كشور است. موضوعي كه شيريني آمار تسهيلات دهي به بنگاه ها را كم و كوتاه مدت مي كند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها