کد خبر: ۳۹۷۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
۳۳ سال پیش در چنین روزی
امروز سفارت اسرائیل در خیابان کاخ توسط مردم تسخیر و به مردم فلسطین هدیه شد. بر سردر نمای ساختمان سفارت بر روی یک تخته چوب نام دفتر آزادی بخش فلسطین نوشته شده و روی یک پارچه سفید نیز شعار « مرگ بر بختیار» دیده می شود .

امروز مردم در شرایطی کارهای روزانه خود را شروع می کنند که ایران بعد از 2500سال حکومت پادشاهی و با سرنگونی رژیم 50ساله پهلوی در آغاز یک مسیر جدید قرار گرفته است . هزاران کشته و مجروح که تعداد زیادی از این افراد در 48ساعت گذشته و پیش از پیروزی نهایی انقلاب به شهادت رسیده اند گواه این مدعا است که برای پیروزی انقلاب اسلامی هزینه های فراوانی پرداخت شده است.

قدرت های بزرگ امروز و با گذشت یک روز از پیروزی انقلاب نظام جدید را به رسمیت میشناسند. البته لحن سخنان مقامات آمریکایی نشان دهنده نگرانی آنان از روند تحولات در ایران انقلابی است .

تکلیف ملت در بیان امام

با سقوط نظام 2500ساله شاهنشاهی رهبر انقلاب پیامی را خطاب به ملت ایران صادر و با تاکید بر این که پیروزی نهایی ملت ایران نزدیک است تذکراتی را به عنوان تکلیف شرعی ، الهی و تعهد ملی به مردم خاطرنشان می کنند .

امام در ابتدای بیانیه بسیار مهم خود تاکید می کنند کسانی که به مفاد آن عمل نکنند مخالفان خداوند تعالی و خائن به کشور و نهضت اسلامی هستند .

در این بیانیه می خوانیم ؛

1 ـ اکنون که دستگاه دیکتاتوری و ستمکاری برچیده شد، باید از هر نوع خرابکاری و چپاول و آتش‎سوزی و ظلم احتراز شود؛ و بر عموم است که از اینگونه اعمال غیر اسلامی و غیر انسانی بشدت جلوگیری نمایند. آنان که دست به این اعمال وحشیانه می‎زنند خائن به مملکت و مخالف نهضت اسلامی هستند.

2 ـ باید ملت تا برقراری نظم از طرف دولت موقت، نظارت در حفظ مراکز عمومی از قبیل وزارتخانه‎ها و بانکها و دیگر مراکز دولتی و ملی بنمایند، و اموال ملت را نگذارند هدر برود. ملت عزیز! نگذارند بدخواهان منعکس کنند که با به هم خوردن رژیم فاسد، هرج و مرج و خرابکاری جای آن را گرفته است.

3 ـ به فرصت‎طلبانی که می‎خواهند با ماسک انقلابی از رژیم منقرض پشتیبانی کنند و نهضت را بدنام نمایند، مهلت فعالیت ندهید و ملت مسلمان باید ابتکار را به دست بگیرد.

4 ـ مأمورینی که از طرف جناب آقای نخست‎وزیر اسلامی مأموریت دارند، سربازان انقلابند و باید با آنان همکاری کنید؛ و اگر مخالفین مردم مسلمان خواستند کارشکنی کنند از آنها جلوگیری کنید.

5 ـ لازم است مردم هر چه زودتر از خیابانها به مساجد و مراکز اجتماع بروند و به فرمودۀ علمای اعلام و خطبای محترم گوش دهند. و بر علمای اعلام و خطبای بلاد است که به مساجد و مراکز عمومی تشریف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد کنند؛ و از اعمال خلاف شرع و خلاف مسیر نهضت بشدت جلوگیری نمایند و با بیانی رسا، مردم را از هرج و مرج و خرابکاری باز دارند و حکم شارع مقدس را ابلاغ نمایند.

6 ـ اکنون که قوای انتظامی، از قبیل ارتش و ژاندارمری و شهربانی، به ملت پیوسته‎اند بر عموم ملت لازم است که به هیچ وجه تعرض به آنان نکنند و آنان را چون برادر نگهداری کنند. و بر علمای اعلام است که مردم را ارشاد کنند که از قوای انتظامی، که تحت لوای حکومت اسلامی آمده‎اند، حمایت نمایند.(1)

هشدار امام : مواظب دست های خائن و غیر منزه باشید

با پیروزی انقلاب سیر حوادث به سرعت پیش می رود و امام بیانیه دوم خود را صادر کرده و اعلام میکنند ملت ایران وارث یک کشور زلزله زده و ویران است .

در بخشی از این بیانیه امام با تاکید بر تذکرات بیانیه قبلی خود می گویند « در چنین روزی که انقلاب است دستهای خائن و غیر منزه در کار است، و ممکن است خیانتکارها بخواهند بین شما تشتت بیندازند. باید جداً از خرابکاری اجتناب و مراقبت کنید که اگر کسانی خواستند خرابکاری و آدمکشی کنند یا به مراکز دولتی و ارتشی و کاخها و دیگر جاها حمله نمایند باید مانع بشوید؛ چون ایجاد تشتت خواهد کرد. اینها به اسلام و مملکت اسلامی خیانت است و باید از این قبیل خیانتها جلوگیری شود.»

حساس ترین روزهای اسلام و مسلمین

رهبر انقلاب با بیان اینکه این ایام حساسترین روزهایی است که بر اسلام و مسلمین می گذرد از مردم میخواهند اسلحه هایی که در دست دارند را به مساجد تحویل دهند « باید تمام اسلحه‎هایی که در دست مردم است جمع شوند. هر کس اسلحه‎ای پیدا کرد باید به مسجد محلۀ خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد؛ و بعد این اسلحه‎ها از مساجد به کمیته آورده می‎شود، و کمیته این اسلحه‎ها را در اختیار سربازان اسلامی که برای دفاع از اسلام و مسلمین تدارک دیده شده‎اند می‎گذارد. فقط باید این سربازان مسلح باشند و دیگران نیازی به اسلحه ندارند. تسلیحات باید زیر نظرکمیته باشد. »

ایشان خرید و فروش اسلحه را حرام اعلام کرده و  ادامه می دهند « توجه داشته باشید که اسلحه فروشی حرام است؛ مال غیر است، مال ملت است؛ نه کسی باید بخرد و نه کسی باید بفروشد. کسانی که خریده‎اند باید اسلحه‎ها را به مساجد یا کمیته برگردانند. این اسلحه‎ها ذخایر ملت هستند؛ نباید از بین بروند. و اگر اشخاصی را دیدید که می‎خواهند این اسلحه‎ها را ببرند جداً ممانعت کنید و نگذارید که اسلحه‎ها دست افراد منحرف بیفتد.»

امام در این بیانیه وظیفه اداره شهرها را بر عهده کمیته هایی می گذارد که با نظر علما و معتمدین شهر شکل گرفته اند .

رهبر انقلاب به یکی از مهمترین مسائل روز نیز اشاره ای می کنند و آن خطر ایجاد تفرقه بین شیعه، سنی و اقلیت های مذهبی است .

این قسمت از بیانیه امام از آنجا اهمیت پیدا می کند که زمزمه هایی از شورش در مناطق سنی نشین کشور به ویژه ترکمن صحرا بلند شده است .(2)  عده ای به این بهانه که نظام جدید شیعی بوده و اهل سنت را به رسمیت نمی شناسد  به ایجاد اختلاف بین برادران مسلمان پرداخته اند .  امام در این بیانیه همه مسلمانان را برادر خوانده و می گویند «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‎خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیۀ شیعه و سنی اصلاً در کار نیست، ما همه با هم برادریم.»

ایشان خطاب به اقلیت های مذهبی نیز می گویند «اقلیتهای مذهبی هم خاطر جمع باشند که ما اطمینان می‎دهیم به آنها که در این مملکت زندگی عادلانه و مرفهی خواهند داشت و مورد پشتیبانی ما هستند. اسلام از اهل ذمه پشتیبانی می‎کند. اگر کسانی چیز دیگری می‎گویند برای تفرقه انداختن است.»(3)

قدرت های بزرگ انقلاب ایران را به رسمیت می شناسند

با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران قدرت های بزرگ با رصد کردن اوضاع کشور پیروزی انقلاب را به رهبران و مسئولان جدید تبریک می گویند .

شوروی و چهار کشور مسلمان پاکستان ، سوریه ، موریتانی و لیبی امروز از اولین کشورهایی بودند که نظام جدید را برسمیت شناختند .

رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا با دولت جدید ایران در تماس است و تلاش خواهد کرد با آن همکاری نزدیکی داشته باشد .

جیمی کارتر گفت : سفارت آمریکا در تهران گزارش داده است آقای بازرگان برای تامین ایمنی افراد آمریکایی تلاش فراوان کرده است .(4) 

کارتر همچنین گفت : اراده ملت ایران رژیم را سرنگون کرد .(5) 

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت : واشنگتن و تهران در جهت برقراری روابط عادی دیپلماتیک تلاش می کنند اما افزود این کار تا استقرار کامل دولت جدید میسر نخواهد شد .(6) 

چند ساعت پس از بیانیه مطبوعاتی کارتر شوروی نیز رسما اعلام کرد که دولت موقت بازرگان را برسمیت شناخته و آماده است روابط حسنه ای با این دولت برقرار کند .(7) 

فرانسوا میتران رهبر حزب سوسیالیست فرانسه نیز امروز گفت : انقلاب ایران اثر مستقیمی بر کشورهای خاورمیانه خواهد داشت . وی پیش بینی کرد انقلابی از نوع انقلاب ایران در کشورهای اسلامی همسایه نیز روی خواهد داد . وی اضافه کرد : انقلاب ایران رژیم های مرتجع منطقه را زیر و رو خواهد کرد .(8) 

خوشحالی مسلمانان از پیروزی انقلاب ایران

چنان چه گفته شد کشورهای مسلمان جزو اولین دولت هایی بودند که انقلاب ایران را به رسمیت شناختند از دولت ها که بگذریم به ملل مسلمان میرسیم که انقلاب ایران به رهبری امام خمینی را امیدی برای مردم دیگر کشورهای اسلامی می دانند .

امروز در بیروت مردم با شلیک تیرهای هوایی پیروزی انقلاب ایران را جشن گرفتند و روزنامه های لبنان با تیترهایی نظیر «تهران در دست انقلابیون» و « پیروزی انقلاب ایران » گزارش های انقلاب ایران را به اطلاع مردم رساندند .

در شهر صیدا هزاران مسلمان شیعه به حمایت از امام خمینی رژه رفتند . آنها عکس های بزرگی از آیت الله خمینی و امام موسی صدر با خود داشتند .(9) 

امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان سوم شهریور ماه امسال بنا به دعوت معمر قذافی وارد لیبی شد و نهم شهریور ربوده شد .

امشب مردم صور نیز همراه و همگام با شیعیان صیدا پیروزی انقلاب ایران را با شلیک توپ و گلوله جشن گرفتند . 

همچنین امروز بسیاری از مدارس محله های غربی بیروت و صیدا بعنوان پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی تعطیل بود ، برگزاری تظاهرات گسترده در شهرها و روستاهای لبنان و درحمایت از انقلاب ایران از دیگر رویدادهای این کشور بود .(10)  

سفارت اسرائیل تحویل فلسطینی ها شد

امروز سفارت اسرائیل در خیابان کاخ توسط مردم تسخیر و به مردم فلسطین هدیه شد. بر سردر نمای ساختمان سفارت بر روی یک تخته چوب نام دفتر آزادی بخش فلسطین نوشته شده و روی یک پارچه سفید نیز شعار « مرگ بر بختیار» دیده می شود .(11) 

تصرف کاخ نیاوران به دست مردم

در پی خروج ماموران گارد سلطنتی از کاخ نیاوران این کاخ به دست سربازان انقلاب افتاد و در اختیار مردم قرار گرفت .

ساعت 10و 30دقیقه صبح امروز گروه انبوهی از اهالی نیاوران برای تصرف کاخ نیاوران بسوی این محل حرکت کردند و پس از مدتی کاخ را به محاصره درآوردند . با تسلیم 150تن از ماموران گارد سلطنتی از ساعت 11سربازان انقلاب در محل کاخ مستقر شدند .  از ساعت 6بعد از ظهر نیز کاخ نیاوران به پاسدارانی که از سوی کمیته امام خمینی به محل اعزام شده بودند تحویل داده شد .

گفته می شود محوطه کاخ و احتمالا داخل آن مین گذاری شده است . به همین جهت به شدت از آن مراقبت می شود .(12) 

امروز مقر فرماندهی ساواک نیز به تصرف مردم در آمد . با آنکه ساواک در تهران ساختمان های مختلفی در اختیار داشت اما مقر اصلی آن در خیابان سلطنت آباد و در 3کیلومتری پادگان سلطنت آباد قرار دارد .

این مقر حدود ساعت 9پس از ساعتی زد و خورد  به دست مردم افتاد . با آن که اعلام شده بود محوطه وسیع و چمن کاری شده سازمان مین گذاری شده است پس از آن که مردم بی محابا از در و دیوار وارد ساختمان شدند 9نفر در اثر انفجار مین مجروح و یک نفر نیز شهید شد .(13) 

استعفای وزیر دربار

امروز علیقلی اردلان وزیر دربار از حضور در محل کار خودداری کرد و طی پیامی خطاب به کارکنان وزارت دربار اعلام کرد از امروز در آنجا سمتی ندارد . وی به هوشنگ دیده بان نماینده کارمندان دربار ماموریت داد تا مراتب همبستگی کارکنان دربار را به کمیته امام خمینی اعلام کند .(14) 

آغاز به کار نخست وزیر در کاخ

ساعت 10 و 30دقیقه امروزهیئتی از طرف مهندس بازرگان به مقر نخست وزیری در خیابان کاخ مراجعه کرد و کاخ نخست وزیری را تحویل گرفت  ، بازرگان از بعد از ظهر امروز کار خود را در این مکان شروع کرد .(15) 

وی ساعت دو و بیست دقیقه بعد از ظهر به محل ساختمان نخست وزیری رفت و ضمن معرفی سرپرست نخست وزیری و دو معاون خود رسما شروع به کار کرد .

مهندس بازرگان در جمع کوچکی از کارکنان نخست وزیری مهندس هاشم صباغیان را به عنوان معاون نخست وزیر در امور انتقال قدرت و دکتر ابراهیم یزدی را به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب و مهندس عباس امیر انتظام را به عنوان سرپرست نخست وزیری به آنان معرفی کرد .

وی همچنین اظهار داشت که تمام کارکنان فعلا می توانند در پست های خود مشغول به خدمت باشند تا در جریان کار و بعد از بررسی و مطالعه تصمیمات منطقی گرفته شود .

مهندس بازرگان از کارکنان اعتصابی نخست وزیری نیز درخواست کرد که به سر کارهای خود بازگردند.(16)

امروز قرار بود مهندس بازرگان در محل نخست وزیری با خبرنگاران مصاحبه کند که به علت تیراندازی شدید در اطراف کاخ از ورود خبرنگاران به محل نخست وزیری جلوگیری شد و بازرگان فقط در جلسه مغارفه کارکنان کاخ شرکت کرد .(17) 

تحویل ستاد ارتش به نمایندگان بازرگان

فرماندهان نیروهای سه گامه زمینی ، هوایی و دریایی ارتش امروز استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کردند .(18) 

ستاد ارتش نیز یک روز پس از پیروزی انقلاب رسما تحویل نمایندگان دولت جدید شد . یک سخنگوی دفتر نخست وزیر در این مورد اظهار داشت : هیاتی به این منظور به ستاد ارتش رفت و مراسم تحویل ستاد را انجام داد . وی اضافه کرد : بدستور مهندس بازرگان نخست وزیر موقت ، تا انتخاب فرماندهان نیروها و یگان های ارتشی ، معاونان آنان کارها را برعهده خواهند گرفت .

امروز همچنین گفته شد تا تعیین وزرا دولت موقت معاونان فعلی وزارتخانه ها کارها را انجام خواهند داد.(19)

قرنی رئیس ستاد ارتش شد 

امروز گفته شد از طرف مهندس بازرگان تیمسار سرلشگر ولی الله قرنی به سمت ریاست ستاد ارتش منصوب شده است .(20) 

سپهبد محمد علی نوروزی از امروز به سمت کفالت شهربانی دولت موقت منصوب شد .وی تا قبل از احراز این سمت معاونت شهربانی را بر عهده داشت .(21) 

تخلیه نیروی هوایی از فرودگاه مهرآباد

از ساعت 3بامداد امروز با تخلیه نیروی هوایی از فرودگاه مهر آباد افراد انقلابی مسلح با همکاری تعدادی از کارکنان هواپیمایی کشوری کنترل فرودگاه مهرآباد را عهده دار شدند .

در ضمن باندهای فرودگاه مهرآباد از دیشب تا اطلاع ثانوی بسته شده است .

افراد نیروی هوایی در حال حاضر عهده دار نگهبانی از قسمت های مربوط به هواپیماهای شکاری در فرودگاه مهرآباد می باشند.(22) 

خلع سلاح مردم به نام کمیته

امروز در چند مورد افرادی که خود را وابسته به کمیته انقلاب معرفی می کردند درصدد برآمدند نیروهای مسلح مردم را خلع سلاح کنند . بدنبال تماس گروه ها و نیروهای مسلح با کمیته انقلاب و نظر خواهی از امام خمینی اعلام شد : هیچکس حق ندارد بنام کمیته انقلاب افراد مسلح را خلع سلاح کند .(23) 

شلیک به مردم از هتل اوین

ساعت 12 امروز از هتل اوین به سوی جمعیتی که در محوطه زندان اوین بودند آتش گشوده شد . در این حادثه دو نفر کشته شد . این تیراندازی حدود نیم ساعت به طول انجامید و سرانجام شلیک کنندگان با بلند کردن پرچم سفید تسلیم شدند . گفته می شود تعدادی از زندانیان به دلیل بسته بودن درهای الکتریکی همچنان درون زندان به سر می برند .(24) 

ترور جانشین فرمانده گارد جاویدان

جانشین فرمانده گارد جاویدان ترور شد . صبح امروز محمد امین بیگلری جانشین فرمانده گارد جاویدان به ضرب 3گلوله کشته شد . گفته می شود وی بدست راننده اش کشته شده است . تیمسار بیگلری از کسانی بود که شب 22بهمن اعلام کرده بود گارد به ملت پیوسته است.(25)

احزاب از راه می رسند

حزب توده با انتشار بیانیه ای خواستار لغو محدودیت هایی شد که رژیم سابق برای حضور آنان وضع کرده بود. در این بیانیه که از پاریس منتشر شد آمده است حزب توده آماده همکاری صادقانه با دولت مهندس بازرگان است .(26) 

سازمان مجاهدین خلق ایران نیز با انتشار اولین اطلاعیه خود رسما با نام «جنبش ملی مجاهدین» اعلام موجودیت کرد . اطلاعیه مجاهدین که با آیه «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» شروع شده است از هواداران می خواهد  از دستاوردهای انقلاب حفاظت کرده و به استمرار اهداف ضد امپریالیستی آن بپردازند .(27) 

آخرین آمار شهدا

آمار رسیده تا ساعت ده و سی دقیقه صبح روز 23بهمن حاکی از این بود که بر اثر حوادث 48ساعت اخیر تنها در 38بیمارستان تهران تعداد 654نفر به شهادت رسیده و تعداد 2703مفر نیز مجروح شده اند . در شهرستان ها نیز تا این ساعت 310نفر کشته شده اند . در تهران و شهرستان ها جمعا 14مامور ساواک کشته شده اند . تا این ساعت انقلاب مردم در دو روز گذشته بیش از 950شهید داشته است .(28) 

قطب‌زاده رئیس رادیو و تلویزیون شد

مهندس بازرگان در اولین اقدام بعد از پیروزی انقلاب، صادق قطب‌زاده را به سمت سرپرست رادیو و تلویزیون ملی ایران منصوب کرد .(29)

پی نوشت:

  1- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 128

  2- یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی شایعاتی در مناطق ترکمن نشین کشور دهان به دهان منتشر شد مبنی بر این که نظام جدید به انتقام چماق به دستان ترکمنی که در نظام سابق به آزار و اذیت انقلابیون پرداخته بودند شیعیان را مسلح کرده است ، این شایعات و ایجاد کمیته ستاد مرکزی خلق ترکمن صحرا باعث به وجود آمدن فجایع زیادی در این مناطق شد تا آنجا که به دستور امام و با همیاری سپاه و ارتش غائله ترکمن صحرا فرو نشست . بیانیه امام در این شرایط که هنوز دو روز از پیروزی انقلاب اسلامی نمی گذرد و اشاره به توطئه ایجاد تفرقه بین اقلیت های دینی و مذهبی ناظر بر این ماجرا است . 

  3- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 130

  4- کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 4

  5- اطلاعات ، 24بهمن 1357، صفحه 4

  6-کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 4

  7- کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 5

  8- اطلاعات ، 24بهمن 1357، صفحه 4

  9- کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 5

  10- اطلاعات ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  11- اطلاعات ، 23بهمن 1357،  صفحه 2

  12- اطلاعات ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  13- همان ، صفحه 2

  14- همان ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  15- کیهان ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  16- کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  17- اطلاعات ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  18- همان ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  19- کیهان ، 23بهمن 1357 ، صفحه 2

  20- همان ، 23بهمن 1357 ، صفحه 2

  21- همان

  22- اطلاعات ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  23- همان ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  24- همان ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  25- کیهان ، 23 بهمن 1357، صفحه 2، راننده جانشین فرمانده گارد جاویدان بعد از انتشار این خبر آن را تکذیب کرده و گفت :  وی نقشی در ترور محمد امین بیگلری نداشته است . کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 6

  26- کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 2

  27-کیهان ، 24بهمن 1357، صفحه 6

  28-کیهان ، 23بهمن 1357، صفحه 2

  29- اطلاعات ، 23بهمن 1357، صفحه3

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها