وی با اشاره به اینکه ترخیص این خودروها تنها با مصوبه کمیته کارشناسی دیوان عدالت اداری امکان پذیر شده است، افزود: هنوز رأی این کمیته در دیوان عدالت انشاء نشده به نحوی که تا امروز ابلاغ آن صورت نگرفته و ترخیص این خودروها انجام نشده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در رأی کارشناسی کمیته دیوان عدالت هم به صراحت گفته شده که حجم بالای موتور ملاکی برای تعیین لوکس بودن یا نبودن خودروهای وارداتی نیست و بنابراین باید در این زمینه تجدیدنظر شود در کنار این مابقی بخش ها هم میگویند این تعریف از خودروهای لوکس درست نیست و باید اصلاح شوند اما هنوز به نتیجه مناسبی دست پیدا نکردهایم.
احتشام زاده در خصوص تعداد این خودروهای لوکس که برای ترخیص منتظر ابلاغ مصوبه دیوان عدالت اداری هستند نیز گفت: این خودروها حدود 100 تا 150 دستگاه هستند.البته باید این انتقاد را هم مطرح کنم که طرف های خارجی این معایر ممنوعیت را به تسمخر میگیرند که این موضوع اصلاً برای ما خوب نیست.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد میزان واردات خودرو در سال 95 پرداخت و تصریح کرد: در 6 ماه نخست امسال 32 هزار و 428 دستگاه خودرو از 56 مدل مختلف وارد کشور شده است. بیشترین واردات خودرو با 69.3 درصد از امارات وکمترین به ترتیب 5.4 درصد از آلمان، 2.4 درصد از عمان و 2.2 درصد از کویت بوده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: نسبت واردات خودرو از کل واردات کالاها به کشور 4.2 درصد است و بیشترین واردات مربوط به هیوندا، کیا و تویوتا بوده است.
احتشام زاده در پاسخ به این پرسش چرا بعد از ابلاغ اجبار واردکنندگان به داشتن مجوز از شرکت مادر هنوز این موضوع اجرایی نشده است، افزود: از بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت اعطای نمایندگی به شرکت ها را در قالب داشتن مجوز از شرکت مادر ممنوع کرد به این دلیل که برجام برقرار شده بود و ما نیز به تحقق آن خوشبین بودیم. اما علیرغم اینکه ما خوشبین بودیم فضای فعلی همچنان مه آلود است و واردکنندگان ایرانی در حال مذاکره برای گرفتن مجوز از شرکت مادر هستند.
احتشام زاد با بیان اینکه گرفتن نمایندگی از شرکت مادر به سیاستهای هر دو کشور در مذاکرات بستگی دارد، گفت:در حال حاضر حدود 40 درصد از واردکنندگان ما دارای مجوز از شرکت مادر نیستند و هم اکنون مشغول مذاکره برای دریافت این مجوز هستند اما سهم ایران و خاورمیانه از بازار خودروی جهان حدود 2 درصد است و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه شرکت ها خودشان را برای این سهم به خطر بیاندازند.
*استانداردهای 51 گانه خودرو باید اصلاح شود
در ادمه این نشست خبری کوروش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از اینکه تعیین استانداردهای 51 گانه خودرو اشتباه و باید اصلاح شود، اظهارداشت: بسیاری از این استانداردها فقط هزینه اضافه را به مشتری تحمیل میکند حتی برخی از این استانداردها با اقلیم و شرایط کشور هم سازگار نیست.
وی افزود: برخی از این استانداردها کپی شده از استانداردهای اروپایی است که با شرایط جغرافیایی و زیرساختهای کشور ما تناقض دارد. به همین منظور شرکتهای خودرویی که نمیتوانند محصولاتشان را با استانداردهای اجباری مطابق کنند یا هزینه این آپشن ها را اضافه یا از صادرات خودرو به ما منصرف میشوند.
مرشد سلوک به بنزین های بی کیفیت موجود در کشور هم اشاره کرد و گفت: واردات خودرو با استاندارد یورو4 را الزام می کنیم اما هنوز بنزینهای ما به این درجه یورو 4 هم نرسیدهاند و استفاده از آن در خودروهای یورو5 و یورو 4 هم هوا را آلوده ترکرده و استهلاک خودروها را افزایش می دهد