کد خبر: ۳۹۷۳۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در سالهای اخیر کره زمین زمستان های سردی را تجربه کرده است که به نوعی رکورد شکن بوده است. این امواج سرما حتی باعث شده اند تا در مناطقی مثل جنوب اسپانیا و شمال آفریقا که تا کنون موردی از بارش برف در آن گزارش نشده بود ، برف ببارد.در این مطلب قصد داریم تا شما را با زمستانهای سرد چند سال اخیر آشنا کنیم.

_ اولین موج سرمای شدید در هزاره جدید در ماه ژانویه سال 2004 ، شمال شرق آمریکا را درنوردید. شهر بوستون آمریکا سرمایی را تجربه کرده که در 114 سال اخیر بی سابقه بوده است. ساحل ویرجینای آمریکا بیشتر زمان ثبت شده برای دمای زیر صفر درجه را تجربه کرد و در شهر نیویورک در یک ماه 381 سانتی متر برف بارید.

_ در سال 2004 و 2005 میلادی دو موج سرمای بی سابقه جنوب اروپا و شمال آفریقا را درنوردید. طوفان یخی که در اروپا به وقوع پیوست دارای احتمال وقوعی در حد 1 در هزار بود. این موج هوای سرد باعث بارش برف در شمال الجزایر شد که واقعه ای بسیار عجیب بود.

_ در سال 2006 میلادی کشورهای شرق اروپا و روسیه سردترین زمستان خود از دهه 1970 میلادی تاکنون را تجربه کردند. این موج سرما سراسر قاره اروپا را درنوردید و دوباره موجب بروز بارش برف در نقاطی عجیب مثل جنوب اسپانیا یا شمال آفریقا شد.

_ در سال 2007 میلادی و در جریان موج سرمای ایجاد شده در آمریکای لاتین کشور آرژانتین با سرمای شدید و بی سابقه ای رو به رو شد. یک موج سرما از قطب جنوب به سمت مرکز این کشور حرکت کرد و دمایی در حدود منفی 22 درجه سانتیگراد این کشور را فرا گرفت. در نتیجه این سرما 23 نفر در این کشور جان باختند.

_ در زمستان سال 2008 میلادی موج سرما آلاسکا در آمریکا ، چین و خاورمیانه را درنوردید. در آلاسکا دمای هوا به منفی 62 درجه سانتیگراد رسید . این موج سرما در آلاسکا از سال 2000 میلادی تا 2008 سابقه نداشت.

_ در اوایل سال 2009 موج سرمای اروپا کشورهای آلمان ، فرانسه ، اسپانیا، ایتالیا و رومانی را دربرگرفت و دما را به زیر صفر رساند. در بیشتر این کشورها مدارس و فرودگاه ها تعطیل شد. این موج سرما حتی مکانهایی مثل خطوط ساحلی مدیترانه را نیز تحت تاثیر قرار داد.

_ در سال 2010 موج سرما در کل اروپا در کشورهای اروپایی تا روسیه 90 نفر را به کام مرگ فرستاد. کشور انگلستان سردترین زمستان خود در 30 سال اخیر را گذراند و دما در کوه های آلپ ایتالیا به منفی 47 سانتی گراد رسید.

_ در سال 2011 دو کشور انگلستان و ایرلند یکی از سردترین زمستان های تاریخ خود را گذراندند و رسانه های این کشور به این زمستان لقب " یخ زدگی بزرگ" دادند. دمای هوا به صورت متوسط در کل ماه زمستان در حدود 1 درجه سانتی گراد بود.

ماه دسامبر سال 2011 سردترین زمستان در تاریخ کشور از زمان ثبت دما در سال 1910 به این سو بوده است. دمای میانگین در حدود منفی یک درجه سانتی گراد بوده است. رکورد قبلی مربوط به دسامبر 1981 بود که دما به 0.1 درجه سانتی گراد به صورت میانگین رسیده بود.

_ اما در سال 2012 و زمستانی که اکنون در آن قرار داریم دما در نقاطی از اروپا به منفی 35 درجه سانتی گراد رسیده و تاکنون جان بیش از 200 نفر را گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها