به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، در این ویژه نامه متن سخنرانی های آیت الله میرباقری با موضوع تفسیر سوره علق که در دهه اول محرم 95 در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها در حال برگزاری است به صرت روزانه منتشر می گردد.
***********************************
جلسه دوم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95):رسول اکرم محور ربوبیت خداوند و جریان استغناء بشر در مقابل ربوبیت
خداوند متعال نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محور ربوبیت نسبت
به سایر مخلوقات است و همین نکته کلید فهم این سوره است. در این سوره طغیان
بشر بحث شده است که ناشی از استغناء و احساس بی نیازی و استقلال از ربوبیت
خداوند متعال به نبی اکرم می باشد. اگر کسی جریان ربوبیت خداوند نسبت به
پیامبر اکرم را محور و اصل ربوبیت سایر مخلوقات نداند، دچار طغیان می شود.
جلسه سوم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95):عبادات رسول اکرم موجب تقرب تمام عالم و مقاومت دشمن در مقابل ایشان
در ادامه مباحث سوره علق اشاره می کنند ربوبیت خاصه خداوند نسبت به پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، محور ربوبیت عالم استو نیز عبادت و تقرب
ایشان موجب تقرب تمام عوالم است. دشمنان ایشان از آنجا که از این امر آگاه
اند، به مانع شدن از صلاه حضرت می پردازند تا هدایت ایشان فراگیر نشود.
جلسه چهارم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95): بررسی جایگاه «محال معرفه الله» و «مساکن برکه الله»
با
اقرار نسبت به هر شأنی از شئون اهل بیت(ع)، فیضی از همان شأن و مقام به ما
می رسد و برای رسیدن و درک سایر هر شأنی، باید نسبت به همان شأن اقرار و
در برابر آن تواضع داشته باشیم. یکی از شئون اهل بیت(ع) محل معرفةالله بودن
آنان است. اگر کسی می خواهد معرفت الهی نصیب او شود، باید به این مقام اهل
بیت اقرار و در برابر آن تواضع کند.
جلسه پنجم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95):
فرصت
دنیا مهلت اندکی برای تلاقی با امام است فرمودند: امام آن کلمه تامه
خداوند است که تمام خیرات در آن می باشد و ما باید در رسیدن به آن تمام
تلاش خود را داشته باشیم و سختی های ظاهری آن را تحمل کنیم چرا که باطن آن
بهشت است. تمام تلاش دستگاه ابلیس در ایجاد مانع در رسیدن به امام است و
این تلاش موجب سخت تر شدن تلاقی با امام می شود.
جلسه ششم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95): سنت بلاهای همراه انبیاء سبب انقطاع از دنیا و رسیدن به برکت امام اهل
بیت(ع) محل و مسکن برکت الهی اند و به فرموده قرآن برای رسیدن به برکات
الهی باید ایمان و تقوا داشته باشیم. اینکه خداوند متعال پس از ارسال
پیامبران مردم را به سختی هایی دچار می کرد به این علت بود تا با این سختی
ها تعلقات مردم به اسباب ظاهری که توسط دستگاه مادی ایجاد شده از بین برود و
به آسایش و امکانات حقیقی که توسط انبیاء نازل می شود برسند.
جلسه هفتم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95): رسیدن به نور اهل بیت راه دستیابی به مشاهده ایمانی خداوند متعال ما
باید در همین عالم دنیا به مشاهده ملکوت عوالم و مشاهده ایمانی خداوند
متعال برسیم. خداوند برای دستیابی بندگان به این مشاهدات، چراغ ها و
نورهایی قرار داده است که آن چراغها وجود مقدس پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم
السلام می باشند.
جلسه هشتم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95): ائمه اطهار هادیان ابرار و حجت های خدای جبار
ابرار
کسانی اند که نسبت به نعمت ولایتشاکرند و خداوند با هدایتِ اهل بیت آنان
را به این بِرّ و نیکی رسانده است.برای فهمیدن معنای اینکه ائمه اطهار
حجتهای خداوند متعال می باشد باید در معنای جبار دقت کرد که هرگاه در مورد
خداوند متعال به کار رود، به یکی از دو معنای «جبران کننده کسریها» و
«دارای قدرت و سلطنت فراگیر» اطلاق میشود. به نظر می رسد معنای دوم اصل در
معانی لغوی این لفظ باشد.
جلسه نهم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95):گریه بر مصائب اهل بیت قدم اول در همراهی با آنان به
ما دستور داده شده که همراه با صادقین باشید و صادقین حقیقی اهل بیت عصمت و
طهارت می باشند چرا که هم در عهد بندگی و هم در عهد شفاعت صادق بوده اند.
این معیت ما با امام، معیت قیومیه است و تمام وجود ما وابسته به امام است
که قدم اول در رسیدن به معیت با امام، اشک و بکاء بر مصائب آنان است.
جلسه دهم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95): «اشک بر مصائب سیدالشهدا» مطهِّر گناهان و خاموش کننده شیطنت استکبار در عالم است ایشان
بیان داشتند: ریشه گناهان صفات رذیله و ریشه صفات رذیله استکبار علی الله
است که این استکبار جوشش شیطنت شیطان و دشمنان اهل بیت در عالم می باشد
همانگونه که ریشه تواضع در برابر خداوند متعال و تمام عبادات، جوشش و ظهور
صفات حمیده و عبادت پیامبر اکرم است. یکی دیگر از ثمرات اشک بر مصائب اهل
بیت طهارت از گناهان است.
جلسه یازدهم/ سخنرانی آیت الله میرباقری حسینیه حضرت زهرا (محرم 95):بررسی اختصاص روایات فضائل اشک بر سیدالشهداء در مورد مومنین و محبین اینکه
آثار ذکر شده برای اشک بر سیدالشهداء مطلق است و یا مقید به ایمان و محبت،
دو احتمال وجود دارد که به نظر بنده احتمال مقید بودن آن قوی تر است چرا
که مؤمنین مَطمَعِ اصلی شیطان اند و شیطان قصد گمراهی آنان را دارد. اشک
حقیقی اشکی است که منشأ آن حزن امام باشد.