وي ادامه داد: ميزان مراجعات شهروندان به مراكز معاينه فني شهر تهران 750 درصد رشد داشته است كه در ميانگين مهرماه اين رشد 400 درصد بوده است و از اين ميزان 70 درصد براي اولين بار بود كه به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده بودند كه اين خودروها تا كنون قانون را رعايت نكرده بودند و كسي هم با آنها برخورد نميكرد و براي نخستين بار به مراكز معاينه فني آمده بودند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران گفت: از زماني كه طرح كاهش و LEZ اجرايي شد 70 درصد خودروها براي نخستين بار بود كه به مراكز معاينه فني مراجعه ميكردند كه 25 درصد اين خودروها در تستهاي معاينه فني مردود ميشدند كه تعداد مردوديها در يك هفته گذشته به 33 درصد افزايش يافته است.
وي يادآور شد:41 درصد از خودروهاي مردود شده در تستهاي معاينه فني به دليل خروجيهاي آلاينده از خودرو بوده است.
وي گفت: بر اساس اعلام دستگاههاي ذيربط سالانه 17 هزار نفر در تصادفات جادهاي جان خود را از دست ميدهند و 200 هزار نفر نيز مجروح ميشوند، در 10 سال گذشته به طور ميانگين كشتهشدگان جادهاي 236 هزار نفر بر اساس بوده است و بنا بر اذعان پليس بيشترين تصادفات جادهاي به دليل نقص خودرو بوده است كه شامل انحراف خودرو، تركيدگي لاستيك و ترمز بوده، بنابر اين چه كسي پاسخگوي اين تعداد كشته در كشور است. اينجا اهميت مراكز معاينه فني مشخص ميشود و در اين مراكز بر اساس تستهايي كه انجام ميشود، معايب خودرو اعلام و رفع خواهد شد.
وي با طرح سؤالي مبني بر اينكه چرا بايد سن معاينه فني از 2 سال به 5 سال افزايش يابد، اظهار داشت: در دنيا معاينه فني خودروها به صورت استاندارد انجام ميشود ولي در كشور ما معاينه فني را 5 ساله كردهاند كه بايد هر چه سريعتر نسبت به كاهش معاينه فني اقدام شود.
حسينيمنش با اشاره به نبايد صورت مسئله را پاك كنيم، گفت: مراكز معاينه فني به عنوان مراكز ايمني خودرو معرفي ميشوند. 60 درصد خودروهايي كه تا كنون به مراكز معاينه فني مراجعه كردهاند پژو و پرايد بوده است كه بيش از 80 درصد اين خودروها ايراني هستند، بنابر اين خودروسازان نيز بايد نسبت به افزايش ايمني خودرو اقدام كنند.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا با توجه به اجراي طرح كاهش شيفت سوم معاينه فني خودرو نيز برگزار ميشود، گفت: با توجه به اجراي طرح كاهش (LEZ) شيفت دوم مراكز معاينه فني فعال شد تا طول صفها را بشكنيم، تا كنون تنها 500 هزار خودرو معاينه فني دريافت نكردند كه در جهت رفاه حال مردم و با تدبير شهردار تهران شيفت سوم نيز در صورت تأييد وزارت كشور و استفاده از سامانه سيمفا اجرايي ميشود.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا با استفاده از سامانه سيمفا امكان جعل معاينه فني همچنان وجود دارد، گفت: با استفاده از اين سامانه و با توجه به اينكه در مراكز معاينه فني پلاك خودرها خوانده و در سامانه ثبت ميشود، امكان جعل معاينه فني وجود ندارد و در بعضي مواقع نيز افرادي سودجو اقدام به جعل كردهاند كه نيروي انتظامي و قوه قضائيه با آنها برخورد لازم را داشته است.
وي گفت: شهروندان براي اطمينان از عدم جعل معاينه فني خود ميتوانند شماره سريال معاينه فني را در سامانه سيمفا وارد و از جعل نبودن آن اطمينان حاصل كنند.
حسينيمنش درباره ازدحام در روزهاي اجراي طرح كاهش مقابل مراكز معاينه فني گفت: در حال حاضر روزانه 6 هزار مراجعه به مراكز معاينه فني داريم و صفهاي طولاني نيز شكل نميگيرد و اينكه متوقف كردن طرح به دليل طول صفهاي مراكز معاينه فني ناروا است و اعلام ميكنيم كه براي معاينه فني خودروها بر اساس طرح كاهش هيچگونه مشكلي نداريم.
وي گفت: در حال حاضر يك ميليون و 800 هزار خودرو در تهران پلاك شدهاند كه بيش از 5 سال كار كردهاند و بر اين اساس خودروهاي سال 89 و قبل از آن نياز به معاينه فني دارند تا كنون يك ميليون و 300 هزار خودرو براي معاينه فني مراجعه كردند كه يك سوم آنها مردود شدند. 40 درصد از خودروهايي كه در تستهاي معاينه فني مردود شدند به دليل آلايندگي و 60 درصد نيز به دليل ايمني خودرو بوده است.
وي با تأكيد بر اينكه طرح كاهش هيچ وقت لغو نشده، بلكه لازمالاجرا است،گفت: در ساعاتي ميزان مراجعات به مراكز معاينه فني صفر ميشود ولي همكاران بنده تا ساعت 24 در مراكز حضور دارند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران گفت: بر اساس اعلام دستگاههاي ذيربط 7 هزار و 8 كشته سكته مغزي و قلبي داشتهايم كه عامل اصلي آنها آلودگي هوا بوده است، بنابر اين شهروندان براي اينكه خانواده خود سالم باشند نيز بايد رعايت كنند و در كاهش آلودگي هوا سهيم باشند.
ما درباره موتورسيكلتهاي شهر تهران نيز برنامه داريم، گفت:در حال حاضر موتورسيكلتهاي شهر تهران ساماندهي نشدهاند، يك موتورسيكلت برابر با 7 خودروي پرايد آلودگي ايجاد ميكند و مسبب 16.2 درصد آلودگيهاي هوا به دليل تردد موتورسيكلتهاي كاربراتوري است.