کد خبر: ۳۹۶۳۴۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۴ مهر ۱۳۹۵
بازيكن تيم ملي فوتسال ايران گفت: پنالتي پاياني در ديدار رده‌بندي مقابل پرتغال راحت‌ترين ضربه عمرم در طول دوران ورزشي‌ام بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، تيم ملي فوتسال ايران در هشتمين دوره مسابقات جام جهاني توانست عملكرد خيره‌كننده‌اي داشته باشد و با كسب عنوان سومي به كار خود پايان داد.

شاگردان ناظم‌الشريعه عملكرد بسيار خوبي در اين دوره از مسابقات داشتند و تمامي بازيكنان در ميدان يك ستاره بودند اما در اين بين مهدي جاويد در آمار بهترين عملكرد را از خود به نمايش گذاشت. او با 5 گلي كه به ثمر رساند و همچنين با 5 پاس گل توانست مؤثرترين بازيكن ايران را به خود اختصاص دهد. به همين دليل به سراغ اين بازيكن مشهدي رفتيم تا با او در خصوص اتفاقات جام جهاني و همچنين پنالتي آخري كه منجر به كسب مقام سومي ايران شد، صحبت كنيم. مشروح صحبت‌هاي شماره 14 تيم فوتسال ايران را در زير مي‌خوانيد:

* اگر اسمش را بهانه نمي‌گذارند بازي‌هاي گروهي برايمان ديدارهاي تداركاتي بود

فارس: ابتدا در مورد آماده‌سازي تيم ملي براي حضور در جام جهاني صحبت كنيم. تيم ملي شرايط خوبي نداشت.

به اندازه كافي در مورد اين مسائل صحبت شده است. همانطور كه مي‌گوييد تيم ملي شرايط خوبي نداشت. پس از اتمام جام ملت‌ها اردوهاي چنداني نداشتيم و هماهنگي بين بازيكنان آنطور كه بايد و شايد وجود نداشت. اگر اسم اين موضوع را بهانه نمي‌گذارند ما در مرحله گروهي جام جهاني بازي‌هاي تداركاتي انجام داديم و خود را آماده مسابقات كرديم. از آن به بعد هم هماهنگ‌تر شديم و در مراحل حذفي هم توانستيم عملكرد خوبي از خود به نمايش بگذاريم. پس از برتري مقابل برزيل خودباوري‌مان افزايش يافت و توانستيم حقانيت فوتسال ايران را به اثبات برسانيم.

* مي‌توانستيم سال گذشته هم برزيل را شكست دهيم

فارس: در خصوص بازي با برزيل صحبت كن. ديداري كه كمتر كاشناسي شانسي براي پيروزي ايران قائل بود.

ما بيش از 20 سال بود كه مقابل برزيل نتوانسته بوديم به برتري برسيم. درست است كه كمتر كارشناسي براي ايران شانس پيروزي قائل شده بود اما بازيكنان پيش از اين ديدار هم‌قسم شديم بازي خوبي را به نمايش بگذاريم. همه ما معتقد بوديم كه در ديدار سال گذشته كه در گرند پريكس برگزار شد اگر بازي 2 دقيقه ديگر ادامه داشت ما مي‌توانستيم برزيل را شكست دهيم. اين را هم بگويم كه فشار رواني روي بازيكنان ما كم بود و توانستيم بازي خوبي را از خود به نمايش بگذاريم. ما پس از اينكه از برزيل عقب افتاديم احساساتي نشديم و كادر فني هم تصميم داشت كه 40 دقيقه فقط منطقي بازي كنيم و اصلا احساساتي نشويم كه همين گونه هم شد و در ضربات پنالتي توانستيم پيروز ميدان شويم.

* الگوي ما فوتبال آلمان بود

فارس: در اين دوره از جام جهاني ما در اكثر بازي‌ها از حريف عقب افتاديم اما توانستيم به بازي بازگرديم. علت اين موضوع چه بود؟

فكر نمي‌كنم هيچ موقع ايران اينگونه بازي مي‌كرد كه احساسات را دخيل نمي‌كرد. ما براي اولين بار توانستيم منطق را به جاي احساسات جايگزين كنيم و در هر زماني كه از حريف عقب مي‌افتاديم به دور از احساسات عمل مي‌كرديم. در حساس‌ترين شرايط هم بر احساسات خود غلبه مي‌كرديم تا بتوانيم نتيجه را جبران كنيم. الگوي خود من فوتبال آلمان است كه هيچ وقت به نتيجه كاري ندارد و هميشه انسجام تيمي خود را حفظ مي‌كند.

* مي‌خواهم هم‌تيمي‌هايم از بازي كردن كنار من لذت ببرند

فارس: با 5 پاس گل و 5 گلي كه به ثمر رساندي مؤثرترين بازيكن ايران در اين دوره از رقابت‌ها بودي.

من هميشه در زمين مسابقه 2 هدف را دنبال مي‌كنم. يكي اينكه به دنبال اجرا كردن دستورات تكنيكي و تاكتيكي كادر فني در زمين مسابقه هستم و ديگري اينكه مي‌خواهم بازيكناني كه در كنارم بازي مي‌كنند از عملكرد من لذت ببرند و به همين خاطر هم تلاش مي‌كنم بيشتر پاس بدهم و خوشبختانه توانستم در اين دوره از مسابقات 5 پاس گل بدهم. به هر حال تلاش تمام بازيكنان بود كه من 5 گل به ثمر رساندم و اميدوارم اين روند ادامه داشته باشد.

* پنالتي مقابل پرتغال راحت‌ترين ضربه عمرم بود

فارس: كمي در مورد ضربات پنالتي صحبت كنيم. آخرين پنالتي ايران در جام جهاني را به گل تبديل كردي و باعث كسب مقام سومي ايران شدي. فكر مي‌كنم ضربه بسيار سختي بود چرا كه پيش از آن محمد طاهري و حميد احمدي ضربات پنالتي را از دست داده بودند.

واقعيت اين است كه وقتي پشت ضربه پنالتي آخر قرار گرفتم هيچ استرسي نداشتم و راحت‌ترين ضربه عمرم را به توپ زدم. چرا كه مطمئن بودم توپ به گل تبديل مي‌شود و احساس بسيار خوبي هم داشتم. اين آرامش من به 2 دليل بود. اول اينكه مي‌دانستم مردم كشورم در حال تماشاي اين مسابقه هستند و برايم دعا مي‌كنند و دوم اينكه بازيكنان به من روحيه دادند و من هم مي‌دانستم نبايد اين پنالتي را خراب كنم چرا كه زحمات 4 ساله تيم ملي از بين خواهد رفت.

فارس: كلا در زدن شوت‌ها متبحري مخصوصا ضربه ايستگاهي كه در ديدار مقابل پرتغال از روي نقطه دوم كه البته جلوتر بود، زدي و به زيباي توپ تبديل به گل شد.

وقتي ديدم زاويه نسبت به دروازه در جايي كه خطا صورت گرفته بهتر از نقطه پنالتي دوم است، آن نقطه را انتخاب كردم كه بازيكنان هم به من گفتند من ضربه را بزنم. خوشبختانه آن توپ هم تبديل به گل شد و توانستيم بازي را به تساوي بكشانيم.

 

* پنالتي‌زن‌هاي تيم مشخص نبودند

فارس: در زدن ضربات پنالتي تمرين خاصي انجام داده بودي؟ 2 بار بازي‌هاي تيم ملي به پنالتي كشيده شد اما در هر بار بازيكنان متفاوتي براي زدن ضربه پنالتي پشت توپ قرار گرفتند.

واقعيت اين است كه ما تمرين پنالتي نداشتيم و اينگونه نبود كه 3-4 بازيكن براي زدن پنالتي انتخاب شده باشند بلكه هر كدام از بازيكنان كه شرايط روحي و رواني بهتري داشت خودش اعلام آمادگي مي‌كرد و پشت توپ قرار مي‌گرفت. اينگونه نبود كه بخواهيم از قبل مشخص كرده باشيم.

* صحبت‌هاي كشاورز همه را ريلكس كرد

فارس: پيش از ضربات پنالتي ديدار مقابل برزيل كشاورز صحبت‌هاي را انجام داد كه فكر مي‌كنم خيلي روحيه‌بخش بود. او با قاطعيت اعلام كرد هر بازيكني پنالتي از دست بدهد فداي سرش و فكر مي‌كنم اين به بازيكنان كمك زيادي كرد.

درست است صحبت‌هاي بسيار روحيه‌بخشي بود كه بار رواني مسئوليت را از دوش بازيكنان برداشت و كساني كه پشت تور قرار گرفتند با آرامش بالايي به توپ ضربه زدند. ما مي‌دانستيم يك قدم تا پيروزي مقابل برزيل قهرمان فاصله داريم و صحبت‌هاي كشاورز باعث شد همه ريلكس باشند و در بهترين شرايط به توپ ضربه زدند.

* انگيزه‌مان پيش از بازي مقابل پرتغال دوچندان شد

فارس: و محمد كشاورز از بازي‌هاي ملي خداحافظي كرد.

روز ديدار مقابل پرتغال و قبل از شروع بازي او در رختكن حاضر شد و از تصميمي كه گرفته بود صحبت كرد. ما انگيزه زيادي براي شكست پرتغال داشتيم چرا كه مي‌خواستيم دل مردم را شاد كنيم. وقتي كشاورز هم اين صحبت‌ها را مطرح كرد انگيزه ما دوچندان شد تا 

بتوانيم با كسب عنوان سومي از زحمات او تشكر كرده باشيم. او 13 سال براي تيم ملي زحمت كشيد و خوشبختانه با خاطره‌اي خوش از تيم ملي رفت.

* بزرگترين سؤال زندگي‌ام اين است كه چرا به جام جهاني گذشته نرفتم

فارس: مهدي جاويد در اين دور از مسابقات اولين دوره حضورش در جام جهاني را تجربه كرد و عملكرد خوبي هم از خود به نمايش گذاشت. فكر نمي‌كني در سن 29 سالگي دير خود را نشان دادي؟

من 8 سال است در تيم ملي حضور دارم. در جام جهاني گذشته در روز پاياني از ليست تيم ملي خط خوردم و هنوز هم علت آن خط خوردگي را متوجه نشدم. مي‌توانستم در سن 25 سالگي اولين تجربه خود را در جام جهاني داشته باشم. بزرگترين سؤال زندگي‌ام اين است كه چرا در دوره گذشته جام جهاني خط خوردم. البته آن مسئله ديگر برايم تمام شده و برگشت‌پذير هم نيست اما اين سؤال در ذهنم باقي مانده است كه چرا به جام جهاني نرفتم.

* مشهدي‌ها از عملكردمان راضي بودند

فارس: به عنوان يكي از اضلاع مثلث مشهدي‌هاي تيم ملي عملكرد بسيار خوبي داشتي. رابطه‌ات با حسين طيبي و قدرت بهادري دو مشهدي ديگر تيم ملي چگونه است؟

10 سال است كه ما با يكديگر دوستان نزديكي هستيم. متاسفانه قدرت بهادري در ابتداي جام مصدوم شد و اگر او در تيم حضور داشت به مراتب مي‌توانستيم موفق‌تر ظاهر شويم. خيلي ناراحت شدم كه قدرت مسابقات را از دست داد. حسين طيبي هم يكي از بهترين بازيكنان آسيا و جهان است. فكر مي‌كنم مشهدي‌ها از عملكرد ما در تيم ملي راضي بودند.

* ناظم‌الشريعه هم از لحاظ روحي و هم فني بر بازيكنان تسلط داشت

فارس: همه مي‌گويند ناظم‌الشريعه مربي خونسردي است. عملكرد او با بازيكنان در طول جام چگونه بود؟

براي ايراني‌ها مسائل احساسي بسيار مهم است و ناظم‌الشريعه هم به خوبي به اين موضوع واقف بود و هم از لحاظ فني و هم روحي و رواني روي بازيكنان تسلط داشت. او در سخت‌ترين شرايط به ما آرامش مي‌داد و خدا را شكر دست به دست هم داديم و توانستيم افتخار بزرگي را رقم بزنيم.

* ايران يكي از بهترين ليگ‌هاي دنياست

فارس: عملكرد خوب بازيكنان در جام جهاني اين شانس را براي آنها به وجود مي‌آورد كه از تيم‌هاي ديگر در ساير كشورها پيشنهاد داشته باشند. آيا پيشنهادي پس از جام جهاني نداشته‌اي؟

من قبل از جام جهاني هم 3-4 پيشنهاد از اسپانيا و كشورهاي ديگر داشتم اما امسال مي‌خواهم در گيتي‌پسند بمانم تا پس از 3 سال كه نتوانستيم جام قهرماني را به دست آوريم بتوانيم به اين مهم دست پيدا كنيم. ليگ ايران كيفيت بسيار بالايي دارد و يكي از بهترين ليگ‌هاي جهان است. تنها مشكل ما عدم پخش مسابقات زنده مسابقات است كه اگر اين مسئله حل شود مي‌توانيم شرايط بهتري را داشته باشيم چرا كه خيلي از مشكلات ما حل خواهد شد. اسپانسرها به سمت فوتسال مي‌آيند. مسائل مالي برطرف مي‌شود. در مجموع با پخش رقابت‌ها مي‌توان شاهد وضعيت بهتري بود. اميدوارم با توجه به نتايجي كه تيم ملي كسب كرد نگاه‌ها تغيير كند و اين مشكل هم حل شود. تيم ايران تنها تيمي در مسابقات بود كه بازيكن برزيلي‌الاصل نداشت و همه براي كشور عزيزمان بودند. اين خودش يك موهبت است و نشان مي‌دهد پتانسيل فوتسال ايران بسيار بالاست.

* خوشحالي مردم را با هيچ چيزي عوض نمي‌كنيم

فارس: در مورد پاداش‌هايي كه در جام جهاني مطرح شد، صحبت كنيم. پيش از بازي مقابل روسيه بازيكنان در اقدامي هماهنگ در فضاي مجازي بيانيه‌اي صادر كردند و از پرداخت تنها 250 دلار خبر دادند.

آن بيانيه به خاطر اين بود كه خبرهايي مطرح شده بود و مبالغي را گفته بودند كه پرداخت شده است. ما تنها خواستيم بگوييم اينچنين نبوده است وگرنه به هيچ عنوان براي پاداش بازي نكرديم و نخواهيم كرد. اين يك شعار نيست، واقعا براي خوشحالي مردم تلاش مي‌كرديم و وقتي پيام‌هاي محبت‌آميز مردم را مي‌ديديم حاضر نبوديم آنها را با هيچ چيزي عوض كنيم. ارزش آن پيام‌ها با هيچ چيزي برايمان قابل جبران نبود و نمي‌توان روي آنها هيچ ارزشي گذاشت. به نظرم خدا بايد عزت بدهد تا بتوانيم دل مردم را شاد كنيم.

فارس: در مورد لباس‌ها هم كمي توضيح بده. گفته شد پيراهن‌ها پاره شده‌اند و مسئولين مجبور شدند با نخ و سوزن آنها را بدوزند!

به هر حال خود مسئولين فدراسيون مي‌دانند كه لباس‌ها چه كيفيتي داشت. عكس‌هايي هم كه منتشر شده گوياي همه چيز است. بهتر است ديگر در مورد اين مسائل صحبت نكنيم. اميدوارم در آينده شاهد چنين چيزهايي نباشيم.

فارس: به عنوان سؤال پاياني از شرايط خودت در گيتي‌پسند بگو.

خوشبختانه ما شروع خوبي در ليگ داشتيم و از 4 بازي حداكثر امتياز را كسب كرديم. آقاي جنتي مديرعامل باشگاه شرايط بسيار خوبي را امسال فراهم كرده است. اميدوارم پس از جام جهاني هم بتوانيم اين روند را ادامه دهيم و خستگي مسابقات روي ملي‌پوشانمان تاثير نگذاشته باشد. شرايط‌مان بسيار خوب است و اميدوارم پس از 3 سال بتوانيم مجددا جام قهرماني را كسب كنيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها