کد خبر: ۳۹۵۰۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: براي استفاده از هواپيماهاي مسافربري وارداتي قطعاً هيچ شرطي را نمي‌پذيريم كه نقض‌كننده استقلال و حاكميتمان باشد.
به گزارش پایگاه 598، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما، درباره شروط آمريكايي‌ها براي واگذاري و نحوه استفاده از هواپيماهاي مسافري در ايران گفت: موضوعي كه به‌عنوان فروش هواپيما به ايران مطرح شده، جديد نيست، اين موضوع از ماه‌ها پيش و پس از تفاهمي كه در حوزه هسته‌اي ميان ايران و  1+5 انجام شد، مطرح بود.

وي افزود: اگر كشورهاي غربي و اعضاي 1+5 مطالبي درباره فروش هواپيما مطرح كنند از نظر ما بحث جديدي نيست، آنان در واقع تأخير و عهدشكني خودشان را و كاري را كه بايد در ماه‌هاي گذشته و شايد حدود يك سال پيش انجام مي‌دادند، اعلام مي‌كنند.

قاسمي گفت: طبق توافقات آنان از همان روز توافق بايد مجوز فروش هواپيما و ديگر همكاري‌ها با ما را صادر مي‌كردند، به همين علت من اين موضوع را جديد نمي‌دانم و آنان جبران مافات مي‌كنند و امور مربوط به واردات هواپيما اگر به‌خوبي پيش برود، همان كاري كه بايد زودتر انجام مي‌دادند با تأخير انجام مي‌دهند.

وي گفت: البته وقتي ميان دو شركت با فعاليت در عرصه‌هاي مختلف مانند نساجي، خودرو يا فعاليت در عرصه‌هاي كشاورزي و صنعت قراردادي امضا مي‌شود، ميان آنان بده و بستان وجود دارد، اينها شرايطي فني است كه معمولاً در همه قراردادها مطرح است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در عين حال تأكيد كرد:‌ اگر شروطي كه اين شركتها براي ما تعيين مي‌كنند نفي استقلال يا دخالت در استقلال و حاكميت ما باشد، قطعاً پذيرفتني نيست.

قاسمي افزود:‌ ايران تحت هيچ شرايطي با چنين قراردادها، تفاهمات يا موافقت‌نامه‌ها، همسو نخواهد شد و آن را اجرا نخواهد كرد.

وي درباره شرط آنان براي عرضه نكردن خدمات هواپيماي وارداتي به شخصيت‌هاي ايراني كه در فهرست تحريم‌ها قرار داده‌اند، گفت: درباره شرايط قرارداد و آنچه ميان طرف ايراني با شركتهاي فرانسوي و آمريكايي ممكن است گفت‌وگو شده باشد، اطلاعات فني و جزئي ندارم و نيز از شرط و شروط و شرايط قرارداد خبر ندارم.

قاسمي در عين حال تأكيد كرد: قطعاً ما در معاملات و موافقت‌نامه‌هايي كه ممكن است در خصوص تبادلات كالا يا فناوري‌ها با ديگر كشورها داشته باشيم، بر اساس عزت، حكمت و مصلحت خودمان و در چارچوب منافع جمهوري اسلامي ايران اقدام مي‌كنيم.

وي گفت:‌ ما حاضر نيستيم تحت هر شرايطي كه ديگران ممكن است تعيين كنند هر كاري را انجام دهيم؛ سابقه جمهوري اسلامي ايران نيز در بيش از سه دهه گذشته اين را نشان مي‌دهد كه بسياري از محدوديتها و تحريم‌هاي ظالمانه را پذيرفته اما تن به خواسته‌هاي نابه‌حق ديگران نداده‌ايم.

قاسمي افزود: اين سياست كلي ماست و اطمينان مي‌دهم كه ما شرايطي را نخواهيم پذيرفت كه با عزت، آبرو و حاكميت ملي در تضاد باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها