به عنوان مثال اخیرا شاهد کانالهایی هستیم که طی پیامهایی به افراد میگویند دختر بچه سه سالهای یا نوزاد 6 ماههای در خانوادهای فقیر زندگی میکند و نیازمند یک سمعک میباشد و در صورتی که تا دو روز دیگر، این سمعک به دست او نرسد برای همیشه شنوایی خود را از دست میدهد و با چنین داستانهایی که افرادی نیاز مبرم به یک درمان و یا وسیله درمانی دارند و در پوشش افراد خیرخواه و انجمنهای کمک رسان، از کاربران این شبکههای مجازی سوءاستفاده و مبالغی را کلاهبرداری میکنند.
حتی در مواردی مشاهده شده که فردی به طور تصادفی به افراد در تلگرام یا شبکههای اجتماعی پیام داده و با ارسال عکس از وضعیت نامطلوب جسمی خود، تقاضای وجه برای کمک هزینه درمان خود میکند.
کاربران باید بدانند اغلب این موارد کلاهبرداری بیش نیست و تحت هیچ عنوانی پولی برای آنها ارسال نکنند.
حتی گاهی کلاهبرداران از ناآگاهی افراد استفاده میکنند و برای انتقال وجه، از آنها اطلاعات حساب بانکی و کارت آنها را میگیرند و به برداشت از حساب آنها می پردازند.
توصیه کارشناسان به کاربران این است که هیچگاه به اینگونه کانالها و افراد اعتماد نکنند و اگر قصد کمک به افراد نیازمند را دارند، حتما از وب سایتهای موسسههای خیریه معتبر و دارای مجوز استفاده کنند و یا در صورتی که میخواهند به صورت شخصی به فردی نیازمند کمک کنند، به حساب آنها پولی پرداخت نکنند و خود شخصا به بیمارستان یا مرکز درمانی مد نظر مراجعه و پس از بررسی صحت و سقم جریان و پس از اطمینان از وجود فرد نیازمند، هزینه را برای درمان در همان مرکز درمانی واریز نمایند که مطمئن باشند، مورد کلاهبرداری قرار نگرفتهاند.