کد خبر: ۳۹۴۰۰۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
ميركاظمي گفت: اگر درصدي از پولي كه براي واردات بنزين داده بودند به تكميل پالايشگاه خليج فارس اختصاص مي‌دادند اين پروژه تمام شده بود. تكميل ستاره خليج فارس عملا متوقف شده چون نگاه زنگنه توسعه پالايشگاهي نيست.
به گزارش پایگاه 598، مسعود ميركاظمي وزير اسبق نفت در گفتگو با نسيم، با انتقاد از افزايش واردات بنزين در دولت حسن روحاني اظهار كرد: آقاي زنگنه وقتي در دوره اصلاحات وارد وزارت نفت شد ما واردات بنزين نداشتيم، ولي وقتي وزارت نفت را تحويل داد 25 ميليون ليتر فرآورده وارد مي‌كرديم.

وي افزود: وي بهينه سازي و توسعه پالايشگاه‌ها را اقتصادي نمي‌دانست! وقتي استاندارد يورو ارتقا پيدا مي‌كند همه پالايشگاه‌ها متناسب با آن ارتقا پيدا مي‌كنند ولي وقتي شما 8 تا 10 سال سرمايه‌گذاري نكنيد و همه به يورو 4 و يورو 5 رسيده‌اند، شما هنوز در يورو يك باقي مي‌مانيد.

وزير اسبق نفت با انتقاد از عدم تكميل پالايشگاه ستاره خليج فارس به «نسيم آنلاين» خاطرنشان كرد: ستاره خليج فارس با 74، 75 درصد پيشرفت تحويل آقاي زنگنه داده شد، ولي الان براي تكميل 24 تا 25 درصد آن مشكل دارند. اگر درصدي از پولي كه براي واردات بنزين داده بودند به اين مسئله اختصاص مي‌دادند اين پروژه تمام شده بود. تكميل ستاره خليج فارس عملا متوقف شده چون نگاه زنگنه توسعه پالايشگاهي نيست. وي اضافه كرد: با تكميل پالايشگاه خليج فارس از واردات بنزين بي نياز ميشويم.

ميركاظمي تصريح كرد: اين كه مي‌گويند ساخت پالايشگاه صرفه اقتصادي ندارد مثل اين است كه بگوييم توليد گندم صرفه اقتصادي ندارد! چطور وقتي نفت خام را از ايران به كشورهاي ديگر مثل تركيه مي‌برند و تبديل به بنزين مي‌كنند و دوباره به كشور مي‌آورند صرفه اقتصادي دارد؟

وي افزود: مگر در پروسه واردات بنزين ماليات پرداخت نمي‌كنيم؟ قسمتي از بنزين هدر نمي‌رود و مشكل حمل و نقل نداريم؟ چگونه واردات بنزين را داراي صرفه اقتصادي مي‌دانند؟ اگر پالايشگاه‌هاي ايران بهره ور نيست بايد آن را بهره ور كرد و صورت مسئله را نبايد پاك كرد.

وزير اسبق نفت گفت: متاسفانه دست‌هايي در كار است كه بنزين را تبديل به پاشنه آشيل فشار بر ايران كند. مقامات غربي در اين سالها بارها اعلام كردند كه ما با واردات بنزين ايران را پاي ميز مذاكره مي‌آوريم. اين يك كار جهادي بود كه جوانان كشور ريفورميتي توليد كردند كه از ريفورميت 50 پالايشگاه برتر كشور بهتر بود.

ميركاظمي بيان كرد: كميسيون اصل 90 و بهداشت مجلس هم گزارش دادند كه بنزين اين بنزين توليد شده اصلا آلوده نيست و حتي از برخي از بنزين هاي وارداتي هم از لحاظ كيفيت بهتر است. چرا در حال حاضر ما به نزديك 15 ميليون ليتر واردات بنزين رسيديم و رشد مصرف هم بي مهابا در حال بالا رفتن است؟

وي عنوان كرد: كارت سوخت را هم كه مي خواهند حذف كنند و روي پالايشگاهها هم كه نمي خواهند سرمايه گذاري كنند. با اين وجود واردات ايران بار ديگر افزايش پيدا مي كند وي يك پاشنه آشيل ديگر براي فشار به ايران درست مي شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها