به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: به دليل نداشتن نماد الكترونيك برخي درگاه پرداخت آنلاين اخيرا مسدود شدهاند.
اين اقدام در پي برخورد جدي شاپرك (شبكه الكترونيكي پرداخت كارتي) با درگاه اينترنتي پرداخت غيرمجاز انجام شده است.
كاركرد اين نوع پرداخت، اغلب ارائه درگاه پرداخت مستقيم به كاربران است و بيشتر براي براي فروش محصول و دريافت آنلاين وجه است كه در نهايت در اين فرايند وجهي به صورت آنلاين به حساب بانكي منتقل ميشود.
تعرفههايي نيز براي خدمات وجود دارد.
يك ارائهدهنده خدمات پرداخت آنلاين كه از طريق موبايل پول جابهجا ميكند در صفحه رسمي خود در اينترنت از توقف موقف سرويس خود به دليل نداشتن نماد الكترونيك خبر داده و اعلام كرده: «نماد الكترونيك نيازمند تعيين و ارايه مجوزهاي لازم از طرف شركت شاپرك است كه متاسفانه با وجود گذشت مدت زماني همچنان بلاتكليف مانده است. در طول هفته گذشته ٢ درگاه اينترنتي ما به دستور واحد نظارت شاپرك به دليل نبود نماد الكترونيك مسدود شده است. اما اين خود باعث شروع مذاكرات شده است و اميد آن مي رود با پشتيباني بخش دولتي و شركت شاپرك بتوانيم مجوزهاي لازم را در كمترين زمان اخذ كنيم.»
محمد گركانينژاد رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي درباره مراحل دريافت نماد اعتماد الكترونيكي گفته: «متقاضيان دريافت نماد اعتماد الكترونيكي ملزم به ارايه تمامي مدارك شناسايي و حقوقي به همراه اسناد و مجوزهاي تاييد شده براي ارايه خدمات مورد نظر در فروشگاه اينترنتي خود هستند. پس از دريافت مجوز، مركز استعلامهاي لازم را از دستگاههاي ذيربط ميگيرد و در صورت مورد تاييد بودن و نبود مشكل در خصوص درخواست ارايه شده، نماد اعتماد الكترونيكي به فرد اعطا ميشود. در حال حاضر حداكثر از زمان دريافت درخواست تا زمان ارايه نماد در صورت كامل بودن تمامي مدارك نهايتا هفت روز كاري زمان ميبرد.»
اظهارات اين دسته از ارائهدهندگان خدمات پرداخت آنلاين و رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي نشان ميدهد مشكل بر سر مدارك مورد نياز براي دريافت نماد است.
همچنان كه همان سرويس پرداخت آنلايني كه از طريق موبايل پول جابهجا ميكرد و اكنون سرويشاش قطع شده، تاكيد دارد: «مشكلات قانوني و مجوزهاي مورد نياز استارتاپ هاي حوزه مالي (فينتك) براي دريافت نماد الكترونيك يكي از مشكلات آنها در طول دوره فعاليت بوده است.»
گويا آنها مداركي كه براي دريافت نماد الكترونيكي لازم است را ندارند.