کد خبر: ۳۹۱۸۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
عضو كميسيون كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس شوراي اسلامي گفت: از عملكرد نوبخت در دولت راضي نيستيم و بر اين باوريم كه بيشترين مشكل دولت نيز از ناحيه وي است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، رضا كريمي صبح امروز در جريان بازديد از نمايشگاه كشاورزي در اردبيل اظهار كرد: بسياري از كشاورزان از پرداخت نشدن مطالباتشان به ويژه از بابت فروش گندم نگران هستند و نمايندگان مجلس براي رفع اين مشكل به دولت اختيار دادند تا 40 هزار ميليارد تومان اسناد خزانه منتشر كرده و فضايي را فراهم كند تا مطالبات گندم‌كاران پرداخت شود.

وي با بيان اينكه ما در كميسيون كشاورزي مجلس و صحن علني بارها به دولت تذكر داديم كه به مانند جريمه‌اي كه  بانك‌ها در تاخير پرداخت كشاورزان از باب تسهيلات دريافت مي‌كنند دولت نيز جريمه تاخير پرداخت گندم را به حساب آنها واريز كند تا آنها در اين دو سه ماهي كه پولشان را دريافت نكردند متضرر نشوند.

كريمي با بيان اينكه بارها به دولت تذكر داديم تا حقوق گندم‌كاران را به سرعت پرداخت كند، بيان كرد: ما هفته‌اي سه بار جلسه كميسيون كشاروزي مجلس را برپا مي‌كنيم و به جد مطالبات كشاورزان به ويژه از محل بيمه محصولات كشاورزي و خسارتي كه به زارعان وارد شده است پيگير هستيم.

وي افزود: بيش از 1.5 سال است كه در مشگين‌شهر زارعان و باغداران ما خسارت ديده‌اند اما متاسفانه جبران خسارت انجام نشده در حالي كه دولت مي‌تواند از محل منابعي كه در اختيار دارد اين كسري را جبران كند.

عضو كميسيون كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بايد برنامه‌ريزي‌ها قبل از خريد گندم به گونه‌اي باشد تا از باب خريد 11 ميليون تن گندم پيش‌بيني منابع آن انجام مي‌شد و اين گلايه زارعان به حق است كه براي واردات گندم پول در اين كشور است اما براي توليدكنندگان پول با تاخير چندين ماهه پرداخت مي‌شود.

كريمي با بيان اينكه به وزير جهاد كشاورزي تذكر داديم تا هر چه سريع‌تر مطالبات كشاورزان را پرداخت كند و گرنه با استيضاح روبه‌رو خواهد شد، افزود: هرچند وزير جهاد كشاورزي به دنبال تامين منابع براي پرداخت مطالبات گندم‌كاران و ساير زارعان است اما در مجموع نگاه دولت به بخش توليد يك نگاه ضعيف است.

عضو كميسيون كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس شوراي اسلامي گفت: در دولت از عملكرد نوبخت راضي نيستيم و بر اين باوريم كه بيشترين مشكل دولت نيز از ناحيه نوبخت است.

وي يادآور شد: بيشترين مشكل را در دولت متوجه نوبخت مي‌دانيم چرا كه معاون رئيس جمهور فقط بلد است حرف بزند اما در عمل هيچ كس از عملكرد او راضي نيست.

نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي  با بيان اينكه دولت در سال‌هاي گذشته در پرداخت منابع از محل هدفمندي يارانه‌ها در حمايت از توليد و بخش كشاورزي دچار قصور شده است، ادامه داد: ما دولت را در برنامه ششم توسعه موظف كرديم تا به سرعت اين كمبود و كسري را جبران كند.

قيمت تمام شده سيب‌زميني 670 تومان اما فروش 400 تومان

كريمي يادآور شد: ما به دولت اعلام كرديم تا آماري را منتشر كند كه در سال‌هاي اخير چه قدر از محل هدفمندي يارانه‌ها به بخش كشاورزي توجه شده است.

وي با يادآوري اينكه در استان اردبيل سهم بخش كشاورزي 36 درصد است اما رقم پرداختي تسهيلات بسيار ناچيز است، ادامه داد: جهاد كشاورزي با دو معضل اساسي روبه‌رو است كه مشكل اول طرح الگوي كشت و رعايت نشدن اصول و قواعد درست در اين زمينه و مشكل ديگر نيز آمايش سرزميني است كه در اين ارتباط ما به شكل عمده در بخش بازرگاني و فروش و صادرات محصولات كشاورزي با ايرادات و اشكالات جدي روبه‌رو هستيم.

عضو كميسيون كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ما نه بازاريابي و نه بازارسازي بلد هستيم و برنامه خاصي نيز در اين حوزه نداريم تصريح كرد: اين بسيار بد است كه سيب‌زميني‌كار ما با قيمت تمام شده 670 تومان محصول توليد كند اما در بازار تنها قادر باشد با قيمت 400 تومان آن را به فروش برساند كه اين نشان مي‌دهد ما در مديريت فروش محصولات كشاورزي بدون برنامه حركت مي‌كنيم.

كريمي با اظهار تاسف از علاقه كم نمايندگان براي حضور در كميسيون كشاورزي تصريح كرد: جالب است از 286 نماينده مجلس تنها 29 نماينده اولويت اول و دوم خود را حضور در كميسيون كشاورزي اعلام كردند كه از اين تعداد تنها 14 نفر اولويت اصلي‌شان حضور در كميسيون كشاورزي مجلس بود در حالي كه انتظار مي‌رفت افراد متخصص و كار بلد وارد اين كميسيون مي‌شدند كه البته در نهايت اين اتفاق افتاده است.

وي عنوان كرد: در نقطه مقابل جالب است به خاطر برخي ويژگي‌ها و امتيازات خاص 70 نفر براي كميسيون امنيت ملي كانديدا شده بودند در حالي كه كشور ما مشكل امنيتي ندارد بلكه با مشكل اقتصادي روبه‌رو است.

عضو كميسيون كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس دهم يك مجلس تخصصي و مهارت‌محور است، اظهار كرد: قطعا تمام تلاش ما در كميسيون تخصصي كشاورزي مجلس بر اين است تا همه طرح‌ها به شكل كارشناسي مورد توجه قرار گيرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
۰
۰
بيشترين مشكل دولت از ناحيه نوبخت است
این جوجه را بیرون بیندازید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها