کد خبر: ۳۹۱۷۲
زمان انتشار: ۲۰:۰۱     ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
رئیس جمهور در مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال، خطاب به برگزارکنندگان این جایزه گفت: نمی‌دانم در جایزه کتاب سال طبقه‌بندی می‌کنید یا نه اما امتیاز بیشتر را به کسانی بدهید که برای پاسخ دادن به نیازهای امروز، تلاش می‌کنند.
مهر، مراسم اختتامیه بیست و نهمین جایزه کتاب سال و نوزدهمین جایزه کتاب جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز چهارشنبه 19 بهمن با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، سید محمود دعایی مدیرمسئول موسسه اطلاعات، نویسندگان و چهره‌های فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

احمدی‌نژاد در این برنامه گفت: قصد دارم در این برنامه ارادت خود را به اندیشمندان و عالمان در چند جمله عرض کنم. سوال این است که چرا کتاب مهم است؟ چرا باید مراسم کتاب سال برگزار کرد؟ چرا کتاب طی این همه سال مهم بوده و هنوز هم هست؟ علتش این است که کتاب به انسان برمی‌گردد. هر موضوعی که به انسان برمی‌گردد، مهم است. چرا هر موضوعی که به انسان ربط داشته باشد، مهم است؟ علتش روشن است. چون انسان عصاره هستی است.

وی افزود: خدا همه این عالم را در خدمت انسان خلق کرده است. اما در انسان استعدادی قرار داده تا بتواند خود را بالا بکشد و جلوه خداوند بشود. انسان ویژگی‌ها و استعدادهای فراون دارد. می‌تواند شجاع باشد، می‌تواند با کرامت باشد یا خلاق باشد. می‌تواند عالم و حکیم باشد. برجسته‌ترین ویژگی انسان، علم و حکمت است و بالاترین استعداد در انسان علم‌آموزی و اندیشه است. اندیشه و علم است که انسان را نسبت به سایر مخلوقات مهم می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: انسان چرا مهم است؟ چون خدا او را آفریده تا مظهرش باشد. به همین دلیل است که عالمان و اندیشمندان همیشه در جوامع مهم بوده‌اند. چون با بالاترین استعداد انسان سر و کار دارند. شکوفا شدن باقی استعدادهای انسان، هم در گرو شکوفا شدن علم‌آموزی انسان است. اگر علم و اندیشه نباشد، بالاترین اعمال انسان هم فاقد ارزش خواهد بود. استعداد و علم‌آموزی بالاترین هدیه خداوند به انسان است که راه تعالی انسان را باز می‌کند.

احمد‌ی‌نژاد افزود: به تعبیری انسان چیزی جز اندیشه نیست. اگر علم و اندیشه را از انسان بگیریم، چیزی از او باقی نمی‌ماند. عبادت خدا هم زمانی ارزش دارد که با اندیشه باشد. حالا علم و اندیشه مراتب دارند. کدام یک از علوم برتر است؟ آن علم و اندیشه‌ای که به خود و حقیقت انسان می‌پردازد. چون بالاترین حقیقت و علم، خود انسان است. کسی که انسان را نشناخته است، می‌خواهد در این عالم چه کار کند؟ علم مراتب دارد. اندیشه هم مراتب دارد. خدا آدم‌ها را سطح پایین نمی‌خواهد. خدا انسان را بزرگ می‌خواهد و بزرگی انسان در گرو علم و اندیشه است. اما کدام اندیشه؟ اندیشه‌ای که باعث شود انسان خودش را بشناسد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه پیامبران الهی آمدند تا اول انسان را نسبت به خودش و حقیقت خودش آگاه کنند. بالاترین خدمت به بشریت، ایجاد امکان اندیشه‌ورزی در انسان‌هاست. کاری کنیم که انسان‌ها فکر کنند. پایه تمام تحولات اجتماعی و تاریخی هم از همین جا بوده و به علم و اندیشه برمی‌گردد. اندیشه‌ است که تاریخ را می‌سازد. خیلی‌ها در این زمینه‌ها مشغولند و سر و صدا هم دارند. خیلی‌ها هم قهرمانان پشت صحنه هستند اما آن‌هایی که تحولات را رقم می‌زنند، افرادی هستند که به نیازهای علمی پاسخ می‌دهند و البته کتاب یک محمل برای این کار است.

وی ادامه داد: می‌بینید که فردی می‌آید و یک نظریه می‌دهد و برپایه آن تمام رفتار استعمارگران توجیه می‌شود. پشت این موضوع یک تئوری وجود دارد. در نقطه مقابل، صالحان، پیامبران و انسان‌های خودشناخته هم اندیشه ارائه می‌دهند. تئوری ارائه می‌دهند و موجب تحول می‌شوند. هرچه می‌گذرد، نیاز به علم و اندیشه بیشتر می‌شود. سوالات امروز با سوالات 20 سال قبل فرق می‌کند. این روند تا جایی ادامه خواهد داشت تا انسان به نقطه اوج خود در این دنیا برسد که این رسیدن در سایه علم و اندیشه خواهد بود.

احمدی‌نژاد گفت: در علم و اندیشه مرزبندی سیاسی و جغرافیایی بی‌معنی است. این موضوع در ارزش‌های انسانی هم صدق می‌کند. چون انسان‌ها همه براساس یک فطرت واحد آفریده شده‌اند و عمق خواسته‌های انسان یکی است. نمی‌دانم در جایزه کتاب سال طبقه‌بندی می‌کنید یا نه اما امتیاز بیشتر را به کسانی بدهید که برای پاسخ دادن به نیازهای امروز، تلاش می‌کنند. طوری کار کنید که هرکس اندیشه‌ای دارد که به درد جامعه بشری می‌خورد، فرصت ارائه آن را داشته باشد.

وی افزود:‌‌ جمله آخر این که انسان خیلی مهم است و برای تعالی نیازمند الگو است. خداوند این نیاز را بی‌پاسخ نگذاشته است. البته اگر بخواهیم این الگو را بشناسیم، باید انسان کامل را بشناسیم و خداوند چنین کسی را برای انسان خلق کرده است. امروز که مکتب‌های توجیه‌گر سیاست‌های استعماری شکست خورده‌اند، شاید زیباترین کار، کار علمی باشد. شاید زیباترین کتاب، کتابی باشد که انسان را به حقیقت خودش می‌رساند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها