کد خبر: ۳۹۱۶۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
روسيه پس از اجراي موفق موتور ملي جست وجو و فيس بوك روسي براي خودكفايي ارائه خدمات اينترنتي و كاهش تاثيرپذيري از شركت هاي آمريكايي، گروه راه اندازي سامانه ويكي پدياي چند زبانه روسي را تشكيل داد.
به گزارش پایگاه 598، روسيه كه با موتور جست وجوي ملي ياندكس در اين كشور و جمهوري هاي شوروي سابق از گوگل پيشي گرفته، اكنون اجراي برنامه راه اندازي ويكي پديا را آغاز كرده است.

ميزان نوشت: بنا به دستور ديميتري مدوديف نخست وزير روسيه، كميسيون تشكيل دائره المعارف الكتروني روسي با حضور نمايندگان عالي وزارت خانه ها از هفته پيش كار خود را آغاز كرده است.

در چارچوب تصميم هاي اين كميته فراسازماني، وزارت ارتباطات جمعي و مخابرات روسيه مسئوليت اصلي تامين زيرساخت ها و امكانات فني را بر عهده دارند و وظيفه برنامه ريزي اطلاعات گذاري و سنجش درستي مطالب نيز بر عهده وزارت خانه هاي مسئول در اين بخش است تا مستند و با كمترين اشتباه ممكن باشد.

روسيه از زمان فراگير شدن اينترنت برنامه هاي مختلفي را براي مديريت آن تدارك ديده و اجرا كرده است، از جمله موتور جست وجوي ياندكس پس از 22 سال فعاليت در حوزه كشورهاي روس زبان به تنهايي سهم خود را به 53 درصد رسانده است.

هم اكنون ياندكس با ۱۰ ميليارد دلار سرمايه، بزرگترين موتور جستجوگر در اروپا است كه در سال ۲۰۱۳ با پاسخ دادن به بيش از ۴/۸۴ ميليارد پرسش اينترنتي، چهارمين موتور جستجوگر در سطح جهاني شد.

كارشناسان پيش بيني مي كنند كه ممكن است در سال هاي آينده سهم موتور جستجوگر ملي روسيه در بازار جست وجوهاي اينترنتي اين كشور تا ۷۵ درصد افزايش يابد و هم اكنون در اين عرصه رقابت هاي شديدي ميان ياندكس و گوگل جريان دارد.

همچنين فيس بوك روسي با نام contact كه سال 2006 بنيانگذاري شده و به زبان هاي مختلف از جمله فارسي براي مخاطبان قابل استفاده است، در روسيه و كشورهاي روس زبان كاربران زيادي دارد.

تبادل پيام هاي شخصي با سطح امنيتي بالا، گروهي، ارسال و پخش فايل هاي صوتي و موسيقي، ارتباط جمعي و حضور 60ميليون كاربر موبايلي از ويژگي هاي اين شبكه اعلام شده است.

روسيه و چين از پيشگامان طرح و پيگيري راهبرد لزوم تشكيل يك سازمان بين المللي براي مديريت اينترنت و خروج آن از دايره نفوذ آمريكا و سازمان هاي جاسوسي اين كشور، تاكنون طرح هاي مختلفي را براي خودكفايي در اين عرصه اجرا كرده اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها