کد خبر: ۳۹۱۵۳۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
امروزه باافزايش تعدادكاربران تلفن‌هاي هوشمند،اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان وشبكه‌هاي اجتماعي اين وسايل ارتباطي ديگر جزو جدايي‌ناپذير زندگي بشرشده‌اند وطبق تحقيقات مؤسسه مشاوره‌اي آمريكايي Activate امروزه حداقل ۵/۲ ميليارد نفر در جهان حداقل در يكي عضويت دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایران، همچنين اپليكيشن‌هاي پيام رسان بيش از ساير اپ‌ها روي گوشي هوشمند كاربران مورد استفاده قرار مي‌گيرد طوري كه كاربران به طور متوسط روزانه 9 بار اين اپ‌ها را باز مي‌كنند در حالي كه ميزان مراجعه آنها به اپليكيشن‌هاي معمولي، 2 بار است. هرچند ابتدا اين اپليكيشن‌ها تنها براي ارسال پيام مورد استفاده قرار مي‌گرفت ولي هر روز بر قابليت‌هاي آن افزوده شده است و تحليلگران اين مؤسسه معتقدند با توجه به اينكه شبكه‌هاي اجتماعي آينده ظرفيت‌هاي قابل توجهي خواهند داشت و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده مي‌شود، بقاي نمونه‌هاي موجود ازجمله تلگرام با اما و اگرهايي همراه است به عبارت ديگر بايد بر قابليت‌هاي اين اپليكيشن‌ها افزوده شود وگرنه محكوم به شكست خواهند بود. با اين ديدگاه آيا وداع با اپليكيشن‌هاي محبوبي مانند تلگرام، واتس اپ، لاين و... نزديك است يا بنيانگذاران اين شبكه‌هاي پيام رسان فكري به حال آن كرده اند؟

90 درصد جمعيت آنلاين جهان  به  شبكه‌هاي اجتماعي مي پيوندند

تحليلگران مؤسسه مشاوره‌اي Activate پيش‌بيني مي‌كنند تا سال 2018 تعداد كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به 6/3 ميليارد نفر برسد كه اين رقم، 90 درصد كل جمعيت آنلاين جهان را شامل مي‌شود. به اعتقاد آنان، اپليكيشن‌هاي پيام رسان قطب‌هايي ايده آل براي ساير سرويس‌ها و خدمات شهري هم محسوب مي‌شوند چرا كه كار كردن با آنها بسيار ساده بوده و كاربران زمان زيادي را صرف حضور در اين شبكه‌هاي پيام رسان مي‌كنند. با اينكه پيش از اين از اپ‌ها تنها براي چت كردن استفاده مي‌شد ولي حالا شرايط به گونه‌اي پيش رفته كه از آنها براي پرداخت‌هاي الكترونيك، سرويس حمل و نقل (اپليكيشن‌هاي تاكسي ياب مانند Uber)، تجارت الكترونيك و خريد و فروش آنلاين، آموزش، تأمين سلامت، انجام تبليغات و دريافت هزاران سرويس خدماتي ديگر نيز استفاده مي‌شود و برخي شبكه‌هاي پيام رسان همچون تلگرام از روبات‌ها نيز استفاده مي‌كنند و حتي به طور فعال در عرصه خبررساني نيز وارد شده‌اند.

در اين ميان، يك موضوع جالب است و آن هم اينكه در هر منطقه جغرافيايي، از يك اپليكيشن و شبكه پيام رسان خاص استقبال بيشتري مي‌شود.به عنوان مثال در چين بيش از همه از وي چت (WeChat) استفاده مي‌شود و در ژاپن هم لاين (Line) پيشتاز است.

در كره جنوبي مردم با اپليكيشن KakaoTalk احساس راحتي بيشتري دارند و Kik نيز در كانادا و امريكا از محبوبيت بالايي برخوردار است. مردم در هندوستان Hike را به عنوان نخستين انتخاب خود برگزيده‌اند اين درحالي است كه در جهان عرب، اپليكيشن‌هايي از جمله Palringo و Soma از ديگر شبكه‌هاي پيام رسان پيشي گرفته‌اند.


اما هريك از اين اپ‌ها چه تعداد كاربر دارند؟ به نقل از سايت استاتيستا (Statista) اكنون واتس اپ (يك اپليكيشن امريكايي) ماهانه يك ميليارد كاربر فعال در جهان دارد و اپليكيشن ديگري كه در امريكا طراحي شده است يعني فيس بوك مسنجر نيز داراي 900 ميليون كاربر فعال در ماه است. همچنين طبق گزارش اين سايت، وايبر 784ميليون كاربر دارد و وي چت كه در چين طراحي شده، از 762 ميليون كاربرفعال ماهانه برخوردار است. لاين كه طراح آن يك ژاپني است، 560 ميليون كاربر فعال ماهانه دارد و اينستاگرام كه مالك آن يك امريكايي است هم با داشتن 500 ميليون كاربر فعال ماهانه، از محبوبيت مناسبي برخوردار است. همچنين طبق آمار اين سايت، Kik كانادايي 275 ميليون كاربر فعال ماهانه دارد و اين رقم براي اسنپ چت امريكايي به 220 ميليون و براي Hike هندي به 100ميليون كاربر فعال ماهانه مي‌رسد و Palringo بريتانيايي هم ماهانه 40 ميليون كاربر فعال دارد.

راهكارهاي بقاي پيام رسان ها

با توجه به احتمال ظهور شبكه‌هاي پيام رسان قدرتمند با توانمندي‌هاي بيشتر در آينده، اپليكيشن‌هاي محبوب امروز راهكارهايي جديد در پيش گرفته‌اند تا دراين رقابت نفسگير از قافله عقب نمانند و از سوي ديگر بتوانند از رقباي فعلي خود پيشي بگيرند هرچند به نظر مي‌رسد برخي پيام رسان‌ها چندان قضيه را جدي نگرفته‌اند. به عنوان مثال اپليكيشن محبوب تلگرام بر كدگذاري تأكيد ويژه دارد و آن را يك نكته كليدي مي‌داند ولي غير از كانال‌هاي ارتباطي و استفاده از روبات‌ها خبر ديگري از راهكارهاي جديد آن به گوش نمي‌رسد.

اما شبكه‌هاي اجتماعي همچون فيس بوك اين موضوع را كاملاً جدي گرفته و براي اعمال تغييرات دست به اقدامات گسترده‌اي زده‌اند. فيس بوك كه واتس اپ را در سال 2014 با بهاي 22ميليارد دلار خريداري كرد، هفته گذشته براي نخستين بار سياست حفظ حريم خصوصي اين اپليكيشن را تغيير داد تا بتواند اطلاعات بيشتري را با فيس بوك به اشتراك بگذارد و كمپاني‌هاي تجاري بتوانند به طور مستقيم به كاربران پيام ارسال كنند. برخي شبكه‌هاي پيام رسان نيز در حال سرمايه‌گذاري روي يكديگر هستند به عنوان مثال بتازگي وي چت(WeChat) كه در چين مورد علاقه مردم قرار دارد سرمايه‌گذاري 175ميليون دلاري بر شبكه اجتماعي Hike در هندوستان داشته است. اين همكاري براي هر دو طرف سود دارد چرا كه راه وي چت در هندوستان هموارتر مي‌شود و از سوي ديگر Hike مي‌تواند بر بزرگ‌ترين رقيبش در هندوستان يعني واتس اپ غلبه كند.

به پلتفرم شبكه اجتماعي بريتانيايي Palringo هم كه يك اپ پيام رسان نسبتاً جديد است قابليت‌هاي جديدي افزوده شده و كاربران با كمك آن بازي‌هايي را پيدا مي‌كنند كه بتوان آنها را در قالب گروه‌هاي چت تا 2هزار نفر با هم انجام دهند.

اين تركيب چت و بازي به Palringo كمك كرد تا به يكي از كمپاني‌هاي داراي سريع‌ترين رشد در سال گذشته تبديل شود. اين اپليكيشن 50 درصد درآمدزايي خود را در نتيجه خريد بازي‌هاي درون اپ از سوي كاربران مي‌داند چرا كه همه كاربران يك زبان مشترك يعني بازي را پيش روي خود مي‌بينند و با ساير كاربران ارتباط مي‌گيرند.

نمونه ديگر نيز Wire است كه قابليت چت كردن را با توانايي اجراي ويدئو و انيميشن‌هاي كوتاه(gifs) يوتيوب، تركيب كرده و در ميان ساير شبكه‌هاي اجتماعي بسيار موفق بوده چرا كه هر ماه حداقل 200هزار كاربر راجذب مي‌كند و بر حفظ حريم خصوصي بسيار تأكيد دارد. حالا ديگر علاوه بر كاربران معمولي، اپليكيشن‌هاي مربوط به دنياي تجاري نيز شكوفا شده‌اند به عنوان مثال Intercom يك پلتفرم پيام رسان با جنبه تجاري است هرچند كاربران معمولي نيز از آن بهره مي‌برند.اين اپ پيام رسان با 13هزار كسب و كار و نيز بيش از يك ميليارد كاربر كار مي‌كند.

يك اپليكيشن ديگر با نام Lisn نيز در راستاي اعمال تغييرات مورد نياز در شبكه‌هاي پيام رسان، با قابليت‌هايي جديد پا به عرصه وجود گذاشته است. با كمك اين اپليكيشن علاوه بر اينكه براحتي مي‌توانيد با دوستان خود چت كنيد در پخش موسيقي هم گامي بزرگ برداشته شده است. با كمك اين اپ جديد مي‌توانيد همزمان با دوست خود به يك موسيقي گوش دهيد و هيچ اهميتي هم ندارد كه چقدر از يكديگر فاصله داريد درست مانند اينكه يك هدفون را با يكديگر به اشتراك گذاشته باشيد چرا كه موسيقي از طريقSoundCloud يا Spotify به اشتراك گذاشته مي‌شود. حتي آهنگ مورد علاقه خود را مي‌توانيد در كتابخانه اسپاتيفاي يا SoundCloud ذخيره كرده و سپس آن را به اشتراك بگذاريد. تا حدود 130ميليون قطعه موسيقي را مي‌توانيد از اين اپ به اشتراك گذاشته و ذخيره كنيد.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها