به گزارش پایگاه 598 به نقل از صبحانه، یکی از وعده ها و تاکیدات صورت گرفته پس از
برجام، نوسازی و تحول در صنعت هوایی کشورمان بود که اگرچه قراردادها و
تفاهم نامه های مختلفی برای آن به امضا رسیده، اما همچنان سنگ اندازی ها و
کارشکنی های طرف غربی، اجازه ورود پرنده های جدید به کشورمان را نمی دهد.
البته
در کنار خرید هواپیماهای جدید، موضوع تهیه بالگردهای جدید نیز مورد توجه
مسئولان قرار گرفت و وعده هایی درباره خرید تعدادی بالگرد جهت استفاده در
ناوگان امداد و اورژانس کشورمان مطرح شد که به نظر می رسد واردات این نوع
بالگردها، بی سر و صدا آغاز شده است.
بر اساس آخرین جلسه کمیته ماده
1 در مردادماه امسال، مقرر شده است با درخواست جمعیت هلال احمر برای
واردات 6 فروند بالگرد BELL 412 EP موافقت شود که این موضوع با عنایت به
نامه شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران بوده است. در این کمیته که
نمایندگان بانک مرکزی، اتاق تعاون، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اتاق
بازرگانی ایران، سازمان مدیریت، وزارت جهادکشاورزی و معاون وزیر صنعت (به
عنوان رییس کمیته) حضور دارند، مواردی چون واردات ماشین آلات مستعمل جهت
راه اندازی خط تولید، ماشین آلات خاص که قابلیت ساخت داخلی ندارند و سایر
اقلام مورد نیاز برای کشور پس از استعلام از عدم امکان ساخت داخل، مجوز
ورود به کشور را اخذ می کنند.
بل ۴۱۲ یک بالگرد نیمه سنگین ساخت
کارخانهٔ بل متعلق به کشور آمریکا است که نخستین نمونه های آن در اوایل سال
1980 میلادی به پرواز درآمد. در حقیقت این بالگرد، تجهیز هلیکوپتر بل 212
به دو موتور توربینی و یک پروانه اصلی چهار تیغه ای بود که 412 نام گرفت.
بل
412 از بزرگترین هلیکوپترهای نیمه سنگین فعال در ناوگان ایران خواهد بود
که 3159 کیلوگرم وزن دارد و دو خلبان و 13 مسافر ظرفیت آن است که با یک بار
سوخت گیری 663 کیلومتر پرواز می کند. حمل مسافر و مجروح در مناطق خشکی و
دریا، قدرت پایداری زیادی و قابلیت پرواز در شب از جمله ویژگی های این
هلیکوپتر است.
خرید بالگرد بل
با توجه به اینکه تاکنون عمده
بالگردهای امدادی کشورمان از نوع روسی بوده و تعدادی از بالگردهای بل
هوانیروز نیز به صورت ادواری با بخش های امدادی کشورمان همکاری می کردند،
به نظر می رسد با خرید این بالگردهای جدید، نگاه بخش هوایی هلال احمر نیز
از روسیه به سمت بالگردهای آمریکایی و غربی تغییر کرده است.