کد خبر: ۳۹۰۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
بولتن نیوز: انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی کمتر از 25 روز دیگر برگزار می شود که با توجه به فضای داخلی کشور و همچنین اتفاق های بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این روزها که گام به گام که به نهمین دوره انتخابات مجلس نزدیک می شویم بار دیگر نیروها و تشکل های سیاسی با آرایش و صف بندی های جدیدی وارد عرصه رقابتی انتخابات شده اند و تلاش می کنند کرسی های بیشتری از بهارستان را به دست آورند.

اما رعایت برخی نکات اساسی در انتخابات از سوی نامزدها، احزاب و گروه های سیاسی بسیار مهم است که حجت الاسلام سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به آنها اشاره کرده است.


 

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:


انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال جاری برگزار می شود؛ ارزیابی شما از این انتخابات چیست و این انتخابات چه پیام هایی به همراه دارد؟

انتخابات یک امر ملی است و ما باید به این نکته توجه کنیم که هر انتخاباتی که برگزار می شود پیام هایی را در متن خود به همراه دارد و حضور مردم پای صندوق های رأی تنها ظاهر انتخابات است و موضوع اصلی درک پیام های انتخابات است.

 

نخستین پیام انتخابات حضور حداکثری مردم در صحنه و مستحکم تر کردن رابطه خود با نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ با توجه به این که مردم نظام را جزئی از خانواده خود می دانند در مسائل مربوط به آن نیز حساس هستند و در انتخابات حضور پیدا می کنند.

 

پیام دوم انتخابات قصد مردم برای سهیم شدن در اداره کشور است؛ البته این موضوع که مردم می خواهند در اداره کشور خود سهیم باشند بسیار مبارک است و مسئولان باید روی این پیام انتخابات تمرکز کرده و توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

 

در این میان نیز افرادی وجود دارند که در انتخابات شرکت نمی کنند و این افراد به طور طبیعی سهمی در اداره کشور نخواهند داشت.

 

سومین پیامی که انتخابات در ایران دارد نوعی دلگرمی به مسئولان و دوستداران نظام و البته هشداری به دشمنان انقلاب است و این پیام است که مردم با نظام اجین شده اند و هرگز به دشمنان اجازه دخالت در امور داخلی کشور را نخواهند داد.

 

در آستانه برگزاری انتخابات تغییر فضای عمومی کشور و ایجاد فضای سیاسی را چطور ارزیابی می کنید؟ برای کنترل این فضا چطور باید عمل کرد؟


با نزدیک شدن به هر انتخاباتی در ایران یک فضای سیاسی در جامعه ایجاد می شود و با توجه به حضور احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات و اهمیت بالای آن مردم نسبت به آن حساس می شوند؛ این فضای حساس بر بخش های مختلف و حتی بر رفتار افراد نیز تحت تأثیر می گذارد و مدیران باید با برنامه ریزی دقیق آن را مدیریت کنند.

 

رقابت در انتخابات بسیار شدید است و بسیاری از احزاب و گروه های سیاسی و طرفداران آنها برای جمع آوری رأی سرمایه گذاری می کنند و البته در این میان افراد نا آگاهی نیز وجود دارند که شخصیت افراد را تخریب می کنند و قصد دارند با این کار رأی بیشتری را به دست آوردند که این کارها خلاف قانون است و فضای داخل کشور را ملتهب می کند.

 

مسئولان و مدیران باید در این شرایط فضای سیاسی جامعه را مدیریت کنند؛ در این مدیریت رسانه ها نقش بسیار مؤثری را ایفا می کنند و باید برای آرام کردن فضا مدام به گروه های سیاسی توصیه کنند و با استفاده از تریبون های عمومی نقش مؤثری را در آرام کردن فضای سیاسی اجرا کنند.

 

رعایت اخلاق انتخاباتی در انتخابات پیش رو را چطور ارزیابی می کنید؟

 

رعایت اخلاق انتخاباتی بسیار مهم است؛ انتخابات مجلس رقابتی است که در متن آن رفاقت وجود دارد.

متأسفانه در برخی محیط ها مشاهده می شود که پس از کسب رأی از سوی یک نامزد، طرفداران نامزدهای دیگر درگیری ایجاد کرده و حتی این درگیری ها تا انتخابات بعدی نیز ادامه دارد.

 

متأسفانه مشاهده می شود که نامزدی بعد از کسب رأی اطرافیان نامزدهای دیگر که در سمت های مدیریتی قرار دارند و البته مدیران لایقی نیز هستند را از کار برکنار می کنند که این موضوع به هیچ عنوان پسندیده نیست.

 

عده ای پس از کسب رأی بر سر منافع ملی و عمومی کشور با دوستان خود معاملاتی را انجام می دهند این که موضوع نیز پسندیده نیست.

 

متأسفانه در برخی محیط ها درگیری هایی پس از انتخابات به وجود آمده است که در سال های گذشته حتی این درگیری ها با جان باختن عده ای از طرفداران نیز همراه بوده است.

 



فضای انتخاباتی فضای خاصی است و بسیاری از مسائل و مشکل ها قابل شناسایی و برطرف شدن است؛ در این زمان توجه مردم به رسانه های دو چندان است و رسانه ها و اصحاب فرهنگی کشور می توانند نقش مؤثری را در آرام کردن فضا داشته باشند.

 

رهبر معظم انقلاب موضوع اصلاح الگوی مصرف را مطرح فرمودند و نامزدهای انتخاباتی باید در انتخابات پیش رو افزون بر رعایت اخلاق انتخاباتی باید با در نظر گرفتن موضوع مطرح شده از سوی رهبری از اسراف کردن خودداری کنند؛ مردم نیز نبایئد به نامزدهایی که اسراف می کنند رأی دهند.

 

راهبردهای دشمن برای ضربه زدن به انتخابات مجلس نهم چیست؟ راه های مقابله با راهبردهای دشمنان را تشریح کنید؟

 

با نگاهی به انقلاب های مخملی که در سال های گذشته در کشورهای مختلف صورت گرفته است به این موضوع می رسیم که تمام این انقلاب ها در انتخابات صورت گرفته است؛ لذا دشمن همواره برای چنین فضاهای سیاسی برنامه دارد و برای بر هم زدن فضای انتخابات برنامه زیری کرده است.

 

نکته قابل توجه این است که ایران با کشورهایی که در آنها انقلاب مخملی رخ داده است تفاوت دارد؛ مردم ایران هوشیار هستند و فعالیت آنها حول تصمیم ها و فرموده های مقام معظم رهبری است.

 

رهبر معظم انقلاب تسلط، مدیریت و تدبیر بسیاری دارد و تمام دسیسه های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب را پیش بینی می کنند و به اطلاع مردم می رسانند؛ اما با این حال دشمن نا امید نیست.

 

دشمن در جریان فتنه سال 88 برای رسیدن به اهداف خود روی نزدیک ترین نیروهای نظام سرمایه گذاری کرد و ضربه هایی وارد کردند؛ اما هدایت رهبری و شخنان ایشان در خطبه 29 خرداد 88 و همچنین 9 دی ماه پاسخی به دشمنان بود.

 

هم اکنون رسانه های ایران باید به موضوع انتخابات مجلس بپردازند و اصل این انتخابات را تحلیل کرده و از بی راهه رفتن آن جلوگیری کنند.

 

گروه های سیاسی و نحوه فعالیت آنها نیز می توانند نقش مؤثری در مقابله با ترفندهای دشمنان داشته باشند؛ احزاب و گروه های سیاسی باید درباره فعالیت خود توجیه شده باشند و طرفداران خود را نیز کنترل کرده و از سوءاستفاده دشمنان جلوگیری کنند.

 

نباید بر نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات نظارت گسترده وجود داشته باشد؟

 

کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور باید فعالیت احزاب را در انتخابات مجلس نهم زیر نظر گرفته و پس از انتخابات به طور دقیق فعالیت آنها را تحلیل کند.

 

البته نقش شورای نگهبان در نظارت بر فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی بسیار پررنگ است؛ نظارت شورای نگهبان تنها در روز رأی گیری نیست و چند ماه قبل از انتخابات نظارت شورای نگهبات آغاز می شود.

 

شورای نگهبان باید باید با تمام رفتارهای غیر اخلاقی نامزدها از جمله تبلیغ های زود رس، خریدن رأی و استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات برخورد کند.

 

موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که

نامزدهایی که وعده هایی می دهند که با امکانات کشور سازگار نیست لیاقت رفتن به مجلس را ندارند و به نظام ضربه وارد می کنند و شورای نگهبان باید با این موضوع نیز برخورد کند.

 

نکته دیگر درباره شورای نگهبان این است که این نهاد نظارتی باید عملکرد نمایندگان مجلس که نامزد حضور مجدد در مجلس شده اند را نیز بررسی کند و از ورود نمایندگانی که به آیین نامه داخلی مجلس تعهد نداشته اند و یا غیبت های فراوانی داشته اند و با تأخیر های خود بارها جلسه علنی مجلس را از حد نصاب انداخته اند، به انتخابات جلوگیری کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها