کد خبر: ۳۸۹۲۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه جوان نوشته است: به فاصله دو روز از اعلام وزير جهاد كشاورزي مبني بر اينكه ميزان ذخيره گندم از 18 روز به شش ماه افزايش پيدا كرد، ناگهان رئيس‌جمهور در توئيتي كه از سخنان خود در استان كهگيلويه و بويراحمد انتخاب كرده بود، اين آمار را با افزايش 520 روز ذخيره اضافي 700 روز ( حدود دو سال) اعلام كرد.


وزير جهاد كشاورزي در گفت وگو با روزنامه رسمي دولت (ايران) اعلام كرده بود: در سال ۹۲ هنگامي كه دولت يازدهم سر كار آمد، ذخاير استراتژيك گندم از چند صد هزار تن تجاوز نمي‌كرد كه براي مصرف تنها ۱۸ الي ۲۱ روز كشور بود و اين يك شرايط بحراني محسوب مي‌شد اما اكنون بيش از ۱۳ ميليون تن گندم در سيلوهاي كشور ذخيره شده است و ذخاير استراتژيك ما از ۱۸ روز به بيش از شش ماه افزايش پيدا كرده است. 
 
با اين حال روز گذشته دكتر روحاني در توئيت خود چنين نوشت: «امروز به ميزان ۷۰۰ روز مصرف كشور، ذخيره گندم داريم. درحالي‌كه در روز تشكيل اين دولت، ذخيره ما فقط براي ۱۸ روز بود!»

البته در صحت ذخيره گندم به اندازه 18 روز در دولت قبل هم به شدت ترديد است و دولتمردان قبلي نيز آن را تكذيب كرده‌اند. با اين حال افزايش آمار ارائه شده از سوي دكتر روحاني به طرز تحير‌آوري چند برابر آمار اعلامي وزير دولت يازدهم است.  البته برخي از آگاهان به استناد گندم‌هاي حمل شده با كشتي‌هاي بين‌المللي به ايران كه تقريباً از اسفند‌ماه سال قبل قابل‌رصد بوده، معتقدند كه ورود ميليون‌ها تن گندم به رغم ممنوعيت واردات از سوي خود دولت و ما‌به‌ازاي نفت صادراتي پس از برجام كه پولي براي آن دريافت نمي‌كنيم، انجام شده است.  
 

بر اساس محاسبه‌اي ساده آمارها بيانگر ورود بيش از 5 ميليون و 390 هزار تن گندم از اسفندماه تاكنون هستند و اين واردات در حالي صورت گرفته است كه دولت بر اساس مصوبه، ورود گندم به كشور را از يك ماه قبل از آن ممنوع اعلام كرده بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
نصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
ما همیشه، حتی در زمان جنگ که فقط گندم از چابهار میومد، ذخیره استراتژیک (اندازه مصرف 6 ماه) رو داشتیم. ضمناً آستانه خودکفایی گندم بین 9 تا 10 میلیون تن متغیره و مازاد تولید به اضافه مقداری واردات گندم کیفی (با کیفیت مناسب برای نانوایی) به عنوان ذخیره استراتژیک در سطح سیلوهای استان ها است.
پاسخ
سوری
-
۱۶:۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
دولت راستی آزمای ملت نحیف و درکانده اشتباه نمیکند جون عادت کرده اند بزرگنمائی کنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها