کد خبر: ۳۸۸۸۸
زمان انتشار: ۲۰:۵۰     ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به نزول تدریجی قرآن گفت: قرآن با توجه به آیه شریفه «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» شفا است و معصیت ها و گناهان هم بیماری و مرض هستند. با توجه به این که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله طبیب است و قرآن هم به صورت تدریجی نازل می شود تا نسخه های دردها و امراض یکی پس از دیگری مورد عمل قرار گیرد.

وی ادامه داد: قرآن در هنگام نزول به صورت تدریجی نازل شده و اکنون که به دست ما رسیده، یک کتاب تجربه شده است و برای ما قابل استفاده می‌باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به فراز «تبرنا تتبیرا» در آیه 39 سوره مبارکه فرقان گفت: تِبر به معنای بُراده و ریزه های آهن است. یعنی کسانی را که آیات و رسل را تکذیب کردند ریز و پودر کردیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «ولقد أتوا على القریة التی أمطرت مطر السوء أفلم یکونوا یرونها بل کانوا لا یرجون نشورا» خاطر نشان کرد: شهری که ساکنانش به عذاب الهی دچار شده و فقط ویرانه‌ای از آن باقی مانده است در مسیر کاروان حجاز و شام بوده و کفار در هر سفر به شام دو مرتبه آن را می دیدند (موقع رفت و موقع برگشت) ولی عبرت نمی‌گرفتند.

وی افزود: منشأ این که فقط تماشا می کردند و عبرت نمی گرفتند، این است که زندگی را با رسیدن مرگ تمام شده می دیدند و به قیامت معتقد نبودند اما مؤمن معتقد است که زود یا دیر به قیامت می رسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: راه، معصوم است و این رونده است که گاهی اشتباه می کند. دستور به تأمل، تدبر و تعقل برای همین است که راه وجود دارد و صراط مستقیم است که ما را به مقصد می رساند. اگر رونده، راه را درست طی کرد به مقصد می رسد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و إذا رأوک إن یتخذونک إلا هزوا أهذا الذی بعث الله رسولا» خاطر نشان کرد: استهزاء کفار نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر جهان بینی غلطی بود که داشتند. خیال کردند بعد از مرگ خبری نیست، رابطه خدا و انسان قطع است و اگر رسالتی هست فرشته باید عهده دار آن باشد. برای همین وقتی به حضرت می رسیدند او را مسخره می کردند و می گفتند می گوید با خدا ارتباط دارد. انبیای دیگر هم همین طور مورد استهزاء قرار می گرفتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها