جايگاه امامت
در فراز ابتدايي اين خطبه حضرت درباره جايگاه و ارزش امامت ميفرمايد:
«...إِنَّ الْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْنا...»؛ يعني
مقولۀ امامتداراي ارزشي بلند و شأني رفيع است. حضرت در اين فقره به داستان
حضرت ابراهيم اشاره كرده و با اشاره به آيۀ ﴿ لا يَنالُ عَهْدِي
الظَّالِمينَ﴾، بيان ميدارند كه امامت به ظالمان نميرسد و با اشاره به
آيۀ ﴿ وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ نافِلَةً وَ كُلاًّ جَعَلْنا
صالِحينَ﴾ (الانبياء/ 72)، از لزوم صالح بودن امام خبر ميدهند.
نصب الهي امام
امام رضا (ع) در فرازي از خطبه ميفرمايد : «رَغِبُوا عَنِ اخْتِيَارِ
اللَّهِ وَ اخْتِيَارِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَهْلِ بَيْتِهِ إِلَى
اخْتِيَارِهِمْ وَ الْقُرْآنُ يُنَادِيهِمْ»، مردم از انتخاب خدا، رسول(ص) و
اهلبيت پيامبر(ص) رويگردان شده و به انتخاب خودشان تمايل پيدا كردند، در
حاليكه قرآن آنان را فرا ميخواند.(عيون أخبارالرضا، ج1، ص216). امام
(ع) در اينجا به آيات متعددي از قرآن اشاره ميكنند كه در آن بر عمل به
دستور خدا و پيامبر(ص) تأكيد شده است كه از جملۀ آن آيات در ذيل آمده است:
الف: ﴿ وَ رَبُّكَ يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ يَخْتارُ ما كانَ لَهُمُ
الْخِيَرَةُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾، و پروردگارت
آنچه را بخواهد ميآفريند و [آنچه را بخواهد] بر مىگزيند، براى آنان [در
برابر اراده او در قلمرو تكوين و تشريع] اختيارى نيست منزّه است خدا و
برتر است از آنچه براى او شريك مىگيرند. (قصص/68)
ب: ﴿ وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً﴾، و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد هنگامى كه خدا و پيامبرش كارى را حكم كنند براى آنان در كار خودشان اختيار باشد و هركس خدا و پيامبرش را نافرمانى كند يقيناً به صورتى آشكار گمراه شده است. (الاحزاب/36)
نكوهش غاصبان خلافت
در فراز پاياني اين خطبه حضرت به نكوهش خداوند دربارۀ غاصبان خلافت و تجاوز
از حق و كنار گذاشتن انتخاب الهي توسط ايشان را يادآور ميشود و
ميفرمايد: «...فَذَمَّهُمُ اللَّهُ وَ مَقَّتَهُمْ وَ أَتْعَسَهُم...»،
«... خداوند آنها را نكوهش كرد، دشمن داشت و تباهى داد...». حضرت در اينجا و
در اهميت اين امر به چند آيه قرآن از جمله آيات50 سورۀ مباركۀ قصص، آيۀ8
سورۀ محمد(ص) و آيۀ35 سورۀ غافر، كه اين رفتار قرآني امام رضا (ع) در هر
مسئلهاي درسي عظيم براي پيروان آن حضرت است تا ما نيز با الگوبرداري از
سيرۀ عملي و رفتاري آنان، قرآني رفتار كنيم كه اين به رضاي خود نيز بسيار
نزديك است.
اوصاف امام
امام رضا (ع) در فرازي ديگر از اين خطبه ميفرمايند: «فَهُوَ مَعْصُومٌ
مُؤَيَّدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ قَدْ أَمِنَ مِنَ الْخَطَايَا وَ الزَّلَلِ
وَ الْعِثَارِ ...»، ايشان اين چنين صفات و امتيازات خاص امام را ياد آور
ميشوند و پس از آن در مقام تعليل، آيۀ4 سوره جمعه را اقتباس ميكنند تا
مبرهن سازند كه علت اين امتيازات، «بخشش و كرم الهي» است، ﴿ ذلِكَ فَضْلُ
اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ﴾، پس او
(امام) معصوم، تاييد شده با توفيق الهي و عاري از هرگونه عيب و نقصي
هستند، «و اين فضل خداست كه به هر كس بخواهد مىدهد و خداوند داراى فضلى
بزرگ است.
سرانجام منحرفان از امامت
حضرت در فرازي از اين خطبه به ترسيم سرانجام كساني كه براي خود پيشوايي غير
معصوم و غير الهي برگزيدند و نيز به نفرين آنان كه با انحراف در مسير
امامت، معضل زشت و ناپسندي را در جامعه ايجاد كردند، ميپردازد و اين چنين
ميفرمايد: «...مَنَّتْهُمُ الْأَبَاطِيلَ فَارْتَقَوْا مُرْتَقًى صَعْباً
دَحْضاً تَزِلُّ عَنْهُ إِلَى الْحَضِيضِ أَقْدَامُهُمْ رَامُوا إِقَامَةَ
الْإِمَامِ بِعُقُولٍ حَائِرَةٍ بَائِرَةٍ نَاقِصَةٍ وَ آرَاءٍ مُضِلَّةٍ
فَلَمْ يَزْدَادُوا مِنْهُ إِلَّا بُعْداً»؛ «آرزوي بيهوده ميبرند و به
گردنه بلند و لغزانندهاى گام نهادهاند كه آنها را به زير پرتاب ميكند،
ميخواهند با عقل نارساى خود و به رأى گمراهكنندۀ خود امامى برگزينند،
بنابراين جز دورى از راه حق چيزي نصيبشان نميشود...».
در اين فراز با اقتباس از آيات قرآن كه
مبتني بر سياق نفرين و نكوهش است، نوعي تطبيق ميان منحرفان در مسير ولايت و
امامت با منصرفان و چشم پوشان از حقيقت در كلام خداوند كه به نوعي داراي
ويژگي مشتركاند، انجام شده است كه از جمله آيات آن در ذيل آمده است:
الف) ﴿ ... قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ﴾ (التوبه/30)، خدا آنان را بكشد؛ چگونه [از حق] بازگردانده ميشوند؟
ب) ﴿ ... قَدْ ضَلُّوا ضَلالاً بَعيداً﴾ (النساء/ 167)؛ بيترديد به گمراهى دور و درازى دچار شدهاند.
ايشان در جايي ديگر تشبيهي از ماجراي سقفه ارائه ميكنند و ميفرمايند: «تَعَدَّوْا وَ بَيْتِ اللَّهِ الْحَقَّ وَ نَبَذُوا»، قسم به خانه خدا كه از حقّ تجاوز كردهاند. امام رضا (ع) در قالب نكوهش و سرزنش با اقتباس از سه آيۀ قرآن، گروهي كه ماجراي سقيفه و فاجعه غصب خلافت را به وجود آوردند را به يهودياني كه همواره به تكذيب پيامبر ميپرداختند، تشبيه كردهاند و به آيات ﴿ كِتابَ اللَّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ﴾، (البقره/ 101)، ﴿ هُدىً وَ شِفاءٌ بَعيدٍ﴾، (فصلت/44) ﴿ وَ كَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ﴾ (القمر/3) نيز اشاره داشتند. قسم به خانۀ خدا كه از حقّ تجاوز كردهاند، و كتاب خدا را به پشت سر انداختهاند و گويا هيچ نمىدانند!» در كتاب خدا، «شفا و هدايت» است، اين در حالي است كه آنان آن را كنار گذارده و از هواى نفس خود پيروى كردهاند، لذا خداوند آنان را نكوهش كرده و مورد نفرت و غضب قرار داده و سپس هلاك كرده است.
همسويي امامت با نبوت
امام رضا (ع) در فرازي از اين خطبه ميفرمايند :«وَ يَدْعُو إِلَى سَبِيلِ
رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»، و با حكمت، پند
نيكو و برهان رسا مردمان را به راه پروردگار مىخواند، اين فراز، اقتباسي
از آيۀ ﴿ ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ
الْحَسَنَةِ﴾ (النحل/125) است كه ناظر به چگونگي انجام مأموريت پيامبر (ص)
است. امام رضا (ع) در اينجا با تغييرات ساختاري (تبديل فعل امر به غايب) با
انگيزۀ جرح و تطبيق، اين نكته را بيان ميدارند كه ائمه معصومين (ع) مانند
رسول خدا با گفتار حكيمانه و مواعظ و نصايح متقن و روشن، خلق خدا را به
سوي حق رهنمون ميسازند.
امام رضا (ع) در فراز ديگري، امام را به چراغي فروزان و ستارهاي راهنما تشبيه ميكنند و ميفرمايند «الْإِمَامُ … وَ السِّرَاجُ الزَّاهِرُ … وَ النَّجْمُ الْهَادِي فِي غَيَاهِبِ الدُّجَى»، «امام، چراغ درخشان و ستارۀ راهنما در دل تاريكيها است. قرآن كريم نيز از پيامبر اكرم (ص) به عنوان «سراج منير» تعبير ميكند: ﴿ وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً﴾، (الاحزاب/ 46)؛ «و تو را دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم.
با نگاهي به خطبه معروف امام رضا (ع) دربارۀ امامت، در مييابيم اين خطبه با تعابير و مفاهيم والاي قرآن، پيوندي عميق دارد و امام (ع) براي بيان ابعاد و زواياي گوناگون امامت، از واژگان، تعابير و مفاهيم قرآني به صورت گسترده استفاده يا به عبارتي، اقتباس كردند و اين مسئله باعث عمق معاني و تأثيرگذاري مضاعف كلام ايشان شده است.
مهمترين و شايد بيشترين كاربرد اين وامگيريها در كلام امام رضا (ع)، تطبيق عبارت قرآني بر مصاديقي جديد و غير از مصاديق به كار رفته در آيات است، امام (ع) در اين اقتباسها بيشتر به آياتي كه به پيامبر اكرم (ص) مربوط ميشود، بهره جستهاند. چقد رفتار امام رضا (ع) در قرآن محور بودن و قرآني رفتار كردن زيباست و چقدر زيباتر است وقتي ما به عنوان محبان و شيعيان آنان در مسير بهرهمندي از الگويي الهي، رفتاري قرآني در قبال موضوعات و مسائل مختلف نشان دهيم كه نتايج شگرفي را به دنبال خواهد داشت.
ـ اين مطالب تلخيصي از مقالۀ «اقتباسها و استنادهاي قرآني امام رضا (ع) در حديث امامت» نوشتۀ دكتر فتحيه فتاحيزاده؛ حسين افسردير؛ عصمت رحيمي، چاپ شده در مجله پژوهشنامه معارف قرآني، سال6، شماره21، تابستان 1394 است.