کد خبر: ۳۸۸۴۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
عضو هیأت‌ علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: برخی از تمدن‌ها مانند تمدن غرب، وامدار تمدن اسلامی هستند؛ تمدن اسلامی غنای بسیار زیادی دارد و با توجه به بستر فضای مجازی، باید در این زمینه گفتمان سازی را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حمید حکیم چهارشنبه شب در نشست فرصت تاریخی انقلاب اسلامی و نقش فضای مجازی در ساخت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: تا شناخت کاملی از یک موضوع نداشته باشیم نمی‌توانیم در مورد آن تصمیم بگیریم و فعالیت کنیم.

وی با برشمردن ویژگی‌های فضای مجازی، بیان کرد: بی‌مکانی فضای مجازی نخستین ویژگی آن است؛ فضای مجازی همه مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است و دیگر هیچ مرز جغرافیایی در فضای مجازی تعریف نمی‌شود؛ بی‌زمانی یا انعطاف‌پذیری زمان ویژگی دیگر این فضا است؛ به این معنی که در لحظه می‌توانیم با یک نفر دیگر در هرکجای عالم ارتباط بگیریم؛ کاری که اردوغان در جریان کودتا کرد دقیقاً به‌کارگیری همین عنصر فضای مجازی بود.

این استاد دانشگاه جذابیت را یکی دیگر از ویژگی‌های فضای مجازی دانست و عنوان کرد: جذابیت فضای مجازی، پیر و جوان را جذب می‌کند؛ اما باید دقت داشت که این فرصت تبدیل به یک تهدید نشود؛ فضای مجازی کاربرپسند است؛ یعنی کاربران خیلی راحت به آنچه می‌خواهند می‌رسند؛ سرعت‌بالای فضای مجازی یکی دیگر از ویژگی‌ها است که سرعت عمل ما را در بسیاری از موارد افزایش داده است؛ همین سرعت‌بالا در انتقال اطلاعات باعث افزایش سرعت ارتباطات و حجم آن‌ها شود.

وی تأثیرگذاری فضای مجازی را ماحصل همه این ویژگی‌ها دانست و مطرح کرد: یک شایعه، راست یا دروغ، به‌سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ قیمت کالاها به‌واسطه همین فضای مجازی، بالا و پایین می‌رود؛ در حین کار با فضای مجازی، ناخودآگاه حس هوشمند بودن فضای مجازی به ذهن افراد خطور می‌کند؛ از قابلیت‌های دیگر فضای مجازی، اجتماع سازی و شبکه‌سازی آسان بین افراد با اهداف مشترک است.

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی، اینترنت را یک ابزار نفوذ قدرت دانست و در ادامه گفت: مسئله‌ای که در دهکده جهانی مطرح می‌شود این است که غربی‌ها می‌گویند آنچه ما به‌عنوان ارزش ارائه می‌کنیم را قبول کنید و از ارزش‌های خود دست‌بردارید؛ این موضوع در واقع همان تأثیرگذاری بر فضای مجازی است.

وی در ادامه گفت: تمدن مربوط و محدود به یک مرز جغرافیایی نیست؛ در تمدن‌سازی باید بیشتر تأثیرگذار و کمتر تأثیرپذیر باشیم؛ برخی از تمدن‌ها مانند تمدن غرب، وامدار تمدن اسلامی هستند؛ تمدن اسلامی غنای بسیار زیادی دارد و با توجه به بستر فضای مجازی، باید در این زمینه گفتمان‌سازی را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.

حکیم، فضای مجازی را یک شمشیر دو لبه دانست و تصریح کرد: تمام ویژگی‌هایی که برای فضای مجازی مطرح شد در واقع به‌نوعی هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود؛ بستگی دارد که چگونه بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم؛ فضای مجازی آن‌قدر مهم است که مقام معظم رهبری، اهمیت آن را همچون انقلاب اسلامی می‌دانند؛ بعد پنجم جنگ‌های آینده بعد سایبری است؛ باید قدرت تأثیرگذاری در فضای مجازی را در دست بگیریم.

وی لزوم ایجاد جذابیت در فضای مجازی را وابسته به بکار گیری یک سری شگردها دانست و گفت: باید از ویژگی‌های ترغیب‌کننده در بحث ایجاد جذابیت استفاده کنیم؛ نقاط ضعف خود در بحث تولید محتوا، زیرساخت‌ها و خدمات را باید بشناسیم.

حکیم متذکر شد: متاسفانه به بحث عدم امنیت در فضای مجازی توجهی نمی‌شود و خانواده بدون هیچ کنترل و نظارتی، فرزندان خود را در فضای مجازی رها می‌کنند.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به بی‌نظمی و ناهماهنگی بین سازمان‌های مسؤول در بحث فضای مجازی، بیان داشت: همین بی‌نظمی‌ها سبب شده است که نیاز و ذائقه جامعه هدف را نشناسیم؛ نه‌تنها شناخت ذائقه جامعه هدف مهم است که باید ذائقه‌سازی نیز کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: با سرعتی که شبهات مطرح می‌شود توانایی پاسخگویی به آن را نداریم؛ اگر ندانیم ترفند دشمن چیست؛ نمی‌توانیم راهکار مقابله با آن را نیز بشناسیم؛ مشکل اینجاست که سواد رسانه‌ای نداریم؛ به نقش کاربران در فضای مجازی ایمان نداریم؛ همان فضای مجازی که در سال 88 مردم را به خیابان کشاند؛ در ترکیه نیز مردم را به خیابان‌ها کشاند.

حکیم با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه، میزان نفوذ اینترنت است گفت: نیاز به یک مدیریت جدی‌تر در فضای مجازی داریم؛ اعتیاد به جنبه سرگرمی فضای مجازی سبب هدر رفت سرمایه مادی و معنوی می‌شود.

وی عادی شدن اختلاط ناهمگون در فضای مجازی را خطرناک دانست و گفت: در فضای مجازی مکانیسم‌های امنیتی رعایت نمی‌شود؛ نیاز به حرکت فعالانه در فضای مجازی داریم چراکه انفعال و عدم آگاهی کاربران سبب خسران می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها