به گزارش پایگاه 598، عبدالله رضیان در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار
خبر احتمال از رده خارج شدن تیبا و پراید طی پنج سال آینده توسط مدیران
سایپا بعد از فروش هزاران خودرو از طریق تسهیلات بانکی و مقروض کردن مردم
کار درستی بود؟ پاسخ داد: این رفتار، رفتار نادرستی نیست و سایپا غش در
معامله مرتکب نشده است.
نماینده مردم قائمشهر در
مجلس ادامه داد: به نظر بنده اشکالی در این کار نیست چرا که در دنیا هم هر
چند ماه مدلهای جدید به بازار میآید و مدلهای قدیمیتر پس از مدتی از
رده خارج میشود اما لوازم یدکی و خدمات پس از فروش تا سالها بعد عرضه
میشود. متاسفانه در ایران عادت داریم یک خودرو را 30 سال و بلکه بیشتر به
خورد مردم بدهیم، این نگاه باید اصلاح شود.
به گفته
وی، پراید و تیبای سایپا نیز پس از پنج سال به سرنوشت «پیکان» ایرانخودرو
دچار میشوند. با وجودی که سالها از رده خارج شدن پیکان میگذرد اما خدمات
پس از فروش، لوازم یدکی و قطعات این خودرو همچنان توسط اصناف و بخش خصوصی
به مردم عرضه میشود.
وی معتقد است پرداختن به
مسئله فوق، کم اهمیت است و تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازی کشور ندارد چرا
که این صنعت گرفتار چالشهای اساسیتری است.
عضو
کمیسیون صنایع و معادن مجلس تولید خودروهای با کیفیت و ایمن و شفافیت
نداشتن با مردم را مهمترین چالشهای صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود:
در جلسهای که با حضور دو مدیر عامل شرکت خودروسازی داشتم این مطالب را
بیان کردم و تاکید کردم این وضعیت در صنعت خودروسازی کشور باید اصلاح شود.
رضیان
از رده خارج شدن تولیدات قدیمیتر را در سایر صنایع نیز جاری دانست و
افزود: علاوه بر سایپا که تصمیم گرفته با جایگزین کردن خودروهای بهروز، با
کیفیت و ایمن تیبا و پراید را از رده خارج کند در سایر صنایع نیز با وضعیت
مشابهی روبرو هستیم. قطعهسازان و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو و سایر
لوازم صنعتی به صورت طبیعی تا زمانی که بازار داشته باشند لوازم یدکی و
قطعه به بازار عرضه میکنند.
نماینده مردم قائمشهر
در مجلس در عین حال افزایش سطح کیفی محصولات خودروسازان ایرانی را در شان
مردم ایران دانست و یادآور شد: با از رده خارج شدن خودروهای غیرایمن و
بیکیفیت ذائقه مردم نیز به تدریج تغییر کرده و مردم نیز لذت سوار شدن بر
خودروهای بهروز و ایمن را تجربه خواهند کرد.