به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نامه شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاههاي كشور به زنگنه،
دقايقي پيش توسط محمدامين سليمي دبير اين شورا به وزارت نفت تحويل داده
شد.
بنابراين گزارش در اين نامه با طرح 10 مطالبه، صراحتاً از وزير نفت خواسته
شده است جزئيات اصلاح شده قراردادهاي نفتي موسوم به IPC را منتشر كند و به
شايعات و ابهامات پيرامون صوري بودن اين اصلاحات پايان دهد.
در ابتداي اين نامه خطاب به زنگنه آمده است: نامهاي كه مشاهده ميكنيد
پيام بسياري از دانشجويان متعهد و علاقهمند به پيشرفت كشور است كه از سر
دغدغه و نگراني، نسبت به تغيير سيرت نظام و ايجاد وابستگي كشور به خدمتتان
ارسال شده است. در حال حاضر شاهد ارائه مدل جديدي از قراردادهاي نفتي هستيم
كه زيربناي بسياري از اقدامات مهم مربوط به صنعت نفت خواهد شد. جنبش
دانشجويي از آغاز طرح مسئله قراردادهاي نفتي موسوم به ( ipc) نسبت به آن
انتقادات جدي داشت كه در گزارشات مكرر در رسانهها منعكس شد و به گوش شما و
مسئولين رسيد (البته اميدواريم) حال كه مجددا نوبت بررسي آن در هيات دولت
فرارسيده است سوالاتي ذهن دانشجويان را به خود مشغول ساخته است.
در ادامه تاكيد شد: اگر ملت كارفرماست و دولت كارگزار و وكيل مردم پس چرا
قراردادهاي نفتي را محرمانه ميدانيد و اجازه اطلاع مردم براي نظارت را
نميدهيد؟ مگر دانستن حق مردم نبود. مگر رئيس جمهور محترم تاكيد ندارند
فساد در تاريكي رشد ميكند پس چرا فضا را روشن نميكنيد و متن قراردادها
را شفاف نميسازيد تا جلوي فساد و شائبه فساد گرفته شود؟ اين چه رسم
نامبارك و غلطي است كه دائما ملت براي مطالبه حق قانوني خود كه همان اطلاع
از تصميمات ملي است بايد التماس آقايان را بكنند تا در جريان امور تصميمات
ملي قرار بگيرند؟ درحالي كه شبهه مشاركت دادن شركت هاي خارجي در تنظيم
قراردادها زبان به زبان مي چرخد بسيار جاي سوال است كه آيا اجنبي حق دارد
حتي در تنظيم قراردادها مشاركت داشته باشد ولي ملت بايد نامحرم و بيگانه
تلقي شود؟
در قسمت ديگري آمده است: جناب آقاي وزير متاسفانه تجربه پنهانكاريها در
برجام نشان داد كه تصميمات پشت درهاي بسته و حلقههاي چند نفره نتيجهاي جز
بر باد دادن منافع ملي ندارد. اين ملت تا به كي بايد تاوان تصميم گيريهاي
محفلي و پنهاني را بدهد؟ وقتي متن قراردادها را شفاف در دسترس عموم قرار
نمي دهيد و اساسا اجازه تحليل و بررسي نيز داده نميشود ، صحت و سقم اصلاحات
جديد را چگونه و با چه شاخصي بايد سنجيد؟ در چنين شرايطي آيا اينكه گفته
ميشود در اصلاحات جديد صرفا بازي با الفاظ صورت گرفته و اصلاحات صوري است
را نبايد باور كرد؟ شايعه زماني رشد مي كند كه اطلاع رساني آشكار و شفافي
وجود نداشته باشد و همه چيز در پستوها رقم بخورد. آيا رفتار منطقي در دفع
شايعات و شبهات پنهان كاري است يا شفافيت؟ در شرايط پنهان كاري كنوني چرا
نبايد شايعات رواج يابد؟ آيا رفع نگراني از دلسوزان آينده انقلاب اسلامي و
حتي در وهله اول رفع اتهام از خود دولت براي شما كافي نيست كه لا اقل به
اين دليل اقدام بكنيد؟
در ادامه تاكيد شد: حال كه ادعا ميشود قراردادها اصلاح شده است، صراحتا
اعلام كنيد كه قراردادها با همه جزئياتش اصلاح شده است يا كليات مبهم موجود
در مصوبه قبلي هيئت دولت؟ ادعاهاي جنابعالي در صورتي كه متن قراردادها
محرمانه اعلام شده است چگونه قابل راستي آزمايي است؟ امروز كه 6 ماه از
اجراي برجام ميگذرد، مسئولاني كه روزي به دستاوردهاي برجام افتخار ميكردند و
آن را افتخار ملي ميدانستند، يكي پس از ديگري از زير بار مسئوليتش شانه
خالي ميكنند و حرفهاي گذشته شان را فراموش كرده به جاي پاسخگويي در
جايگاه معترض ايستادهاند، آيا اقوال شفاهي شما هيچ اعتبار حقوقي دارد كه
ملت بتواند اطمينان و آرامش خاطر پيدا كند؟ آيا در اين اصلاحات مواردي
همچون شرايط موسوم به اضطراري يا فورس ماژور، بومي سازي شده است كه در
شرايط تحريم اين شركت ها مانند گذشته دست ما را در پوست گردو نگذارند؟
سازوكار جريمه طرف غربي دقيقا چيست؟ آيا همچنان مدت قراردادها به صورت بلند
مدت تا 30 سال كه در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست، است؟
شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي كشور در ادامه خطاب به زنگنه تاكيد
كرد: اگر چنين است جواب دهيد پس چه اصلاحي صورت گرفته؟ آيا همچنان بهره
برداري در دست طرف غربي است؟ كه اگر چنين است عملا حاتم بخشي و خيانت به
ملت است آيا همچنان اختيارات حاكميتي وزارت نفت به طرف خارجي واگذار شده
است؟ اگر چنين است نقض حاكميت ملي صورت گرفته و عملا بايد فاتحه ملي بودن
نفت در ايران را خواند. آيا شركتهاي خارجي در تمامي پروسهها ملزم به
مشاركت دادن شركت هاي ايراني جهت انتقال فناوري شدهاند يا صرفا با
مشاركتهاي 5 تا 10 درصدي شركتهاي ايراني، قصد راضي نگه داشتن منتقدين را
داشتهايد؟ سازوكار اطمينان بخش انتقال فناوري و تقويت شركت هاي ايراني
دقيقا چگونه است؟
در ادامه اين نامه تصريح شد: آيا سبد متنوعي از قراردادها براي ميادين
مختلف ديده شده است يا صرفا براي همه ميادين يك گونه قرارداد تنظيم خواهد
شد. آيا سازوكار شفاف و روشني براي انتخاب شركتهاي ايراني جهت مشاركت با
طرف خارجي ديده شده است كه از رانت و فساد و رشوه در اين قراردادها جلوگيري
به عمل آيد يا همچنان بايد منتظر كرسنت هاي 1 و 2 و 3 و ... باشيم؟ آيا با
پنهان كاريهاي كنوني مي توان اطمينان خاطر از عدم شكل گيري فسادهاي ديگر
داشت؟ بدون شفافيت و بدون منتشر شدن متن قراردادها هيچ رفتار ديگري از
اعتبار و وجاهت حقوقي و قانوني برخوردار نيست و در چنين شرايطي طبيعتا اصل
بر عدم اعتماد به قول شفاهي و مكتوبههاي كلي و مبهم دولتمردان است.
در پايان نامه شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي كشور آمده است: دانشجويان
انقلابي و مسلمان نگران آينده نفتي كشور هستند و از سر دلسوزي و دغدغه
مندي، از شما كه امروز بر كرسي وزارت اين نهاد مهم تكيه زده ايد مطالبه
پاسخي منطقي و اقناع كننده به مطالبات و ايرادات منتقدين اين مجموعه
قراردادها ، شفافيت و تنوير اذهان عمومي را دارند.