انقلاب اسلامى، انقلاب به نام خدا است که با تکیه بر حضور و مشارکت مردم
شکل گرفت و ادامه یافت. امام خمینى رضواناللّه تعالى علیه با اتکا به خدا و
با پشتوانه مردمى انقلاب را رهبرى و الگوى نوین حکومت دینى را بر پایه
نظریه «مردمسالارى دینى» با عنوان «جمهورى اسلامى» به مردم پیشنهاد کرد و
با آراى عمومى نظام جدید مستقر گردید. امروز هم خلف صالح ایشان با همین
مبنا راه امام(ره) را ادامه مىدهند. بر این اساس حضور چشمگیر و حداکثرى
مردم در پاى صندوقهاى رأى، مورد تأکید همیشگى رهبر فرزانه انقلاب اسلامى
حضرت آیةاللّه العظمی خامنهاى بوده است.
نظام جمهورى اسلامى بر
مشارکت عمومى شهروندان در تعیین سرنوشت خویش اصرار دارد و رمز اقتدار ملى
را در اصول مشارکت عمومى و همبستگى ملى مىداند. در این میان مشارکت
انتخاباتى به عنوان جلوهاى از مشارکت عمومى تجربهاى است که با برگزارى
بیش از سی انتخابات و همهپرسى و حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى به منصة
ظهور رسیده است.
اینک در آستانه برگزارى نهمین دوره انتخابات مجلس
شورای اسلامى، نگاهى دیگر به مشارکت عمومى در صحنه انتخابات و همبستگى ملى
در این عرصه و بازخوانى ابعاد موضوع، از اهمیت مضاعف برخوردار است. در
تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری
فراتر از یک گزینش معمول نمایندگان مجلس و یا رئیس قوه مجریه بوده است؛
بلکه با توجه به جایگاه خاص جمهوری اسلامی به عنوان یگانه قطبی که استکبار
ستیزی و عدالتخواهی را در جهان سلطه و سرمایه نمایندگی می کند چشم دوست و
دشمن به انتخابات ایران دوخته شده و مباحث و مناظرات بسیاری را در رسانه
های بین المللی برانگیخته است.
شاید وضعیت حاکم بر انتخابات در
ایران از نظر بازتابهای جهانی در تاریخ نظامهای سیاسی بی سابقه باشد. هر
انتخابات در ایران از نظر کارشناسان و تحلیلگران بین المللی به عنوان عرصه
ای برای ارزیابی اعتبار و مشروعیت نظام تلقی می شود. در واقع حساسیت دشمن
به انتخابات به عنوان مهمترین تجلی مردم سالاری دینی بدان حد است که در طول
تمامی ۴ دهه اخیر تلاش برآن داشته تا انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را
غیررقابتی، نمایشی، هدایت شده و مخدوش و مجالس و دولتهای برآمده از این
انتخابات را فرمایشی و نامشروع جلوه دهد.
دشمنان نظام در راستای
این هدف در زمانهای نزدیک به انتخابات با سیاه نمایی وضعیت اقتصادی و
اجتماعی کشور و طرح شبهاتی مانند مغایرت نظارت استصوابی با حق تعیین سرنوشت
مردم و انتخابات آزاد، سعی در حاکم نمودن فضای یاس و دلسردی بر جامعه و
حتی المقدور کاهش نصاب مشارکت در انتخابات دارند. این سیاستهای خصمانه که
از دیرباز ادامه داشته در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس شدت گرفته است.
در حقیقت شرایط تاریخی حاضر جایگاهی خاص و موقعیتی منحصر به فرد در
جغرافیای سیاسی ایران و منطقه به انتخابات پیش روی مجلس بخشیده است.
انتخابات مجلس در سال ۹۰ همزمان گشته با موج جدید بیداری اسلامی در غرب
آسیا و شمال آفریقا که به جرأت می توان از آن به تحقق گفتمان انقلاب اسلامی
در سطح منطقه تعبیر نمود.
برگزاری شکوهمند این انتخابات می تواند
بار دیگر کارآمدی مدل مردمسالاری دینی را در اذهان ملل مسلمان تثبیت نموده و
موقعیت الگوی جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه را به عنوان یک سیستم متکی
بر ارزشهای بومی و اصیل اسلامی تقویت نماید. این در واقع همان کابوسی است
که قدرتهای استکباری و دول ارتجاعی منطقه را به وحشت می اندازد.
از
سوی دیگر این انتخابات اولین انتخابات پس از فتنة ۸۸ است که طی آن دشمنان
اسلام تلاش نمودند تا رای ۴۰ میلیونی مردم به نظام در انتخابات ریاست
جمهوری را به کام مردم و نظام تلخ نموده و با آشوبهای خیابانی ساز و کار
انتخاباتی و قانونی را در جمهوری اسلامی ایران به بن بست بکشانند. توطئه ای
که خوشبختانه با حضور هوشیارانه مردم در صحنه و رهبری داهیانه حضرت
آیتاللّه العظمی خامنهاى نافرجام ماند و تلاش دشمن و پیاده نظام داخلی آن
برای تخریب وجهه نظام عقیم ماند. با این وجود دشمن سعی بر آن دارد که با
برانگیختن و فعال نمودن بقایایی فتنه حول طرحهای نخ نما و ورشکسته ای چون
تحریم انتخابات بر مشارکت مردم در انتخابات تاثیر منفی بگذارد.
به
موازات طرح شکست خورده تحریم (که در طول تمامی ۳۰ ساله اخیر از سوی دشمن
بکار گرفته شده و ناکارآمدی و عدم تاثیر آن به اثبات رسیده است)؛ مطرح گشتن
مقولة تحریم اقتصادی در جبهة بین المللی در ماههای اخیر از سوی آمریکا و
اروپا را نیز باید به عنوان بخش دیگری از پروژة تخریب دشمن برای سرخورده
نمودن مردم از انتخابات مجلس ارزیابی نمود. هرچند پروژة تحریم اقتصادی از
چند سال قبل کلید خورده بود لیکن تشدید و تسریع آن در ایام منتهی به
انتخابات را باید بیش از پیش در متن و زمینة انتخابات پیش روی مجلس مورد
فهم و تحلیل قرار داد.
در این مجموعه برآنیم تا در آستانه نهمین
دوره انتخابات مجلس با خوشه چینی از گنجینة معارف و تأملات رهبر فرزانه
انقلاب اسلامی به درکی جامع از تهدیدات و فرصتهای پیش روی انقلاب نائل
آییم. مطالعه این مجموعه نشان می دهد که در طول تمامی سالهای اخیر معظمٌ له
در بیانات خویش با اشراف کاملی که بر تمام زوایا و ابعاد توطئه دشمن داشته
اند تمامی سناریوهای احتمالی دشمن در جبهة داخلی و خارجی را پیش بینی
نموده و بدین گونه حجت را بر آنانی که هویت خود را درون خانوادة نظام تعریف
می نمایند تمام کرده اند. باشد تا با دلیل راه قرار دادن اندیشه های معظم
له و تمسک به حبل المتین ولایت در تندباد فتنه ها به سفینة رستگاری راه
یابیم.
* انتخابات به عنوان تجلی مردم سالاری دینی و عامل تقویت نظام
انتخابات
در کشور ما یک حرکت نمایشى نیست. پایهى نظام ما همین انتخابات است. یکى
از پایهها، انتخابات است. مردمسالارى دینى با حرف نمیشود؛ مردمسالارى
دینى با شرکت مردم، حضور مردم، ارادهى مردم، ارتباط فکرى و عقلانى و عاطفى
مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانى
و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردمسالارى، عامل پایدارى ملت ایران
است. اینکه شما توانستهاید در طول این سى سال از نهیب ابرقدرتها نترسید،
اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربهى اساسى به شما بزنند،
اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهاى گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان
میدهند، ناشى از مردمسالارى دینى است؛ این را باید خیلى قدر بدانیم.
انتخابات
سرمایهگذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایهى سنگین و عظیمى
را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛
انتخابات یک چنین چیزى است. ملت ایران سرمایهگذارى عظیمى را میکند،
سپردهگذارى بزرگى را انجام میدهد و سود آن را میبرد. آراء یکایک شما مردم
سهمى است از همان سرمایهگذارى و سپردهگذارى. هر رأیى که شما در صندوق
مىاندازید، مثل این است که یک بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین
میکنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران
بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت
بیشترى خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال میشوند. عظمت ملت ایران
را حضور مردم در انتخابات نشان میدهد؛ انتخابات این است. بنده همواره در
درجهى اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در
این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهورى
اسلامى است. مسئله فقط یک مسئلهى سیاسى و فردى و اخلاقى محض نیست؛ یک
مسئلهى همهجانبه است. انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد.
مهمترین
چیزى که در باب مجلس شوراى اسلامى وجود دارد، این است که این مجلس مظهر
مردمسالارى دینى است. الگویى که نظام اسلامى در خصوص مردمسالارى دینى به
دنیا ارائه داد و در عرصهى سیاست جهانى مطرح کرد، بدون شک تجربهى موفقى
از آب درآمد. آنچه در آن، هم رأى و اراده و شخصیت و خواست مردم در
آیندهسازى جامعه تأثیر دارد، و هم چارچوب این حرکت، ارزشهاى معنوى و الهى
است، همان چیزى است که امروز بشریت نیازمند آن است و از نبود آن دارد رنج
مىبرد. ….. ما ملت ایران آمدهایم معنویت را به شکل جوهرى، اصولى و
ریشهیى - نه به شکل سر بار و تعارفى - در الگوى جدید خود گنجاندهایم.
مردمسالارى دینى، این است. مظهر این مردمسالارى، مجلس شوراى اسلامى است؛
هم «شورا» است، هم «اسلامى» است؛ هم انتخاب مردم است، هم جهتگیرى اسلامى
است، که در اصول متعدد قانون اساسى و در سوگند نمایندگى آشکار است. این
الگو، بىنظیر است. البته طبیعى است که علیه آن تبلیغات کنند - به تعبیر
بازارىها - توى سر جنس بزنند و سعى کنند آن را از چشمها بیندازند و
بىارزش وانمود کنند؛ این یک ترفند شناخته شده است.
در دنیا
عالىترین دستاوردها و میراثهاى فرهنگى یک ملت را گاهى کوچک مىکنند و آن
ملت را از آن دستاوردها بیزار مىکنند؛ در دنیا این کار شناختهشدهیى است؛
اما حقیقت قضیه همین چیزى است که ما آن را حس مىکنیم. مجلس، مهمترین مظهر
مردمسالارى دینى است؛ بنابراین از جایگاه خودتان غفلت نکنید. توجه داشته
باشید اینجا کجاست و مجلس شوراى اسلامى یعنى چه. اهمیت تصمیم و موضعگیرى
را در این مجلس مورد غفلت قرار ندهید. اینجا مرکز و قله و به تعبیرى
ویترین مجموعهى نظام اسلامى است که جلوى چشم قرار دارد .
نویسنده: محمد رضا مجیدی