کد خبر: ۳۸۵۴۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۳۰ تير ۱۳۹۵
کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترک خود بر حمایت کشورش از دولت منتخب مردم ترکیه تاکید کرده است.
به گزارش پایگاه 598، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه شب در مورد تحولات اخیر و کودتای نافرجام این کشور با «باراک اوباما» همتای آمریکای خود تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارس ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه، منابع نزدیک به نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفتند، اوباما با اعلام مخالفت با کودتاچیان گفت: در کنار دمکراسی در ترکیه هستیم.
در این تماس تلفنی در مورد تحقیقات درباره کودتای نافرجام و بازجویی ها از عاملان کودتا گفت و گو شد و اوباما در این مورد قول همکاری داد.
 
رسانه های ترکیه محور اصلی این تماس تلفنی را درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد «فتح الله گولن» رهبر جماعت نور و از مخالفان سرسخت اردوغان که ساکن آمریکاست ارزیابی کرده اند.
دولت ترکیه گولن را رهبر و عامل اصلی کودتای نافرجام جمعه گذشته در ترکیه اعلام کرده است.
 
رئیس جمهوری ترکیه شنبه شب یک روز بعد از کوتای نافرجام گفت: به باراک اوباما می گویم اگر آمریکا شریک راهبردی ترکیه است باید «فتح الله گولن» رهبر گروه تروریستی را تسلیم ترکیه کند.
وی افزود: پیشتر به رئیس جمهوری آمریکا گفته بودم که این مردی که ساکن پنسیلوانیا است٬ در صدد کودتا در ترکیه است ازاین رو وی را به ترکیه تحویل دهید. واشنگتن این درخواست مرا قبول نکرد، حال دوباره می گویم اگر شریک راهبردی ما هستید او را تحویل ترکیه دهید.
 
رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: از آمریکا سوال می کنم شما کدام تروریست را از ما خواستید و ما او را تسلیم شما نکردیم.
 
هفته گذشته مقامات دولت ترکیه خواهان استرداد فوری فتح الله گولن رهبر جماعت نور از آمریکا شدند در مقابل جان کری وزیرامورخارجه ترکیه گفت: در خواست استرداد گولن باید با ارائه مدارک مستند صورت بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها