کد خبر: ۳۸۳۷۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۱۵ تير ۱۳۹۵
روزنامه نيويورك تايمز در سرمقاله خود نوشته است كه ايران عليرغم پايبندي به مفاد برجام، آنطور كه انتظار داشت به طور كامل از مزاياي اقتصادي اين توافق هسته‌اي بهره‌مند نشده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه آمريكايي «نيويورك‌تايمز» در سرمقاله خود با اذعان به پايبندي كامل ايران به مفاد توافق هسته‌اي نوشت كه تهران آنطور كه طبق برجام انتظار داشت، به طور كامل از مزاياي اقتصادي توافق هسته‌اي بهره نبرده است و اين مسئله به تضعيف اصلاح‌طلباني چون «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري ايران منجر شده است.

طبق اين گزارش، ايران به 50 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده خود دسترسي پيدا كرد و حساب‌هاي بانكي خارجي جديد افتتاح كرد و صادرات نفتي را با افزايش دو برابري به دو ميليون بشكه در روز رساند، اما اين كشور هنوز به سطح سرمايه‌گذاري خارجي كه روحاني وعده آن را داده بود، نرسيده است.

نيويورك‌تايمز در اينباره توضيح داد، در حاليكه تحريم‌هاي بين‌المللي لغو شده است، اكثر تحريم‌هاي غير هسته‌اي آمريكا همچون ممنوعيت دسترسي به دلار، برجاي خود باقي است كه اين مسئله معاملات با ايران را پيچيده كرده است و بانك‌هاي خارجي ريسك‌گريز را در خصوص ورود به تجارت با ايران نگران كرده است.

طبق سرمقاله اين روزنامه آمريكايي، يكي از اندك استثنائاتي كه اجازه صادرات آمريكا به ايران را مي‌دهد شامل هواپيماي مسافربري مي‌شود. توافق ماه گذشته شركت بوئينگ براي فروش 80 هواپيماي مسافربري به ارزش 17.6 ميليارد دلار به هواپيمايي «ايران اير» و اجاره 29 هواپيماي ديگر به ايران موجب شد كه ديگر شركت‌هاي خارجي براي ورود به بازار ايران اعتماد بيشتري داشته باشند.

اين روزنامه آمريكايي سپس نوشت كه اين نكته مهم است كه ايران از عمل به تعهداتش نفع ببرد اما نمي‌توان در خصوص اجراي تمامي بندهاي برجام خوشحال و خرسند بود. ايران مي‌توانست از بهبود روابط خود با آمريكا و ديگر قدرت‌هاي مهم 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه‌ آلمان) به منظور ايفاي يك نقش‌ سازنده‌تر در ديگر موضوعات به ويژه بحران سوريه استفاده كند.

اين گزارش به تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران اشاره كرد و نوشت كه ايران همچنان به دليل عدم توقف برنامه موشك بالستيكي خود و همچنين مسائل حقوق بشري و كمك به گروه‌هايي كه آمريكا آن را تروريستي مي‌داند همچون حماس و حزب‌الله از تحريم‌هاي آمريكا رهايي نيافته است.

نيويورك‌تايمز با اشاره به تمامي اين موارد نتيجه‌گيري كرد، ابهاماتي وجود دارد كه موجب شده ترديدهايي در خصوص پايداري برجام به وجود آيد. اين ابهامات شامل افزايش تنش‌‌هاي بين ايران و عربستان، نگراني‌ واشنگتن از فعاليت‌هاي ايران در منطقه و همچنين انتخابات رياست‌جمهوري سال جاري آمريكا و انتخابات رياست‌جمهوري 2017 ايران مي‌شود كه اين انتخابات مي‌تواند نيروهايي را تقويت كند كه به دنبال برهم زدن برجام هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها