کد خبر: ۳۸۰۳۸۰
زمان انتشار: ۱۶:۰۲     ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران روغني با بيان اين كه ۳۰ درصد واحدهاي توليدي در شهرك‌هاي صنعتي تعطيل شده‌اند، گفت: برجام هم مشكلي از توليد حل نكرد، دولت براي احياي توليد تسهيلات ارزان به بنگاه‌هاي كوچك بدهد.

به گزارش پایگاه 598، ابوالفضل روغني گلپايگاني در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعيت بنگاه‌هاي توليدي كشور به ويژه پس از اجراي برجام اظهار داشت: اكنون وضع صنعت كشور مناسب نيست و برجام چندان مشكلي حل نكرده است، چرا كه انتظار مي‌رفت، بانك‌هاي خارجي به ويژه اروپايي مراودات خود را با ايران افزايش دهند تا از اين طريق بتوانيم شايد منابع ارزان‌قيمت براي توليد فراهم كنيم.

وي اضافه كرد: اما بانك‌هاي اروپايي از ترس آمريكا هنوز ارتباطات تجاري خود را با بانك‌هاي ما شروع نكرده‌اند و جسته و گريخته كار مي‌كنند.

به گفته رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران يكي از بزرگترين مشكلات بخش توليدي كشور كمبود تسهيلات و منابع نقدي است كه در داخل هم به دليل قفل شدن منابع بانكي و از طرفي سود بالاي تسهيلات عملاً امكان گردش مالي وجود ندارد.

روغني گفت: از طرف ديگر 75 درصد سهم اقتصاد كشور در دست دولت است و به نوعي دولت بزرگترين مشتري بنگاه‌هاي توليدي محسوب مي‌شود كه اكنون به دليل كاهش درآمدهاي نفتي دومينوي ايجاد شده كه همه را گرفتار كرده است.

وي اضافه كرد: دولت در عين حال از ابتدا قصد سياست كنترل تورم را در پيش گرفت كه به ناچار به سياست‌هاي انقباضي پولي-بانكي روي آورد و همين مسئله سبب شد تا بنگاه‌ها در بخش نقدينگي دچار مشكل شوند.

عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران به اين نكته هم اشاره‌ كرد كه پسابرجام مشكلات اساسي بخش صنعت را حل نكرده و ركود تورمي پابرجاست، از طرف ديگر هم خبري از فاينانس‌هاي خارجي و تسهيلات بدين شكل حداقل براي بخش خصوصي نيست و اين بايد هشداري براي دولت باشد كه اگر اين موج بزرگ شود، تبديل به سونامي خواهد شد كه دامن همه را خواهد گرفت.

وي به دولتمردان پيشنهاد داد تا به جاي آنكه بر روي كاغذ تسهيلات 16 هزار ميليارد توماني را براي رونق بنگاه‌هاي كوچك و زودبازده در نظر گيرند كه هنوز منابعش هم آنچنان وجود ندارد، دست به كار شده و پول‌هاي ارزان قيمت را به صورت وام‌هاي بلند مدت به اين بنگاه‌ها بدهند.

روغني اين را هم گفت كه افزايش سرمايه بانك‌ها به ويژه بانك‌هاي دولتي كه تابع مقررات بانك مركزي هم هستند، مي‌تواند از تصميمات ديگر دولت براي حل مشكل واحدهاي توليدي باشد، همان طور كه اكنون يك ميليارد دلار خط اعتباري براي صادرات كالا به كشورهايي همچون عراق، افغانستان و آذربايجان در نظر گرفته شده، تا آنها بتوانند از ما كالا بخرند.

وي در مورد فعاليت يا ورشكستگي بنگاه‌هاي توليدي كشور پس از برجام نيز گفت: طبق گزارشاتي كه در كميسيون صنايع اتاق ايران از وضعيت بنگاه‌هاي صنعتي به دست ما مي‌رسد، 30 تا 40 درصد واحدهاي توليدي در شهرك‌هاي صنعتي كار نمي‌كنند و 30 درصد هم با ظرفيت بسيار پايين فعال هستند كه هرچه زودتر بايد فكري براي اين وضعيت كرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها