کد خبر: ۳۷۹۸۰
زمان انتشار: ۱۶:۳۴     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
به نوشته دنیای اقتصاد،برخی اطلاعات منتشر شده در خصوص احتمال افزایش نرخ رشد اقتصادی جهان در ماه ژانویه موجب افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی شد. قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افزایش ملموس از ۱۷۶۰ دلار بالاتر رفت.

موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز در گزارشی از روند بهبود اوضاع اقتصادی درجهان گزارش داد که قیمت ۲۴ ماده اولیه در جهان در ماه ژانویه ۲/۲ درصد افزایش داشته که در کنار سایر کالاها، افزایش قیمت طلا را نیز رقم زده است.

در این گزارش تصریح شده در کنار پایین نگه داشته شدن نرخ بهره در آمریکا، نرخ رشد اقتصادی در چین، هند و آمریکا رو به افزایش داشته و از این رو چشم‌انداز افزایش قیمت‌ها با افزایش تقاضا همراه شده است.

در این گزارش گفته شده که در ماه اول سال میلادی جاری ارزش سهام کشورهای جهان به طور متوسط ۸/۵ درصد رشد داشته که بهترین شروع برای بازار‌های مالی جهان در ۱۸ سال اخیر به حساب می‌آید. از این رو با بهبود چشم‌انداز‌ها، تقاضا برای خرید طلا افزایش یافت، به طوری که در روز گذشته قیمت طلا به سطح ۱۷۶۰ دلار رسید که در این میان البته نوسان‌هایی نیز ثبت شده است.

در این زمینه ایسنا نوشت: طلا با نشانه‌هاي نزديك شدن يونان به توافق بر سر بدهي‌هاي اين كشور، بزرگ‌ترين ترقي ماه ژانويه را در ۲۹ سال گذشته داشت.

طلا هفته گذشته پس از اينكه بانك مركزي آمريكا اعلام كرد نرخ‌هاي بهره را حداقل تا پايان سال ۲۰۱۴ براي برانگيختن رشد پايين نگه مي‌دارد، ۳/۴ درصد رشد كرد. طلا براي تحويل در ماه آوريل در بازار كامكس نيويورك، با ۳/۰ درصد رشد بها، هزار و ۷۴۰ دلار و ۴۰ سنت در هر اونس مبادله شد. قيمت‌هاي طلا در ماه ژانويه ۱۱ درصد رشد داشت كه بزرگترين رشد در اين ماه از سال ۱۹۸۳ تاكنون به شمار مي‌رود. اين فلز گرانبها در سال ميلادي گذشته رشد چشمگيري داشت و بهاي آن در ماه سپتامبر به دنبال تقاضاي سرمايه‌گذاران براي پناهگاه مطمئن سرمايه‌گذاري، به ركورد هزار و ۹۲۳ دلار و ۷۰ سنت در هر اونس رسيده بود.

بازار داخلی ارز و طلا

افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی است که قیمت سکه و ارز در داخل روز پنجشنبه نیز در ادامه روند کاهشی خود بازهم کاهش داشت. تا غروب این روز سکه ۱۰ هزار تومان ارزان شد و به ۷۷۵ هزار تومان رسید. نرخ سکه طرح قدیم نیز با ۱۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه تا ۷۸۰ هزار تومان افت کرد. در بازار سکه همچنین نیم سکه با ۲۰ هزارتومان کاهش قیمت به نرخ ۳۷۵ هزار تومان رسید. ربع سکه هم تا رسیدن به نرخ ۱۹۵ هزار تومانی ۵۰۰۰تومان ارزان شد. در بازار طلا نیز از قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۹ هزارتومان کاسته شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نيز به ۷۳ هزار و ۱۷۹ تومان افت كرد. در بازار ارز نیز قیمت دلار آمریکا در ادامه روند کاهشی چند روز اخیر با ۲۰ تومان کاهش به ۱۷۸۰ تومان رسید. بر این اساس قیمت یورو ۵۰ تومان افت کرده و تا ۲۳۵۰ تومان پایین آمد.ریال عربستان و درهم امارات ۱۰ تومان و ۱۵ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب ۴۸۰ تومان و ۴۹۰ تومان فروخته شدند.

در بازار ارز قیمت سایر ارزها تغییری نداشت و در سطح قیمت‌های روز چهارشنبه باقی ماند. افت قیمت سکه در بازار داخلی در حالی است که قیمت سکه در بالاترین قیمت معامله شده به سطح ۱ میلیون تومان نیز در هفته‌های گذشته رسیده بود.

افزایش اقبال به ثبت نام سکه در بانک ملی با قیمت‌های جدید و تاکید مقامات این بانک بر تحویل به موقع آن موجب کاهش قیمت سکه در بازار نقدی شد. در همین حال سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی در تنگ‌کردن حلقه معاملات ارز با نرخ‌های غیررسمی و چشم انداز جاری شدن دلار ۱۲۲۶ تومانی در کشور برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی، قیمت دلار را تا روز گذشته همچنان در مسیر کاهشی قرار داده است.

در این میان تعیین تکلیف نهایی قیمت سود سپرده‌های بانکی که بعضا با اعلام نرخ‌های متفاوت از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباري به موضوع چالش‌برانگیزی در فضای بازار پول کشور تبدیل شده، بر روند قیمت‌ها تاثیرگذار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها