کد خبر: ۳۷۹۳۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
يك مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل با اعلام اينكه كل كارخانه زيمنس آلمان به اندازه سه سوله واگن‌سازي پارس ايران نيست و آنها امكانات هيچكدام از واگن‌سازان داخلي‌ها را ندارند،گفت: سازمانهاي نظارتي به موضوع واردات واگن دست دوم ورود كنند.
به گزارش پایگاه 598، اين مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل در گفت‌وگو با تسنيم، در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود توانمندي‌هاي داخلي، شركتهاي بهره‌بردار شبكه ريلي اقدام به واردات واگنهاي دست دوم مي‌كنند، اظهار كرد: رويه واردات واگن دست‌دوم به اين صورت است كه شركت حمل‌ونقلي تقاضاي واردات را به معاونت ناوگان راه‌آهن مي‌دهد، اين تقاضا بر اساس استانداردهاي داخلي و UIC به تاييد مي‌رسد و واردات آن بلامانع اعلام مي شود.

وي تصريح كرد: در مرحله بعد موضوع واردات واگن نو يا دست‌دوم در كميسيون ماده 2 وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده و بايد اكثريت اعضاي اين كميسيون به آن راي مثبت دهند.

وي با بيان اين‌كه طي ماه‌هاي اخير بحث واردات واگن دست‌دوم شدت گرفته است، افزود: در حالي كه ظرفيت كارخانه‌هاي داخلي تقريبا خالي است، اما شركتهاي حمل‌ونقلي با توجيه ارزان‌ بودن اقدام به واردات واگنهاي دست دوم مي‌كنند.

اين مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به اين‌كه توجيه ارزان بودن واگنهاي دست دوم كاملا غلط است، گفت: چرا شركتهاي داخلي به جاي واردات واگن دست دوم و مستعمل خارجي، از واگن‌سازان داخلي نيازهاي خود را تامين نمي‌كنند؟ ورود واگن دست دوم در گذشته تجريه ناكامي بود و هيچ ثمره‌اي جز كاهش توليدات داخلي براي كشور به همراه نداشت.

وي با انتقاد از بازسازي واگنهاي دست‌دوم پس از ورود به كشور، اظهار كرد: هر واگن دست دوم 700 ميليون تومان تا يك ميليارد تومان هزينه در بر دارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه صدور مجوز واردات واگن دست دوم ربطي به دولت قبل ندارد، يادآور شد: به فرض اين‌كه اين‌گونه باشد،‌دولت يازدهم بسياري از مجوزها و مصوبات دولت قبل را ابطال كرد،‌ اين مجوز را نيز در راستاي حمايت از توليد داخل لغو مي‌كرد.

اين مقام مسئول در بخش حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي و ضرورت توجه به توليد ملي،‌ تصريح كرد: گام اول در راستاي اقتصاد مقاومتي اين است كه به توليد داخلي اهميت دهيم.

وي با اشاره به ضرورت ورود سازمانهاي نظارتي به موضوع واردات واگن دست دوم، ادامه داد: مشكل واگن‌سازان داخلي چيست كه بهره‌برداران شبكه ريلي هيچ توجهي به آنها ندارند. كل كارخانه زيمنس آلمان به اندازه سه سوله واگن‌سازي پارس ايران نيست و آنها امكانات هيچكدام از واگن‌سازان داخلي‌ها را ندارند، اما با اين حال شركتهاي حمل‌ونقل هيچ اعتقاد و باوري به توليد ملي ندارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها