کد خبر: ۳۷۸۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در دومین روز اکران فیلم در برج میلاد، چهارمین نشست برای فیلم «گیرنده» ساخته مهرداد غفارزاده با حضور عوامل فیلم انجام شد.
بنا به این گزارش، در نشست پرسش و پاسخ  که با حضور مهرداد غفارزاده کارگردان فیلم، محمد قهرمانی تهیه کننده ، سعید راد نقش اول و محمدرضا شریفی نیا، بهزاد عبدی آهنگساز و بابک پناهی طراح صحنه و لباس، محمود گبرلو به عنوان مجری کارشناس جلسه به همراه محمد باغبانی منتقد، برگزار شد.
در ابتدا کارگردان فیلم، مهرداد غفارزاده ضمن اشاره به کارنامه هنری خود که از تئاتر آغاز شده و با حضور در مطبوعات و ادبیات دنباله دار شده تا به فیلمسازی رسیده است، گفت: زمانی که به عرصه ادبیات قدم گذاشتم می‌دانستم که پایه‌ اساسی برای رسیدن به هدف اصلی‌ام را که فیلمسازی است، درست انتخاب کردم. وی درباره ویژگی‌های بازی سعید راد در نخستین تجربه سینمایی خود گفت: با وجود این که سه شرط اولیه سعید راد برای حضور برآورده نشد، اما او با حضورش، «گیرنده» را مدیون حضور خود کرد. ظرافت‌های بازی سعید راد باعث شد که روایت داستان به شیوه صحیح اتفاق بیفتد. حساسیت‌های او در طول زمان ساخت مرا کمک می‌کرد. بسیاری اوقات او با پیشنهادها و تذکراتش مرا به یاد سینما می انداخت. این که یکی از بزرگان بازیگری که همیشه با فیلم «تنگا» و جذابیت‌های نقش اش در ذهن من تصویر می شد، در اولین فیلم من حضور پیدا کند، اتفاق فرخنده‌ای بود.
کارگردان «گیرنده» در ادامه افزود: در سینمای ایران این تعبیر برای فیلم اولی ها وجود دارد که کارگردانانی که نخستین تجربه خود را شروع می کنند، شناخت کامل از سینما و فیلمسازی ندارند و در یک نگاه تحقیرآمیز از او می خواهند که با در اختیار داشتن امکاناتی که به او داده شده خود را محک بزند و اگر توانی داشت در این راه بماند. در حالی که، زمانی که امکاناتی در اختیار یک کارگردان قرار می‌گیرد باید به او اعتماد کرد و چنین نگاه همراه با تحقیر را به او نداشت. می خواهم از پشت این تریبون به تمام فیلم اولی هایی که در آینده برای تجربه این دنیا می آیند بگویم که فیلم خود را با اقتدار بسازند و با این برداشت ها از خط اصلی و هدف خود جدا نشوند.
سعید راد بازیگر نقش اول فیلم که به گفته کارگردان خود، «گیرنده» مدیون اوست. در آغاز کلام با اشاره به جذابیت و تفاوت هایی که این نقش در خود داشت گفت: بعد از هجرت ناخواسته و 20 ساله ام، دومین کار سینمایی پذیرفتن پیشنهاد غفارزاده بود. این نقش تعجب مرا برانگیخت. در این حجم نقش‌های پیشنهادی، این تنها کار متفاوتی بود که دارای جذابیت و فضای لازم برای پرداخت متناسب داشت. به نظر می‌رسد بعد از شخصیت چند بعدی فیلم «دوئل»، این نقش درست و قابل دفاعی است که می شد در تجربه نخست یک کارگردان پذیرفت. راد در ادامه افزود: برخی از کارگردان های به اصطلاح اولی هستند که شایسته توجه ویژه ای هستند. در این دوره که با تأسف کارگردانان صاحب نام حضور ندارند بهتر است که به این تازه ها بپردازیم. «گیرنده» با توجه به شرایط موجود جز بهترین فیلم‌هایی است که باعث افتخار سینمای ایران می شود.
محمد باغبانی منتقد جلسه با بیان این مطلب که این فیلم به عنوان نخستین سینمایی کارگردان خود بسیار قابل قبول است، گفت: مضمون این فیلم وزنه بزرگی است که کارگردان به راحتی قادر به حمل آن در طول فیلم شده است.
باغبانی در ادامه افزود: گرچه این فیلم سلیقه من نیست اما قابلیت دفاع دارد. کارگردان توانسته در انتخاب بازیگر و استفاده از شخصیت بزرگ سینمایی ایران به شیوه صحیحی عمل کند. یکی از نقاط ضعف فیلم مبهم بودن جغرافیای فیلم است. فضای جغرافیایی در «گیرنده» گم شده است، گویا در زمان تحقیق برای فیلمنامه به این موضوع پرداخته نشده است. و نکته مهم دیگر سرنوشت شخصیت مجازی یا همان نامه‌هایی است که با وجود اهمیت بالایی که داشت بی توجه ماند.
مهرداد غفارزاده در پاسخ به حرف های منتقد جلسه بیان کرد: جغرافیای مشخص در فیلمنامه وجود داشت، اما در بحث هایی که انجام شد و بر اساس نظر تهیه کننده و وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدم که این موقعیت مشخص جغرافیایی را حذف کنیم. با این هدف که فیلم ما نیازمند بود که مهر تاریخ مصرف را  از آن بگیریم.
در ادامه سخنان کارگردان، بابک پناهی طراح صحنه و لباس سینمایی «گیرنده» گفت: به خاطر این نظر کارگردان لوکیشن‌های انتخاب شده و طراحی های لباس تغییر کرد و همه با فضای تازه شکل گرفته هم‌خوان شد.
بهزاد عبدی آهنگساز این پروژه نیز گفت: اهمیت موسیقی و صدای فیلم برای یک آهنگساز بسیار مورد توجه است. اما متأسفانه آن چه در سالن شاهد بودم، اکران بی کیفیت بود که صداها را تحت ‌الشعاع قرار داد.
با وجود طولانی بودن جلسه که امکان پرسش را از اهالی رسانه گرفت، شفیع آقامحمدیان پشت تریبون قرار گرفت و در اعتراض به گفته های مهرداد غقارزاده بیان کرد: قرار نیست حقایق را فراموش کنیم. مباحث مطرح شده در مورد بودجه های حداقلی و بی‌اعتمادی به کارگردانان اولی واقعیت ندارد. شاید باید یادآوری کنم که این پروژه 20% بودجه بیشتر از سایر فیلم ها دریافت کرد و علاوه بر این که زمان فیلمبرداری دو برابر شد اما هیچ اعتراضی اتفاق نیفتاد. ما در تمام طول پروژه همراه و در کنار گروه بودیم که این جز اعتماد نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها