کد خبر: ۳۷۶۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۳ بهمن ۱۳۹۰
جواد شمقدری در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر: ا

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر با دکوری متفاوت شبیه به آرامگاه کوروش کبیر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

این مراسم طبق قول قبلی محمد خزاعی رأس ساعت شش و نیم با قرائت قرآن کریم با صدای کریم منصوری آغاز به کار کرد.

 

گفتنی است، اجرای مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر را محمدرضا شهیدی‌فر به عهده داشت.

 

خزاعی، دبیر جشنواره سی‌ام ضمن تبریک به مناسبت حلول سال سینمایی ایران اظهار داشت: امروز درخت‌های ما 30 ساله شده‌اند و باغ سینمای ایران به باروری رسید. این باغ پر از میوه طعم‌های مختلفی دارد، بعضی تلخ هستند و بعضی شیرین که نباید به آنها خرده گرفت چرا که زیبایی آن نیز بر همین است.

 

خزاعی در ادامه به بیان خاطره‌ای از جشنواره سی‌ام پرداخت و گفت: در حال مصاحبه با شبکه رادیویی بودم که پیرزنی به من گفت من هر سال جشنواره فیلم فجر را پی‌گیری می‌کنم و 20 سال است که تنها زندگی می‌کنم. پسر شهیدم هر ساله به من می‌گفت که یک روز سیمرغ جشنواره را از آن خودم می‌کنم. امروز این فیلم‌سازان تقدیر شده را همانند پسر به جبهه رفته و شهید شده خودم می‌بینم.

 

در ادامه این مراسم، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: روزی با نگاتیوهای زیاد از جبهه برمی‌گشتیم و فیلمی را تهیه کرده بودیم. به یاد دارم که جشنواره فجر اولین دوره خود را سپری می‌کرد و صدای پای نور من جایزه‌ای را از آن جشنواره دریافت کرد. فکر نمی‌کردم که سرنوشت مرا به اینجا برساند. این یک توفیق و نعمت الهی است و وظیفه‌ای را بر گردن من می‌گذارد.

 

شمقدری در ادامه خبر از تأسیس استراحتگاه سالمندان سینما داد و گفت: درصدد هستیم در سال آینده مرکزی را به عنوان مناسب برای استراحتگاه سالمندان سینما به وجود آورده تا از سالخوردگان سینمای ما نگهداری کنند و ما نیز دین خود را به پیشکسوتان ادا کنیم.

 

وی در خصوص جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: هرساله جشنواره فیلم فجر مانند تخم مرغ شانسی‌های زمان بچگی‌های ماست که باز کردن هر کدام از آن جذابیت‌های خاص خود را دارد.

 

شمقدری در خصوص فیلم‌های امسال گفت: امسال در تنوع ژانرها موقعیت خوبی داشتیم که باعث خوشنودی اهالی سینما می‌شود، 9 فیلم در ژانر سیاسی داریم. نباید فیلمی را به یک جریان سیاسی منتسب کرد چرا که هنرمند و فرهنگ فراتر از این برچسب هاست. هر فیلمی که در ایران مجوز گرفت فیلم نظام است، زیر چتر نظام کار کرده و نباید از این دایره خارج کنیم و تلاش برای منتسب آن فیلم به یک جریان خاص کاری بیهوده است.

 

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه حدود نیمی از فیلم های فجر، در ژانر اجتماعی ساخته شده اند، تصریح کرد: در حوزه اجتماعی بیشترین فیلم را داشتیم، اگر بخواهیم در این حوزه فعالیت کنیم موضوع آن باید به ناهنجاری‌ها و چالش‌های اجتماعی بپردازد و فیلم‌ساز گریزی جز نشان دادن وقایع ندارد و این امر نباید سبب دلخوری برخی از افراد شود.

 

شمقدری ژانر دفاع مقدسی جشنواره را پربار خواند و از حضور چهار فیلم انیمیشن در سی‌امین جشنواره فیلم فجر تقدیر کرد.

 

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان داشت: ما به دنبال این هستیم که با همدلی و همگرایی و دوستی مسیر سینمای ایران را طی کرده و سینمای ایران را در مسیر راستین خود قرار دهیم.

 

در ادامه این مراسم از مهدی مسعودشاهی، دبیر دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر تقدیر به عمل آمد.

 

وی ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر بیان کرد: من هیچ‌گاه در موقعیتی نبودم که از من تقدیر شود و برای همین امر از مسئولان سینمای ایران تشکر می‌کنم. همواره از ابتدای انقلاب سعی کردم با درک اهداف نظام در مسیر انقلاب گام برداشته و در خدمت مردم و هنرمندان باشم. صادقانه از خدا می‌خواهم که مسیر مرا از دستاوردهای خون شهیدان جدا نکند.

 

اجرای موسیقی گروه آریان به سرپرستی هژیر مهرافروز از بخش‌های دیگر مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها