کد خبر: ۳۷۵۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار مسؤولان و اساتید بنیاد علمی و فرهنگی «هاد» اظهار داشت: مسؤولیت روحانی و شخصی که این لباس را می‌پوشد، مسؤولیت بسیار بزرگی است. هر چه ما بیشتر قداست مقام و سنگری را که در آن هستیم نگه بداریم و به مردم معنویاتی را که باید داشته باشیم ارائه دهیم، دین بیشتر تبلیغ می‌شود؛ اهل بیت علیهم السلام بیشتر ترویج می‌شوند.

متن کامل سخنان این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم.
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

بنده هم از شما عزیزان تشکر می‌کنم و از خداوند متعال برای همه مسألت توفیق می‌نمایم. امیدوارم که عنایات آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه باشد و همه ما بتوانیم در این عصر و در این شرایط، اسباب خرسندی و مسرت خاطر مبارک ایشان را فراهم کنیم تا نگرانی‌های زیادی را که آن حضرت دارند، کمتر بشود. انشاء الله.

مسأله اخلاق از اهمّ مطالبی است که در اسلام؛ در قرآن مجید و روایات و احادیث ائمه علیهم السلام بر آن تأکید فراوانی شده است. دین مقدس اسلام و دستورات ائمه علیهم السلام در این رشته، خود مکتبی با توسعه و گسترش بسیار است که هیچ جا چنین مکتبی پیدا نمی‌شود.

ما در این جهت هر چه بخواهیم از کلمات و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام استفاده کنیم فراهم است؛ یعنی در هیچ‌ رشته‌ای از رشته‌های اخلاقی نیست که با عمل یا با قول و یا با هر دو، مردم را هدایت نکرده باشند.

الحمدلله در همه این جهات غنی هستیم و سرمایه‌ها و ذخیره‌های اخلاقی که از اهل بیت علیهم السلام در اختیار ما است بسیار فراوان می‌باشد.

در روایات و دستورات، اهل بیت علیهم السلام آنچه را که برای هدایت مردم در رشته‌های مختلف شئونات اخلاقی لازم است بیان کرده‌اند، نهایت این است که باید این‌ها تبلیغ و به مردم رسانده شود. البته باید خود ما هم عامل باشیم؛
مَنْ‏ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ‏ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ.(نهج البلاغة،حکمت73)

و بعد هم می‌توانیم با عمل و هم با لفظ و تبلیغ این اخلاق کریمه را به دنیا انتقال بدهیم. هر کجا هم که این اخلاق بیان شود، فطرت بشر آن را می‌پذیرند و از آن استقبال می‌کنند.

هر چه روی این مسأله کار شود، مخصوصاً در حوزه‌ها جا دارد. مسأله اخلاق اختصاص به یک رشته و دسته خاصی ندارد؛ بلکه هر کسی که بخواهد وارد حوزه شود و نوکری آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را واقعاً از دل و جان پذیرفته باشد باید این‌طور باشد.

البته گاهی اوقات مطالبی از بزرگان نقل می‌کنند که انسان تعجب می‌کند که این‌ها در چه اوج عظمت اخلاقی بودند. اصحاب ائمه علیهم السلام هم دارای مقامات و فضایل اخلاقی فوق العاده‌ای بودند، و به همین خاطر هم مردم بیشتر اقبال و توجه به ائمه پیدا کردند. خود اهل بیت علیهم السلام هم الگوی همه اینها بودند و خود آن بزرگواران دستور می‌دادند که این‌طور باشید که ما را به شما بشناسند و بواسطه‌ی شما تربیت شوند که اگر غیر از این باشد آن وقت هم مردم بدبین می‌شوند و هم مفاسد بسیاری پیش می‌آید.

مسئولیتی که روحانی و شخصی که این لباس را می‌پوشد، مسئولیت بسیار بزرگی است. هر چه ما بیشتر قداست مقام و سنگری را که در آن هستیم نگه بداریم و به مردم معنویاتی را که باید داشته باشیم ارائه دهیم، دین بیشتر تبلیغ می‌شود؛ اهل بیت علیهم السلام بیشتر ترویج می‌شوند.

اگر واقعاً انسان یک موحد خالص باشد، خیلی از نواقص اخلاقی برطرف می‌شود. دکتر معروفی بود که در کتاب خودش این بحث که کتاب کافی اول وارد روایات جنود عقل و جهل می‌شود را بیان می‌کند و می‌گوید این بحث مسأله خیلی مهمی است. این دکتر در این کتاب روایات این باب را شرح می‌دهد، آن‌وقت - چون خودش متخصص در امراض روانی است- این را ثابت می‌کند که آن‌ صفات حسنه‌ای که فرموده‌اند که جنود عقل‌اند این‌ها همه علامت کمال عقل است و هر کجا که عقل کامل باشد این صفات حسنه را هم در آنجا است.

صفات رذیله را هم از نظر علمی ثابت می‌کند و به طوری علمی بیان می‌کند که این‌ها هر کجا که باشد علامت نقص است. غرض این‌که ما در جنبه هدایت‌هایی که از ائمه علیهم السلام صادر شده و به ما رسیده است، الحمدلله سرمایه و ذخایر و وسیله‌ی ‌‌هدایت و ارشاد مردم زیاد داریم.

به هر حال مسأله مهم این است که در این مسیر خط، خطِ ائمه باشد، خط بزرگان دین ما باشد؛ نه این‌که بخواهم بگویم که بعضی از این خطوط درست نیست و یا نباید باشد اما باید بالاخره مسیر، همان مسیری باشد که اهل بیت علیهم السلام رفتند.

در همین نوشته‌های شما دیدم که بین این‌ها زندگی بعضی از عرفا‌ را شرح داده‌اید. در این موارد باید خط اهل بیت و شخص پیغمبر صلوات الله علیه و آله باشد. زمان پیامبر هم، افرادی به خیال خود می‌خواستند مقدس باشند؛ یعنی از دنیا انزوا و گوشه‌گیری داشته باشند و بگویند که ما می‌خواهیم این‌طور باشیم. پیغمبر هم به آن‌ها و سیره‌شان اعتراض فرمودند.

وظیفه این است که امثال علامه حلی را معرفی کنید که چه خدماتی داشته است و یا شیخ طوسی به مردم معرفی شود که چه زحماتی برای اسلام و تشیع کشیده است.

باید همان‌طور که ائمه علیهم السلام و اصحاب آن‌ها حرکت می‌کردند حرکت نمود. بعضی خط‌ها طوری است که نمی‌شود کل اسلام را آن‌طور معرفی کرد. بعضی کتاب‌های آن‌ها را که انسان می‌خواند ملاحظه می‌کند که با حقیقت تعلیمات قرآن مطابقت ندارد.

در هر صورت، این مطالبی که عرض شد بسیار حساس و ظریف است. باید طوری اقدام شود تا خطوطی که ائمه علیهم السلام به دست ما داده‌اند و بزرگان دین به آن عمل کرده‌اند پیاده شود. یک قشر خاص چند نفری را هم نمی‌شود معرفی کرد که اگر این‌طور شد خطرناک است.

عمده همین است که مسیر، مسیر همان آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامهما و دیگران از بزرگان دین باشد.

مسأله، مسأله خدماتی مثل صاحب جواهر است که حدود دهها جلد کتاب در ترویج دین نوشته است. این توفیق خداست، این معجزه است که ایشان توانسته این کارها را انجام دهد.

یا مرحوم آیت الله نجفی اصفهانی که در مقابل بهایی‌ها ایستادند و اگر این‌ها می‌گفتند که ما می‌خواهیم ذکر بگوییم و در خانه بنشینیم و امر به معروف ونهی از منکر نکنیم هرگز کار ترویج دین پیش نمی‌رفت. باید وارد میدان می‌شدند؛ باید دفاع از دین و حفظ ثغور دین محفوظ باشد و طوری نشود که مغفول عنه بماند.

شما عزیزانی که وارد این میدان شده‌اید امیدوارم همه این جهات را رعایت نموده و آن‌طور که موجب رضای آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد عمل کنید و توفیقاتتان روز به روز زیادتر باشد انشاء الله.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها